Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har en bestevenninne med shizofreni, men i det siste har hun bare blitt verre og verre og jeg orker ikke mer . Hun er bestevenninna mi men jeg klarer snart ikke mer. Hu n har nå de siste dagene begynt å beskylde meg for å ha stjålet øredobbene hennes . Noe jeg ikke har gjort, og hun skriver hele tiden om jeg vet hvor de er , om det ikke er rart de er borte osv. jeg har masse ting og tenke på selv , økonomiske problemer, skal forsørge ett barn og har det ikke så greit selv akkurat nå. Jeg har prøvd å snakket med henne om det men hun bare fortsetter å spørre om den jævla øredobben. Er dette vanlig for en person som er shizofren? Noen med erfaring med venner med shizofreni? 

Anonymkode: 45030...f59

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dama er jo "gal" kan jo ikke forvente noe annet. 

Anonymkode: 7043d...f2e

Skrevet

En venninne kan ikke ødelegge livet ditt uten at du tillater det. Sett grenser for deg selv! 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er helt vanlig. Hun har vrangforestillinger og er kanskje noe paranoid. Hun tror på det hun selv tenker, for henne er det virkelig. Det er det som gjør denne sykdommen så vond. 

Anonymkode: 501f3...c9a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det er helt vanlig. Hun har vrangforestillinger og er kanskje noe paranoid. Hun tror på det hun selv tenker, for henne er det virkelig. Det er det som gjør denne sykdommen så vond. 

Ja du har rett :( synes jo bare ikke det er greit at hun beskylder meg for det, spesielt når vi er bestevenninner. Har aldri trodd at hun kunne tenke noe sånn om meg, vi har kjent hverandre siden 1 klasse bokstavelig talt. Vi gikk på samme barneskole og har alltid vært bestevenninner, så det er sårende at hun kan tro noe sånn om meg. Jeg blir bare så sur og irritert , jeg har det så vondt i livet akk nå, jeg har så vidt penger, moren min må gi meg penger akk nå pga ulike ting, jeg har ett barn og ta meg av, jeg har masse ting jeg bekymrer meg for og det har jeg fortalt henne, hvor vanskelig økonomisk jeg har d osv, mens hun bor hjemme enda og får servert alt på sølvfat og har ingen økonomiske problemer, og det eneste hun tenker på er en øredobb. Blir bare så lei meg og oppgitt. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hun er jo syk! Antakelig psykotisk, eller nære på? 

Har hun foreldre du kan kontakte? Hun trenger tydeligvis behandling og medisinering nå

Du kan ikke ta dette personlig 

Anonymkode: 078c2...be6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja du har rett :( synes jo bare ikke det er greit at hun beskylder meg for det, spesielt når vi er bestevenninner. Har aldri trodd at hun kunne tenke noe sånn om meg, vi har kjent hverandre siden 1 klasse bokstavelig talt. Vi gikk på samme barneskole og har alltid vært bestevenninner, så det er sårende at hun kan tro noe sånn om meg. Jeg blir bare så sur og irritert , jeg har det så vondt i livet akk nå, jeg har så vidt penger, moren min må gi meg penger akk nå pga ulike ting, jeg har ett barn og ta meg av, jeg har masse ting jeg bekymrer meg for og det har jeg fortalt henne, hvor vanskelig økonomisk jeg har d osv, mens hun bor hjemme enda og får servert alt på sølvfat og har ingen økonomiske problemer, og det eneste hun tenker på er en øredobb. Blir bare så lei meg og oppgitt. Ts

Hun er syk, rett og slett. Det er veldig vanskelig å være venn/familie med en person med denne lidelsen. Et av problemene er jo at personen selv ikke forstår at han/hun er syk, og vil derfor ikke medisineres. 

Det vil nok være best for deg å ta avstand fra henne. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette har ingenting med deg å gjøre, det er sykdommen som snakker. Hun har en vrangforestilling og den er reell for henne.

Anonymkode: 9cd49...9ae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette har ingenting med deg å gjøre, det er sykdommen som snakker. Hun har en vrangforestilling og den er reell for henne.

Anonymkode: 9cd49...9ae

Takk for svar dere❤️ Er bare lett å føle at det har noe med meg å gjøre, personlig. Jeg har aldri kunne beskyldt henne for å stjele fra meg, vi er så nære, og vi har vært igjennom alt sammen. Når hun var innlagt før, psykotisk og veldig syk var jeg den eneste som alltid var der, hver dag på besøk, og Ingen andre, og da forventer jeg liksom at hun skal stole på meg.. så ble ganske sjokka og lei meg når hun beskylder meg for noe sånt. Men ja , det er vel sykdommen, bare så vanskelig og forstå :( og når jeg var til henne på besøk igår, da så hun på meg på en skummel og rar måte, jeg ble nesten skremt. Aldri skjedd før. Hun sa igjen da « er det ikke rart at øredobben min er bort» , og hun så på meg på en skummel måte. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hun er jo syk! Antakelig psykotisk, eller nære på? 

Har hun foreldre du kan kontakte? Hun trenger tydeligvis behandling og medisinering nå

Du kan ikke ta dette personlig 

Anonymkode: 078c2...be6

Ja virker som hun starter å bli det :( hun går på medisiner da tror jeg. Ts

AnonymBruker
Skrevet

En schizofren må være medisinert hver dag for å ikke havne i psykose igjen. Enten så er hun ikke medisinert eller så har hun hoppet over å ta medisinen sin i noen dager. Skjønner at det er slitsomt men snakk med henne og spør om hun husker at hun har en schizofreni diagnose, at du er glad i henne og vil hennes beste men at hun må høre på deg nå og stole på at du ikke har tatt dem men at det er sykdommen hennes som tror det. Spør om hun har tatt medisinen i dag og om hun blir sint og nekter på at hun er schizofren eller trenger medisin så er hun i psykose, og da kan du ringe legevakt. 

Anonymkode: f79bd...7d5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En schizofren må være medisinert hver dag for å ikke havne i psykose igjen. Enten så er hun ikke medisinert eller så har hun hoppet over å ta medisinen sin i noen dager. Skjønner at det er slitsomt men snakk med henne og spør om hun husker at hun har en schizofreni diagnose, at du er glad i henne og vil hennes beste men at hun må høre på deg nå og stole på at du ikke har tatt dem men at det er sykdommen hennes som tror det. Spør om hun har tatt medisinen i dag og om hun blir sint og nekter på at hun er schizofren eller trenger medisin så er hun i psykose, og da kan du ringe legevakt. 

Anonymkode: f79bd...7d5

Tusen tusen takk! Dette svaret hjelper meg, fordi jeg har ikke vist helt hva jeg skal si osv. men det skal jeg si til henne. Hun sa faktisk senest for noen dager siden at hun har shizofreni når vi var med noen andre folk. Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hei. Jeg har en bestevenninne med shizofreni, men i det siste har hun bare blitt verre og verre og jeg orker ikke mer . Hun er bestevenninna mi men jeg klarer snart ikke mer. Hu n har nå de siste dagene begynt å beskylde meg for å ha stjålet øredobbene hennes . Noe jeg ikke har gjort, og hun skriver hele tiden om jeg vet hvor de er , om det ikke er rart de er borte osv. jeg har masse ting og tenke på selv , økonomiske problemer, skal forsørge ett barn og har det ikke så greit selv akkurat nå. Jeg har prøvd å snakket med henne om det men hun bare fortsetter å spørre om den jævla øredobben. Er dette vanlig for en person som er shizofren? Noen med erfaring med venner med shizofreni? 

Om en person er en stor belastning for deg så dropper du vedkommende. Slike energityver drar deg ned. 

Anonymkode: 1a6cc...fae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...