Gå til innhold

Å spørre noen rett ut hvor mange sexpartnere de har hatt..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 hour ago, Fremmed fugl said:

Problemet er at forskning på dette sier noe annet. Man ser robuste korrelasjoner med dette som dere ikke ønsker å tro på.

Problemet deres er at dere setter likhetstegn mellom korelasjon og kausalitet.

Undersøkelser jeg har sett rundt dette er utelukkende fra USA, som har et helt annet forhold til seksualmoral enn Norge og Europa og som det dermed er problematisk å sammenligne seg med. Det kan likevel godt tenkes at undersøkelser blant nordmenn også  viser at de som har vært eller er utro i snitt har flere seksualpartnere enn dem som ikke har vært det. Det betyr imidlertid ikke at utroskapen er forårsaket av et utsvevende sexliv.

Det er uansett så mange andre sterkere korelative faktorer i spill at det ikke er noen grunn til å legge spesiell vekt på antall sexpartnere i sammenheng med utroskap.

Anonymkode: e80b3...d30

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det kan likevel godt tenkes at undersøkelser blant nordmenn også  viser at de som har vært eller er utro i snitt har flere seksualpartnere enn dem som ikke har vært det. Det betyr imidlertid ikke at utroskapen er forårsaket av et utsvevende sexliv.

Det er uansett så mange andre sterkere korelative faktorer i spill at det ikke er noen grunn til å legge spesiell vekt på antall sexpartnere i sammenheng med utroskap.

Utfordringen er at noen her bruker «forskning» for å understreke poengene sine. Men så mangler de denne grunnleggende forståelsen for statistikk, statistisk metode, pålitelighetsanslyse, sannsynelighetsbetraktninger, statistisk inferens.

Da får man sånne utsagn som at «mange partnere som singel øker sannsynlighet for utroskap i et forhold». Noe som selvfølgelig er vås.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Sluts synes det er "frekt" å spørre om fordi ja.... det er jo selvforklarende hvorfor.

Normale folk tenker vell at det er grei ting å dele om den andre vil vite det.

Anonymkode: f0455...11a

Jeg skrev at jeg ville funnet personen uaktuell fordi det tyder på frekkhet, jeg har vært sammen med en mann hele mitt liv (er over 40) så hvis det er definisjonen av slut så.... normale folk synes nok ikke det er noe å skjule, men er ikke mye normalt med å stille direkte så personlige spørsmål til ett nytt bekjentskap nei...

Anonymkode: 3ee1e...121

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Uhøflig, frekt eller helt greit? (I en bli-kjent/dating-situasjon) 

Anonymkode: 1eb2f...085

Det tyder på at vedkommende hører til et sosialt lag jeg ikke ønsker å falle ned på. Så det er veldig fint å få det avklart tidlig, selv om jeg ikke helt ser for meg en situasjon der jeg skulle velge å date en slik person. Jeg er ikke desperat, har ikke planer om å bli det. Mulig om samfunnet gikk til hundene og en desperat trengte noen til å dele huslånet med? 
Det ville ikke blitt mer bli-kjent, i alle fall. 

Jeg-er-anonym skrev (16 timer siden):

Tenker gjerne det er en måte å kartlegge hvilket forhold vedkommende har til ligging med andre. Er det en som kunne ligget med hvem som helst, en som ligger med noen en glad i, en som venter til ekteskap osv.

Men det avklarer du jo gjennom normalt høflig samtale. Spør du noen rett ut hvor mange de har hatt sex med og de ønsker å innlede et forhold med deg og vet du ha ret annet syn på saken  har de jo null interesse av å gjøre annet enn å lyve. 
Hvor mange religiøse tror du ikke har sagt «jeg venter på ekteskapet» til sin fremtidige partner? Og hvor mange prosent tror du forteller sannheten? (Tipper den er under 10, men trolig noe over 1) :ler: Skal du finne ut av noe? Ikke still et spørsmål om det. Folk lyver. 

Anonymkode: 17b93...63e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg datet en hvor det var god kjemi og vi hadde det veldig hyggelig med sterk tiltrekning fra begge sider. Var kun interessert i han og viste det også, han hadde god grunn til å føle seg trygg. Så da han brått spurte meg om antall sexpartnere og forsøkte å tvinge meg til å si antall på en streng måte ble jeg ganske sjokkert, han sa kvinner som ligger med mange er ekle og han har rett til å vite hvem han deler seng med. Selv hadde han ikke snøring på eget antall fordi det var så høyt. All tiltrekning forsvant og jeg syns både han og andre menn som forlanger å vite sånn er kontrollerende og skumle, tror de er et helvete å leve med. 

Anonymkode: ed802...d5a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 hours ago, AnonymBruker said:

Menn som spurte om slikt mens vi datet mistet jeg interesse for. Ikke fordi jeg har vært med mange, men fordi både jeg og venninner har erfaring med menn som var opptatt av slikt, og det er ingen positiv erfaring. Om min verdi for en mann lå i dette, da var han ikke mann for meg. 

Anonymkode: 88d61...95d

Nettopp, og samme her. Har ikke vært med mange men han jeg datet som jeg skrev om lenger opp la det frem som om hele verdien min bestod av antall sexpartnere og ikke meg som person, han ble rett og slett slem og frekk da jeg ikke ville svare

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Helt greit å spørre om! 

Han ville fått til svar "er du redd for at jeg skal finne ut hvor dårlig du er i senga, hvis jeg har noen å sammenligne med?" 
Så hadde jeg pakket sammen og dratt. 

Anonymkode: 0499a...8fa

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri spurt eller aldri blitt spurt. Vet ikke om jeg synes det er frekt, men har ingen interesse av å vite eller fortelle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Undersøkelser jeg har sett rundt dette er utelukkende fra USA, som har et helt annet forhold til seksualmoral enn Norge og Europa og som det dermed er problematisk å sammenligne seg med. Det kan likevel godt tenkes at undersøkelser blant nordmenn også  viser at de som har vært eller er utro i snitt har flere seksualpartnere enn dem som ikke har vært det. Det betyr imidlertid ikke at utroskapen er forårsaket av et utsvevende sexliv.

Hm...

... deres?

Tror du har bommet, jeg er det enn annen bruker kaller for "fjott" da jeg ønsker å ha en naiv romantisk holdning til slikt. Jeg er ikke sammen med min kone fordi at jeg prøvde å gjøre en type objektiv vurdering av ulike "kandidater", og hun fikk høyest score. Jeg ble sammen med henne fordi jeg ble betatt og forelsket i hun som jeg er sikker på er mitt ivs store kjærlighet, og for slike "fjotter" som meg så er korrelasjon irrelevant. 

Kausalitet kommer vi aldri vite om det er, da det er umulig å tenke seg en type studie der mennesker tidelig i livet skal randomiserte til  ha mange eller fånsex partnere... for å så se om det er kausalitet. Men i alla praktiske formål når det gjelder "valg" av partner så er det korrelasjon som er av interesse.

Du velger å sette tvil i ekstern validitet fra studier som ikke er norske. Sant at jeg ikke har sett norske studier men har sett fra andre land enn USA som Iran og Kina (som jeg husker). Her bommer du, frem til vi har gode norske studier så er studier fra andre land den beste kunnskap som vi har.

Så er det flere gode hypoteser om mekanismer kring hvorfor mann finner en slik korrelasjon. Det vil si at det er felles bakomforliggende årsaker som både øker sannsynligheten for flere sexpartnere og utroskap. Igjen så viser det til at kausalitet ikke er så viktig. Kausalitet er fremfor alt viktig i intervensjoner. Vil denne måten å undervise matte på gi bedre kunnskap i matte? Da er det viktig å vite at det faktisk er en kausiltet mellom undervisningsform og kunnskap. Men i spørsmålet kring antall sexpartnere og risiko for utroskap så er det korrelasjon som er viktig.

Blir litt trist av dem som ikke syns det er spennende med fakta av ideologiske grunner. Det hindrer oss fra en god dialog i vil også hindre oss å forstå våre medmennesker og menneskelige relasjoner.

Feilen dere gjør er at dere ser for dere at en slik som meg gjør følgende slutning

Utroskap er skamlig og et svik og bedrag

Dem med et stort antall sexpartnere har støre sannsynlighet å være utro

Altså

Dem med et stort antall sexpartnere er skamlige mennesker

Er ikke noen formal logisk regel som sier at dette er hva jeg tenker ved å annerkjenne forskning på sammenheng mellom antal sexpartnere og utroskap. Jeg har null niks egen interesse å feiltolket eller overtolke de primærstudier jeg har lest.

Endret av Fremmed fugl
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Menn som spurte om slikt mens vi datet mistet jeg interesse for. Ikke fordi jeg har vært med mange, men fordi både jeg og venninner har erfaring med menn som var opptatt av slikt, og det er ingen positiv erfaring. Om min verdi for en mann lå i dette, da var han ikke mann for meg. 

