Gå til innhold

1-åringen syns det er gøy å slå og bite meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke opplevd at hun gjør det med noen andre. Men hun liker å slå meg i ansiktet og se reaksjonen min (jeg sier ofte au! Spontant). Deretter stopper jeg hånda hennes og sier at det ikke er lov å slå. Gjør ikke noe mer big deal ut av det. Hun kan også finne på å bite meg i skulder og i brystet, dette kan ofte skje når jeg opplever henne som litt "uregulert" altså at hun har f.eks. veldig mye energi hun ikke vet hvor hun skal gjøre av, eller i situasjoner hvor jeg holder henne fast (tørking etter bad, skifte bleie stående, osv). Hun står ikke i ro et sekund når hun egentlig skal det😅 er bare heeelt gele og rabagast hvis jeg skal skifte bleie f.eks. 

Er dette normalt? 

Anonymkode: 7ba6e...f56

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lik som min ettåring😅 De er noen voldelige vesener. Merker bitingen er verre når det er tenner på vei. Ellers er det ekstra gøy å slå om det lager et klask.

De har ikke mye språk, og derfor bruker de kroppen til det det er verdt.

Anonymkode: 81e7e...01a

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt ja

Anonymkode: 1515c...56c

AnonymBruker
Skrevet

Hun vil nok teste hva som skjer, reaksjonen din og hvordan mimikken din endrer seg. Så lenger du stopper henne og dermed setter grenser så går nok denne fasen over. 

Å bare se seg lei seg ut og vise ubehag holder ikke. Noen tror barnet da vil få medfølelse og derfor slutte, men det skjer ikke. Det gir snarere følelsen av at barnet har kontroll over deg og barnet blir usikker på rollene. 

Anonymkode: 51380...294

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Godt å høre :) syns dere jeg reagerer fornuftig? 

AnonymBruker
Skrevet

Velkommen til mamma-livet. 

Anonymkode: 12fe6...701

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Helt normalt. Hun er trygg nok på deg til å utagere. Men er viktig at du slår hardt ned på det og ikke godtar det. At hun ler er et tegn på at hun er usikker på reaksjonen din. Det er normalt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har ikke opplevd at hun gjør det med noen andre. Men hun liker å slå meg i ansiktet og se reaksjonen min (jeg sier ofte au! Spontant). Deretter stopper jeg hånda hennes og sier at det ikke er lov å slå. Gjør ikke noe mer big deal ut av det. Hun kan også finne på å bite meg i skulder og i brystet, dette kan ofte skje når jeg opplever henne som litt "uregulert" altså at hun har f.eks. veldig mye energi hun ikke vet hvor hun skal gjøre av, eller i situasjoner hvor jeg holder henne fast (tørking etter bad, skifte bleie stående, osv). Hun står ikke i ro et sekund når hun egentlig skal det😅 er bare heeelt gele og rabagast hvis jeg skal skifte bleie f.eks. 

Er dette normalt? 

Hun tester grenser, og kommer nok til å slutte av seg selv, men fortsett som du gjør. Jeg har en erfaring av at så små barn også syntes det er mer morsomt, jo flere ganger du sier «nei» 😂

Tantebarnet mitt sluttet å lugge og klore etter hun startet i barnehagen, for da ble andre ting mye gøyere og utviklingen gikk videre. Nå er det aller morsomste å kle av og på skoa, hundre ganger løpet av en dag. 

Anonymkode: 4c0db...540

AnonymBruker
Skrevet
WhisperingWind skrev (5 timer siden):

Helt normalt. Hun er trygg nok på deg til å utagere. Men er viktig at du slår hardt ned på det og ikke godtar det. At hun ler er et tegn på at hun er usikker på reaksjonen din. Det er normalt. 

Usikker som utrygg?

Anonymkode: 148da...fe7

Skrevet

Du får stålsette deg og endre reaksjon til «kjedelig» så skal du se det går over😊

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Usikker som utrygg?

Små barn er ikke følelsesmessig moden. Så når de ser at du får vondt/blir sint er reaksjonen deres å smile le fordi de er usikre på hvordan de skal reagere. Er faktisk voksne som også får en sånn reaksjon. 

Det er ikke at de koser seg fordi de påfører smerte/vonde følelser: de bare sliter med å takle at de har gjort det og det å le/smile er en forsvarsmekanisme som slår inn når de ikke vet hvordan de skal reagere. 

AnonymBruker
Skrevet
WhisperingWind skrev (59 minutter siden):

Små barn er ikke følelsesmessig moden. Så når de ser at du får vondt/blir sint er reaksjonen deres å smile le fordi de er usikre på hvordan de skal reagere. Er faktisk voksne som også får en sånn reaksjon. 

Det er ikke at de koser seg fordi de påfører smerte/vonde følelser: de bare sliter med å takle at de har gjort det og det å le/smile er en forsvarsmekanisme som slår inn når de ikke vet hvordan de skal reagere. 

Trodde de lo fordi de synes reaksjonene er morsom jeg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trodde de lo fordi de synes reaksjonene er morsom jeg. 

Det trodde jeg og

AnonymBruker
Skrevet

Hadde bitt tilbake for å vise hvem som er dominant her.

Anonymkode: 2feb3...076

Skrevet
WhisperingWind skrev (15 timer siden):

WhisperingWind skrev (4 timer siden):

WhisperingWind skrev (1 time siden):

Det er eldre barn som kan vise usikkerhet ved å smile og le, ikke ettåringer. Når et såpass lite barn slår mamma, er det fordi hun synes lyden og reaksjonen er morsom. Ikke mer komplisert enn det. 

Du har helt riktig i at småbarn er emosjonelt umodne, men samtidig tillegger du de kognitive evner de ikke har. 

Artikkelen du refererte til er over ti år gammel, forresten. Og omhandler ikke småbarn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Huff da, da har jeg nok gjort babyen min usikker/redd et par ganger😢

Det har du ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde bitt tilbake for å vise hvem som er dominant her.

Anonymkode: 2feb3...076

Det er i hvert fall ikke riktig måte å håndtere det på. Å bruke ordet "nei", og ta hånden vekk, er tilstrekkelig. Dette er en periode, og går over etterhvert som barnet modnes.

Gjest WhisperingWind
Skrevet
~white lady~ skrev (3 timer siden):

Det er eldre barn som kan vise usikkerhet ved å smile og le, ikke ettåringer. Når et såpass lite barn slår mamma, er det fordi hun synes lyden og reaksjonen er morsom. Ikke mer komplisert enn det. 

Du har helt riktig i at småbarn er emosjonelt umodne, men samtidig tillegger du de kognitive evner de ikke har. 

Artikkelen du refererte til er over ti år gammel, forresten. Og omhandler ikke småbarn.

Den nevner små barn også. Poenget er at det handler om usikkerhet. Det har ikke endret seg på 10 år. 

Mulig en 1 åring også finner lyder underholdende, men mange små barn slår, biter, dytter godt opp i bhg alder og de vet at vold faktisk ikke er akseptabelt. Men de sliter ofte med å utrykke seg og følelser tar overhånd og de ender opp med å bruke vold. Latter og smil til tilsnakk, kjeft eller irettesettelse er fordi de blir usikre på hvordan de skal håndtere det. 

Igjen er dette også noe som kan skje med voksne mennesker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...