Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har googlet, og ja, jeg er fortsatt ganske newbie på dette! Trenger hjelp fra noen juridisk kyndige på dette området her inne.

Jeg og samboeren min (som er relativt unge) skal gifte oss, men begge ønsker særeie på arven vi vil få av familie og nære familiemedlemmer på sikt. Dette mener vi er slik det skal være, og at det vi bygger oss opp sammen gjennom ekteskapet er det vi skal ha rettmessig arv på. Hvordan er det dette egentlig fungerer? Hva er det loven sier her? Og hvor og hvordan lager man eventuelt et slikt særeie?

Vi er der at vi kun har sett på å søke om prøvingsattest enda. Vet ikke helt hvordan vi skal gå frem her.

Anonymkode: d29f6...68a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

OBS! Vi tenker da på hvis det mot formodning skulle ende galt og det ender med skilsmisse. Altså særeie på arv ved skilsmisse. Kanskje litt drøyt å tenke slik, men bedre føre var enn etter snar...

TS

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ingen advokat for dette, arv er utenom.

Anonymkode: bc05f...977

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja men hvordan blir det da hvis man bruker av arven sin til å betale ned på felles bolig og slikt?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk, men er du sikker? Forsto det ikke helt slik ut ifra denne artikkelen: https://www.justify.no/artikler/arv-som-saereie-slik-gir-du-eiendom-eller-penger-kun-til-arvingene-dine#:~:text=Norsk ekteskapslov sier i utgangspunktet,den ene dør%2C sier Trude.

Men kan være at jeg er på bærtur ja.

TS

AnonymBruker
Skrevet
Tipaa skrev (Akkurat nå):

Ja men hvordan blir det da hvis man bruker av arven sin til å betale ned på felles bolig og slikt?

Da må du vise til at det er betalt av din arv.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har løst dette ved å ha en tinglyst ektepakt som lister opp forskudd på arv vi har mottatt, hva den er brukt på og hvordan disse summene skal fordeles ved et framtidig brudd. 

Anonymkode: afa85...daa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk, men er du sikker? Forsto det ikke helt slik ut ifra denne artikkelen: https://www.justify.no/artikler/arv-som-saereie-slik-gir-du-eiendom-eller-penger-kun-til-arvingene-dine#:~:text=Norsk ekteskapslov sier i utgangspunktet,den ene dør%2C sier Trude.

Men kan være at jeg er på bærtur ja.

TS

«Norsk ekteskapslov sier i utgangspunktet at alle verdier og eiendeler deles likt om man skilles. Unntaket er tingene du brakte inn i ekteskapet, og det du senere har mottatt som arv og gave. «

Her står det jo klart som dagen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sånn jeg har forstått det er arv utenom hvis man kan vise til hva man har arvet. Hvis arven står på egen konto, evt investeres i aksjer så er det visst ganske greit. Hvis arven ikke kan spores så er det så vidt jeg forstår mer utfordrende 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det holder med en erklæring dere i mellom. Den dagen du feks arver 200k etter avdød forelder og betaler set inn på lånet, så skal de penge trekkes fra ved evt salg eller når en av dere kjøper ut den andre. Si huset er verdt 3 mill. Hvis din samboer vil kjøpe deg ut, så skal 200k trekkes fra verdien på huset. Resterende av din halvpart er det hn må kjøpe deg ut med.

Bare husk å ha vitner som kan skrive under sammen med dere og tinglys det. Det er veldig enkelt å skrive en slik attest nå når dere er gode venner, litt sent å ta opp dette den dagen dere kanskje skilles som uvenner.

Anonymkode: aa8e2...1f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...