AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #1 Skrevet 9. mars 2023 Beklager om dette er tatt opp for ente gang, men kunne ikke se temaet på de tre første sidene. Bare lurer på hvordan så mange har råd til hus eller rekkehus/tomannsbolig i Oslo om dagen? Prisene er jo helt horrible.😅 I området her jeg bor må man opp i 9-10k for rekkehus og tomannsbolig. Det er gjerne oppussingsobjekter i tillegg. Jeg bare fatter ikke at så mange har råd til dette, nyere elbil, hytte og reiser etc. i tillegg til alle månedlige utgifter?? Og for ikke å snakke om hus..det er jo fort 12-13k ++.. Vi bor helt ok selv, men det er fordi vi kjøpte for 5 år siden. Ville nok ikke tatt oss råd til tilsvarende i dag, så glad vi kom oss inn da vi gjorde. Og god råd har vi ikke selv om én av oss har millionlønning, så sitter vi ikke igjen med mye før neste lønning. Vi har hverken hytte eller dyr bil, men vi har barn der det løper utgifter til barnehage og aks, huslån, ganske stiv husleie, og strøm m.m. Jeg bare lurer. Anonymkode: 861d5...8e5
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #2 Skrevet 9. mars 2023 Jeg bor i Oslo og har utgifter på 14.000 på en liten leilighet, ikke nær sentrum nei. Har ikke god råd, har ikke råd til noe som helst annet som reiser, cafe eller klær. Anonymkode: 8e0d6...851 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #3 Skrevet 9. mars 2023 Nei, mange lever over evne. Noe jeg ikke ser poenget med. Anonymkode: a6050...cfa 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #4 Skrevet 9. mars 2023 Man kan i så fall ikke leve over evne i lang tid. I tillegg får man jo innvilget lånet, så da må de i utgangspunktet kunne betjene det.. Anonymkode: 861d5...8e5
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #5 Skrevet 9. mars 2023 Jeg skjønner det heller ikke. Vi bodde i Oslo og er en familie med trygge jobber, helt vanlig god økonomi og vanlige ressurssterke foreldre,men vi hadde ikke sjangs på å få kjøpt noe rekkehus eller lignende med de prisene. Alt vi prøvde på gikk jo i tillegg langt over prisantydning. Vi hadde i utgangspunktet lånebevis på 6,5 mill, men ville jo helst ikke makse det. Vi endte opp utenfor Oslo grensa for å ha råd til hus. Anonymkode: f68d2...172 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #6 Skrevet 9. mars 2023 Tror de fleste har kjøpt seg oppover etterhvert som de får bedre lønn og får betalt ned lån og fått vært med på prisstigning. Hadde ikke hatt råd ellers. Anonymkode: be2e2...8ce 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #7 Skrevet 9. mars 2023 K står for tusen. Ikke en million. Anonymkode: 674c1...c20 10 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #8 Skrevet 9. mars 2023 23 minutter siden, AnonymBruker said: Tror de fleste har kjøpt seg oppover etterhvert som de får bedre lønn og får betalt ned lån og fått vært med på prisstigning. Hadde ikke hatt råd ellers. Anonymkode: be2e2...8ce De jeg kjenner som har hatt råd til å kjøpe hus til 8mill i Oslo uten å ha spesiell høy lønn, har kjøpt egen leilighet begge to som unge med hjelp fra foreldre. Også bodd der lenge nok (10 år +) til at området de bodde i ble populært og leilighetene steg i verdi. Så begge hadde leiligheter til ca 4 mill å selge før de kjøpte noe sammen. Anonymkode: f68d2...172 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #9 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): De jeg kjenner som har hatt råd til å kjøpe hus til 8mill i Oslo uten å ha spesiell høy lønn, har kjøpt egen leilighet begge to som unge med hjelp fra foreldre. Også bodd der lenge nok (10 år +) til at området de bodde i ble populært og leilighetene steg i verdi. Så begge hadde leiligheter til ca 4 mill å selge før de kjøpte noe sammen. Anonymkode: f68d2...172 Ja, det er slik vi klarte å kjøpe et hus i Oslo vest, men uten hjelp fra foreldrene da. Anonymkode: be2e2...8ce 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #10 Skrevet 9. mars 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: K står for tusen. Ikke en million. Anonymkode: 674c1...c20 Godt poeng, sikkert ønsketenkning fra min side😆 Glemte noen nuller der i farta. TS Anonymkode: 861d5...8e5
