Gå til innhold

Dere som er uføre, har noen spm

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :) Av dere som fikk innvilget uføre, hadde noen av dere lite dokumentasjon? 
feks fra dps, nevropsykolog, lege? 
Har en tilstand om man kan kalle det, det. 
finnes ikke behandling og er noe jeg har hatt hele livet men kjenner så intenst på den frykten for avslag pga jeg ikke orker mer nå. 
Ser andre har haugevis med papirer, men ikke jeg. Har selvfølgelig fra ppt/bup men ikke noe mer enn det. 
men det kommer vel litt an på situasjonen også.

og hvordan ser nav på det, om dps sier 50% uføre, men lege og avklaring via nav sier 100%? 
Jeg klarer ikke og ta meg av ungene 100%, og har de derfor på avlastning gjennom bv 50% sånn at jeg skal klare og fungere, vil nav da se at jeg ikke er i stand til å stå i jobb? 

jeg skjønner ikke hvorfor dps har anbefalt 50% når jeg er 30 år og ikke klart meg i noen jobber. Vil dette ha mye å si tror dere? Psykologen har da altså ikke fått med seg alt jeg har sagt, eller forstått hva jeg sier virker det som.

jeg har også gått til 2 forskjellige dps pga overflytting, der den første har skrevet ned 2 diagnoser fra nevropsykolog, og på siste dps så har de bare ført inn ene diagnosen. Er redd de ikke skal få med begge og syns det er rart at dps ikke har skrevet alt i epikrise som den første gjorde med forklaring på diagnosene, skal ikke dette bli ført inn fra siste plassen jeg gikk?

Anonymkode: 217e2...dcd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å spørre om råd hos AAPaksjonen på FB :) 

Men ja, det er uheldig at det oppgis ulike ting.

Dette er dog noe du kan få avklart via ulike tiltak :) 

Anonymkode: eb744...154

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (Akkurat nå):

ER du på Aap?

Ja det er jeg 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det er jeg 

Har nav åpner for uføretrygd? Hvor lenge har du gått på aap

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (Akkurat nå):

Har nav åpner for uføretrygd? Hvor lenge har du gått på aap

Nei, De holder på å samle inn dokumentasjon

10 mnd 

• Liker 1
Skrevet

10 mnd 

Da er det bare å vente 

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Da er det bare å vente 

Det er det. Får prøve å ikke tenke så mye på det 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lite fra legesiden (kun fastlegen som skrev en liste over diagnoser, har vert hos dps ol men det ble ikke lagt frem) men en ganske lang og vond cv samt sykemeldingshistorikk og en veldig solid arbeidsevnevutdering.

Anonymkode: d88f9...641

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lite fra legesiden (kun fastlegen som skrev en liste over diagnoser, har vert hos dps ol men det ble ikke lagt frem) men en ganske lang og vond cv samt sykemeldingshistorikk og en veldig solid arbeidsevnevutdering.

Skjønner. Hva mener du med cv? Skrev du noe selv til vurderingen når de skulle lage sånn aev eller hva det heter?
det er bra. Vet du hvordan man ser om arbeidsevnevurderingen er god? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner. Hva mener du med cv? Skrev du noe selv til vurderingen når de skulle lage sånn aev eller hva det heter?
det er bra. Vet du hvordan man ser om arbeidsevnevurderingen er god? 

De går gjennom historikken du har hos nav, alle stønader du har fått. Jeg fikk tilbakemelding fra saksbehandler om at arbeidsevnevurderingen var veldig sterk. Hun som skrev den var veldig tydelig på at hun skulle gjøre alt hun kunne for å skrive en solid vurdering (jeg fikk lese den) så det stemte.

AnonymBruker
Skrevet

Når DPS skriver en spesialisterklæring vedr arbeidsevne og fungering så er ikke det synsing. Det er den vurderingen din behandler har gjort. Om du ikke forstår det så får du nesten spørre. Det er ikke helt uvanlig at (noen) pasienter ønsker at det skal anbefales 100% ufør, men at behandler, og behandlingsteamet vurder noe annet. Du kan «dessverre» ikke bestille en vurdering som skal gi deg 100% ufør. 

Anonymkode: 64768...d0b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når DPS skriver en spesialisterklæring vedr arbeidsevne og fungering så er ikke det synsing. Det er den vurderingen din behandler har gjort. Om du ikke forstår det så får du nesten spørre. Det er ikke helt uvanlig at (noen) pasienter ønsker at det skal anbefales 100% ufør, men at behandler, og behandlingsteamet vurder noe annet. Du kan «dessverre» ikke bestille en vurdering som skal gi deg 100% ufør. 

Men selv om dps anbefaler 50% så kan det være andre ting i saken som gjør at man får en høyere eller lavere uføre prosent.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

10 mnd 

Du kan bare glemme å søke før nav har åpnet opp for det

Anonymkode: 37113...c4a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skriver du dette? Har ikke inntrykk av at ts har tenkt å søke før hen får klarsignal fra Nav. 

Anonymkode: a5afc...e64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er jeg fullt klar over, har ikke skrevet noen plass om at jeg skal søke, gjør jo ikke dette uten at de har åpnet opp for det 😅

ts

AnonymBruker
Skrevet

For min del ble uttalelse fra nevropsykolog avgjørende, slapp arbeidsutprøving mm. Innvilget fort etter jeg var der.

Anonymkode: 05804...c84

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men selv om dps anbefaler 50% så kan det være andre ting i saken som gjør at man får en høyere eller lavere uføre prosent.

Ja det kan det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke vært til dps, så de trengte ikke noe info fra der. Men min lege sendte inn fra nevrolog og henvisning fra lege og jeg skrev et brev selv også! 

Anonymkode: 57d47...6cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er jeg fullt klar over, har ikke skrevet noen plass om at jeg skal søke, gjør jo ikke dette uten at de har åpnet opp for det 😅

ts

Hvis nav mener du trenger mere dokumentasjon enn legen og det som står i arbeidsevnevurderingen så bestiller de spesialisterklæring fra de spesialistene de mener er relevante. Å skive eget brev å legge ved kan være risikofylt. Det kan ødelegge saken din, bare vær klar over det. Har du nav veileder, dps, lege og andre på din side så skal det være nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...