Anonymkode: 88d61...95d

Samme her. Jeg har vært med få, men selve spørsmålet er turn-off, særlig hvis det kommer i en tidlig fase, gjerne før spørsmål om mine interesser, personlighetstrekk og lignende. Det får meg til å føle som et kjøttstykke i en butikk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClausSaus skrev (16 timer siden):

Problemet er at jeg har for mye av det, og åpenbart diskuterer med barn (i en eller annen alder) som blåøyd tror blindt på "forandring".

Og "blåøyd" har også en ekkel tendens til å materialisere seg fysisk av en lignende naiv-stupid tro på at "han har forandret seg"…. spesifikt i det øyeblikk at en knyttneve avslører at han visst ikke hadde det likevel.

Er ikke få kvinner rundt omkring på krisesentre som trodde at "han hadde forandret seg".

Livserfaring vil en dag lære deg at folk stort sett ikke forandrer seg så veldig. Synd men sant.

De fleste ungdommene fester og styrer på i tenårene og tidlig i tjueårene. Det betyr ikke at de som voksne kommer til å drikke seg snydens hver helg og drite i å rydde hjemme. 

Mange ungdommer drikker en del og prøver narkotiske stoffer. Det betyr ikke at de som voksne vil bli alkoholikere eller narkomane.

De fleste unge mennesker vil ikke ha barn i tidlig alder. Det betyr ikke at de forblir barnløse livet ut.

På samme måte er eksperimentering med sex i ungdomstiden ikke ensbetydende med at man fortsetter slik hele livet.

For min del har jeg aldri hatt interesse av å ligge rundt, og prøvd å styre unna rundbrennere. Problemet har vært at flere av mennene jeg traff for en date, mente at kvinner skulle være dydige, mens menn var polygame av natur og måtte kunne være "frie" og seksuelt aktive som single. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (6 timer siden):

Ikke sant. Hvem og hvor mange man ligger med som enslig, har selvfølgelig ikke noe å si for evne til forpliktelse og trofasthet i et forhold 😊

Det spørs jo også på grunner til at man ikke ble hos de man hadde seg med tidligere. Hva hvis man går inn i en periode der INGEN ønsker å ha forhold, men samtidig har man jo visse behov? Jeg har vært der. Selv om jeg ikke har mange partnere, har jeg jo hatt noen kortvarige forhold i min singelperiode - fordi mennene ikke ønsket langvarig forhold, og jeg ikke ønsket å leve i sølibat. Man kan ikke tvinge noen til å gå inn i et forhold med seg selv, og det er urimelig å forlange at kvinner lever i sølibat i årevis bare fordi ingen kan love dem langvarig forhold.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (3 timer siden):

Utfordringen er at noen her bruker «forskning» for å understreke poengene sine. Men så mangler de denne grunnleggende forståelsen for statistikk, statistisk metode, pålitelighetsanslyse, sannsynelighetsbetraktninger, statistisk inferens.

Da får man sånne utsagn som at «mange partnere som singel øker sannsynlighet for utroskap i et forhold». Noe som selvfølgelig er vås.

Jepp. Jeg har sett flere eksempler på menn som var svært så dydige før samboerskap/ekteskap, og som var utro noen få år inn i ekteskapet/samboerskapet. Inkludert tre av mine ekser. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det tyder på at vedkommende hører til et sosialt lag jeg ikke ønsker å falle ned på. Så det er veldig fint å få det avklart tidlig, selv om jeg ikke helt ser for meg en situasjon der jeg skulle velge å date en slik person. Jeg er ikke desperat, har ikke planer om å bli det. Mulig om samfunnet gikk til hundene og en desperat trengte noen til å dele huslånet med? 
Det ville ikke blitt mer bli-kjent, i alle fall. 

Men det avklarer du jo gjennom normalt høflig samtale. Spør du noen rett ut hvor mange de har hatt sex med og de ønsker å innlede et forhold med deg og vet du ha ret annet syn på saken  har de jo null interesse av å gjøre annet enn å lyve. 
Hvor mange religiøse tror du ikke har sagt «jeg venter på ekteskapet» til sin fremtidige partner? Og hvor mange prosent tror du forteller sannheten? (Tipper den er under 10, men trolig noe over 1) :ler: Skal du finne ut av noe? Ikke still et spørsmål om det. Folk lyver. 

Anonymkode: 17b93...63e

En som lyver om sånt lyver også om andre ting. Om en er en løgner så har jeg ingen interesse. Hva gjelder det å spørre om slikt går det ann å spørre litt diskre og ikke rett ut av det blå. Har selv flere ganger hatt samtaler hvor jeg har fått en grei indikasjon ved at jeg hører til deres forhold til den type ting uten nødvendigvis å spørre om tall. Selv om det gjerne virker rart og blant mange en uting å spørre om noe sånt mener jeg det er fint å finne ut av det tidlig. Dumt å investere tid og ressurser i et forhold som ikke vil funke. Ser flere skrive at tallet er irrelevant og at de ser på det at noen spør som et rødt flagg med en gang, men en vet hvor de fleste av dem ligger på den tallinjen så for min del er det helt greit at de filtrerer seg selv bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, Jeg-er-anonym said:

En som lyver om sånt lyver også om andre ting. Om en er en løgner så har jeg ingen interesse. Hva gjelder det å spørre om slikt går det ann å spørre litt diskre og ikke rett ut av det blå. Har selv flere ganger hatt samtaler hvor jeg har fått en grei indikasjon ved at jeg hører til deres forhold til den type ting uten nødvendigvis å spørre om tall. Selv om det gjerne virker rart og blant mange en uting å spørre om noe sånt mener jeg det er fint å finne ut av det tidlig. Dumt å investere tid og ressurser i et forhold som ikke vil funke. Ser flere skrive at tallet er irrelevant og at de ser på det at noen spør som et rødt flagg med en gang, men en vet hvor de fleste av dem ligger på den tallinjen så for min del er det helt greit at de filtrerer seg selv bort.

Hva tenker du om menn som strengt forlanger å vite antall for å filtrere bort men selv har 100+ partnere? Bare nysgjerrig fordi jeg selv var borti en slik mann 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva tenker du om menn som strengt forlanger å vite antall for å filtrere bort men selv har 100+ partnere? Bare nysgjerrig fordi jeg selv var borti en slik mann 

Jeg tenker det blir feil. Hvor var filtreringen med alle de 100+ partnerne liksom? Kan ikke forvente slike krav da. Selv har jeg ikke tenkt å holde på med noen andre enn en framtidig livspartner. Mitt tall er 0 og jeg øker ikke det tallet uavhengig av forespørsler eller hvem enn som måtte ønske det. Ser på den type intimitet som noe som knytter en sammen til en partner ekstra godt - er noe hellig ved det. Gjør du den type ting med hvem som helst så er jo det ingen langsiktig tilknytning gjennom det og helligheten med det forsvinner fullstendig.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.3.2023 den 18.59):

teit.

Anonymkode: ed067...842

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Jeg-er-anonym skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker det blir feil. Hvor var filtreringen med alle de 100+ partnerne liksom? Kan ikke forvente slike krav da. Selv har jeg ikke tenkt å holde på med noen andre enn en framtidig livspartner. Mitt tall er 0 og jeg øker ikke det tallet uavhengig av forespørsler eller hvem enn som måtte ønske det. Ser på den type intimitet som noe som knytter en sammen til en partner ekstra godt - er noe hellig ved det. Gjør du den type ting med hvem som helst så er jo det ingen langsiktig tilknytning gjennom det og helligheten med det forsvinner fullstendig.

jeg tror ikke helt dette er tråden for deg. det blir litt som at jeg skal gå inn i en fotballkamp og si at jo flere ganger de sparker ballen, jo mindre spesielt blir det å sparke ballen. og attpåtil si at jeg har aldri sparket en ball og dermed er hele konseptet med å sparke ball en hellig greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/9/2023 at 6:59 PM, AnonymBruker said:

Jeg tenker at det er relativt ugreit, du har ikke noe med det sånn egentlig.

Selv kan jeg ikke på stående fot svare på det spørsmålet, så jeg må da begynne å tenke tilbake, telle osv. I en dating-situasjon tror jeg det er det siste man burde gjøre (tenke på ekser og andre man ev. har ligget med)..

Anonymkode: d7f87...8ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

jeg tror ikke helt dette er tråden for deg. det blir litt som at jeg skal gå inn i en fotballkamp og si at jo flere ganger de sparker ballen, jo mindre spesielt blir det å sparke ballen. og attpåtil si at jeg har aldri sparket en ball og dermed er hele konseptet med å sparke ball en hellig greie.

Det er sånn du ser på sex?

Det vil jeg helst vite før jeg blir sammen med deg…!

(Jada, det var hypotetisk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...