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #11 Skrevet 10. mars 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Beklager om dette er tatt opp for ente gang, men kunne ikke se temaet på de tre første sidene. Bare lurer på hvordan så mange har råd til hus eller rekkehus/tomannsbolig i Oslo om dagen? Prisene er jo helt horrible.😅 I området her jeg bor må man opp i 9-10k for rekkehus og tomannsbolig. Det er gjerne oppussingsobjekter i tillegg. Jeg bare fatter ikke at så mange har råd til dette, nyere elbil, hytte og reiser etc. i tillegg til alle månedlige utgifter?? Og for ikke å snakke om hus..det er jo fort 12-13k ++.. Vi bor helt ok selv, men det er fordi vi kjøpte for 5 år siden. Ville nok ikke tatt oss råd til tilsvarende i dag, så glad vi kom oss inn da vi gjorde. Og god råd har vi ikke selv om én av oss har millionlønning, så sitter vi ikke igjen med mye før neste lønning. Vi har hverken hytte eller dyr bil, men vi har barn der det løper utgifter til barnehage og aks, huslån, ganske stiv husleie, og strøm m.m. Jeg bare lurer. Anonymkode: 861d5...8e5 Å leie et hus for 12-13k er da ikke dyrt? Anonymkode: a57b2...235 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #13 Skrevet 10. mars 2023 Heydayotheinterweb skrev (6 timer siden): Oslo er en stygg by. Huff. Og hva har det med trådens tema å gjøre? Anonymkode: 7b616...98d 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #14 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Godt poeng, sikkert ønsketenkning fra min side😆 Glemte noen nuller der i farta. TS Anonymkode: 861d5...8e5 K er gresk for kilo, som betyr tusen. Kilogram = tusen gram Anonymkode: 08408...f22
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #15 Skrevet 10. mars 2023 Nei, folk har ikke god råd. De har lån oppover ørene og gjør alt for å opprettholde fasaden. Vi har arvet luksusvilla på Oslo vest. Har under 2 mill i lån, men vi har lavlønte jobber og sliter med å få endene til å møtes i byen her. Alt er dyrere i Oslo. Vi skal selge og flytte ut av byen når markedet tar seg opp igjen. Anonymkode: ed8c2...252 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #16 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Å leie et hus for 12-13k er da ikke dyrt? Anonymkode: a57b2...235 Mye billigere enn å kjøpe hvertfall Anonymkode: ee707...81b
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #17 Skrevet 10. mars 2023 Bare å regne litt på det. Eier man hus til 12 millioner som relativt ung så hadde man en startlønn på et par millioner i året. Eller man har startet sitt eget firma. Eller man har arvet. Aller høyest sannsynlighet for det siste. Generasjonsrikdom blir vanligere og vanligere. Foreldre og barn har vært med på eiersiden i prisstigning i flere tiår allerede. Kjøpte familien din seg inn i boligmarkedet i Oslo på 80-90-tallet er det på ingen måte rart at de eier bolig(er) til flere titalls millioner. Og det skal bli mye verre! Uten politisk innblanding vil det til slutt være "eiefamilier", og "leiefamilier", og det vil være ekstremt vanskelig å gå fra den ene til den andre i løpet av sitt liv. Anonymkode: 6e02c...0b1 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #18 Skrevet 10. mars 2023 Ja, greit, jeg skrev K for 1000 og ikke million, for de som absolutt skal påpeke en åpenbar skriveleif. Og for de som trenger klarhet i om jeg mente leie eller kjøp, så er det snakk om kjøp. Dessverre får jeg ikke endret første post, noe som sikkert kommer til å prege kommentarer videre dessverre. 🤯🤯🤯 Anonymkode: 861d5...8e5 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #19 Skrevet 10. mars 2023 Tror ikke det. Jeg så en mann som så ut som alt han eide var i en ikea pose. En dame hadde avispapir i skoa sine. Anonymkode: 289a8...cf1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #20 Skrevet 10. mars 2023 En av dere har millionlønning, men dere har ikke god råd? 😬 Vi kom inn på markedet for 15 år siden, etter nøysomme år og oppsparing av egenkapital. Men nei, vi hadde heller ikke hatt råd til boligen vår i dag. Jeg tror det er flere med høye lønninger her i byen. Må innrømme at jeg fikk noen "oi!.." her tidligere da bydelsavisa publiserte skattelister for postnummeret vårt. Joggu mange med høye lønninger her. Anonymkode: cfcaa...a1f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå