AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #1 Skrevet 9. mars 2023 Inspirert av en annen tråd. Tips til kresne barn? 😊 Har et barn på ti år som er veldig småspist. Har selvfølgelig prøvd de mest «vanlige» tiltakene; ta med barnet på matlaging, prøve mange ganger, ikke blande maten, variere, forklare hvorfor mat er viktig for kroppen, forklare hvor maten kommer fra, lære om næringsstoffer, ikke småspising, la barnet bestemme, prøvd grønnsaker i ulike formater (kokt, rå, stekt, ovnsbakt, most).. barnet er kresent, men vokser fint, og følger sin kurve. Jeg stresser ikke over dette, men skulle ønske barnet hadde mer glede med mat, og likte flere ting. Barnet liker «barnevennlig» mat; pizza (uten kjøtt og grønnsaker), pasta (kun pasta, uten saus eller kjøtt), pannekaker, tomatsuppe (ikke hjemmelaget), fiskeboller uten saus, rå grønnsaker, brødskiver med forskjellig pålegg, frukt. Liker ikke ting jeg vil (😅) som f.eks egg, kjøtt, bønner/linser, mer grønnsaker, saus, poteter..🤷♀️ Anonymkode: c59a2...d74
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #2 Skrevet 9. mars 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Inspirert av en annen tråd. Tips til kresne barn? 😊 Har et barn på ti år som er veldig småspist. Har selvfølgelig prøvd de mest «vanlige» tiltakene; ta med barnet på matlaging, prøve mange ganger, ikke blande maten, variere, forklare hvorfor mat er viktig for kroppen, forklare hvor maten kommer fra, lære om næringsstoffer, ikke småspising, la barnet bestemme, prøvd grønnsaker i ulike formater (kokt, rå, stekt, ovnsbakt, most).. barnet er kresent, men vokser fint, og følger sin kurve. Jeg stresser ikke over dette, men skulle ønske barnet hadde mer glede med mat, og likte flere ting. Barnet liker «barnevennlig» mat; pizza (uten kjøtt og grønnsaker), pasta (kun pasta, uten saus eller kjøtt), pannekaker, tomatsuppe (ikke hjemmelaget), fiskeboller uten saus, rå grønnsaker, brødskiver med forskjellig pålegg, frukt. Liker ikke ting jeg vil (😅) som f.eks egg, kjøtt, bønner/linser, mer grønnsaker, saus, poteter..🤷♀️ Anonymkode: c59a2...d74 Jeg synes måten vi nordmenn lager grønnsaker på kan være helt pyton. Jeg husker mamma kokte ihjel amerikansk blanding når jeg vokste opp og det smakte jo heeelt forferdelig. Jeg bruker alltid kun ferske grønnsaker. Prøv å lag noe som smaker litt mer, eks. Ristede kikerter med deilig krydder som snacks. Eller lag velsmakende grønnsakstilbehør med litt spennende smaker til middag. Sjekk litt utenlandske retter. Hos oss må alle spise opp maten din og det blir ikke laget noe spesialmat. Anonymkode: 0d9b7...f3d 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #3 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg synes måten vi nordmenn lager grønnsaker på kan være helt pyton. Jeg husker mamma kokte ihjel amerikansk blanding når jeg vokste opp og det smakte jo heeelt forferdelig. Jeg bruker alltid kun ferske grønnsaker. Prøv å lag noe som smaker litt mer, eks. Ristede kikerter med deilig krydder som snacks. Eller lag velsmakende grønnsakstilbehør med litt spennende smaker til middag. Sjekk litt utenlandske retter. Hos oss må alle spise opp maten din og det blir ikke laget noe spesialmat. Anonymkode: 0d9b7...f3d Altså, jeg er enig i det, men det hjelper ikke på de mest kresne barna. For vårt mellomste barn hjalp det. Han har alltid kunnet spise ting han ikke likte, og han har også likt flere ting enn sine søsken. Men eldste og yngste har ikke klart å spise ting de ikke liker, og de har likt mye bedre ting uten smak enn ting med smak som alle andre synes er godt. Fellesnevneren for mine barn har vært at de spiste alt mulig frem til ca. 4 årsalderen, så var de kresne frem til ca. 12 årsalderen, og så har de begynt å like mer og mer igjen. Anonymkode: 1e351...bdb 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #4 Skrevet 10. mars 2023 Jeg kan fortelle at jeg har hatet grønnsaker som barn, og det er ikke før i voksen alder, rundt 29-30 år at jeg begynte å tilberede og spise grønnsaker 😅 Det ble noe av meg og. Dog var jeg ikke fult like kresen som det oppgis her. Det mange gjerne gjør for barn som liker godt pasta, er å lage en tomatsaus som er proppa full av grønnsaker, men som er kjørt ihjel til en saus i en blender/stavmikser. Har du prøvd å introdusere noe så enkelt som det? En liten saus. Du kan jo prøve med å begynne å kalle det en dipp? Dyppe pasta i litt saus 😅 Evt. lage en slik saus å ta på pizza. For jeg antar at pizza du serverer er bunn, saus og ost. Om du får most inni sausen en del grønnsaker så er det i det minste noe 😄 Anonymkode: 3d058...ce2
Arkana Skrevet 10. mars 2023 #5 Skrevet 10. mars 2023 Dette kunne vært beskrivelsen av ett av mine barn. Vi har som dere prøvd det meste og også fått mange råd fra helsesykepleier, men ingenting har hjulpet. På et punkt bestemte vi oss bare for at sånn er det bare. Han er et lykkelig barn, han vokser som han skal (han er slank/tynn, men han vokser normalt i høyden) og han er frisk, det får være det viktigste. Så vi sørger for at det er noe han kan spise til hver middag, selv om det ikke nødvendigvis er hele middagen. Det viktigste for ham er at maten ikke er blandet og ikke inneholder saus på noe vis så det er nesten alltid veldig greit for ham å velge det han liker. Vi aksepterer også at han av og til må få tilpasset mat, selv om 90% av det han spiser er det samme som oss. Hvis vi har gryteretter, gratenger eller lignende hvor det ikke er mulig å velge vekk sausen fordi den er blandet inn i alt har vi fiskepinner, kyllinglår eller annet vi vet han spiser og som er raskt å lage/varme til ham. Ditt barn har også mat det klarer å spise og jeg tenker at det får være bra nok akkurat nå og så får han heller oppmuntres til å prøve nye ting underveis. Jeg er også litt enig i AB over her angående grønnsaker. Ofte skal det ikke mer til enn å lage grønnsakene på annet vis og så blir det godt. Min liker f.eks. aspargesbønner som er frest i hvitløkssmør eller ovnsbakte gulrøtter. Blomkålbuketter blandet med olje og karri og bakt i ovnen elsker han. Så det kan være vel verdt å teste ut nye måter å lage grønnsaker på. Jeg tenker at selv om det går tregt så er det tross alt uvanlig at voksne er skikkelig skikkelig kresne, så det kommer til å gå bra. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå