AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #1 Skrevet 9. mars 2023 Jeg er faktisk ikke så bereist. Men var på en Spania tur nå for litt siden, en ukes tid. Og merket at jeg utover uken kjente er sinne over mitt eget land sitt mat tilbud. Jeg har forøvrig sagt det i mange år, atjeg husker maten på 80 tallet, da kjøtt smakte kjøtt, og tomatene var søte og fyldige av smak. Jeg jeg er noen år eldre og litt dårligere smaksløker i dag enn den gang. Uten tvil. Men ett ord fantes ikke, matsminke. Jeg er lei av kjøtt med kunstig farge, og som aldri blir stekt pga alt vannet som siger ut av det tilsynelatende saftige kjøttet. I mitt perspektiv er saftig kjøtt, alt annet enn kjøtt fylt med vann. Dessuten det smaker ikke heller. Nermeste digge kjøttet er solvinge kylling på REMA 1000. Som man kommer i nærheten at eneste kvalitet kjøtt kjede butikkene kan tilby. Det er saftig uten å bli kokt, samt er ikke klissete å ta på eller lukter ikke promp, når det tas ut av pakken. Norsk skinke utvalg er jo bare en stor tragedie i seg selv. I spania var utvalget godt, og saftige spennende smaker. I Norge har vi kun gris eller kylling/kalkun skinke, der alle er samme samme type. Variasjonen ligger kun i krydderet som er rundt. På kiwi, kunne jeg finne to typer skinke merker prior og gilde. Thats it. Kan vi snakke om Spanias rike utvalg av se deiligste oster? Og i alle varierer, harde myke, krydrede godt modnet osv. Her er jo utvalget til å gråte av, og skulle du være heldig å finne en osteskatt, koster en bitteliten tupp av en ost 150/200kr. Og hva med grønnsakene? Jeg bare lurer. De senere årene har jeg blitt mer og mer allergisk. Paprika medfører utslett fra hendene og opp til albuen. Jeg antok at Paprika ikke var lett å ha kontroll på i Spania, så tok med med allergi medisin, da jeg faktisk har måtte begynne med det. De tar jeg aldri før jeg merker påbegynt reaksjon. Ikke en tablett trengte jeg å ta i Spania. Dro hjem , kjøpte Paprika og fullt utsalg opp til albuen. Hva er det med Paprika levert i norske butikker? Jeg drømmer om at kjøttet skal smake kjøtt, og at grønnsakene smaker noe annet enn vann med litt smak på. Smaksløkene mine viste seg å ikke være så ille når jeg fikk normal mat i Spania, slik jeg husker det smakte når jeg var ung. Norsk tilgang til matprodukter erklærer jeg herved som en stor tragedie og katastrofe. Vi betaler dyrt for drittmat. Skjønner godt at Norge kom på jumbo plass iht hvilket kjøkken i verden som er best. Sorry måtte bare høylytt klage litt. Inse at jeg må reise mer, eller bygge opp igjen en tro på at maten jeg spiser faktisk er god. Det blir litt vanskelig når jeg innså at det ikke var noe feil med mine smaksløker, men maten jeg får kjøpt. (PS bor på bygda. Og har god tilgang til alle matvare kjedene, men ingenting utover det, så hvis noen lurer coop extra, REMA 1000, kiwi, joker og spar, og alle bør skjerpe seg, REMA 1000 leder forøvrig på kjøtt) Anonymkode: 1bd67...73a 2
Aristoteles Skrevet 9. mars 2023 #2 Skrevet 9. mars 2023 Jeg tror det har noe med at alt skal "fores opp" så raskt. Dyr ved hjelp av genmodifisering, kraftfor og what not, og planter i drivhus med kunstgjødsel. Det rekker ikke å utvikles noe smak på den måten. Land som Spania har lang dyrkingssesong, men er ellers enig med deg i, at utvalget i skinker og oster ikke er på topp i dette landet. Land som Spania, Italia, Hellas osv har dessuten mange småskalaprodusenter, slakterbutikker osv. Jeg tipper disse er seriøse konkurrenter for den større matindustrien, som da må skjerpe seg litt mer i utviklingen av produkter, råvarekvalitet og slike ting. Norske grønnsaker er gode på sommeren, da 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #4 Skrevet 9. mars 2023 Meny har alt du etterlyser. De har til og med artistanprodukter. Anonymkode: b3334...d70 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #5 Skrevet 9. mars 2023 Sånn er det når vi i Norge er så opptatt av pris. Og samtidig er av de som bruker minst andel av lønna på mat. Er alt fokuset på pris så blir det ikke god mat. Land vi liker å tenke «oi så billig maten er der!» om tjener langt mindre enn oss. Så per inntekt bruker de mer på å spise. Ts: du får kjøpe mat av samme prisnivå som den du kjøpte i Spania, så ordner det seg. Ikke kjøp skinke under 800 kr/kg. Ikke kjøp kjøtt under 300/kg. Etc. Kjøp rett fra bonden. Kjøp kvalitet. Unn deg å bruke 20-30% av det du tjener på å spise, så ordner det seg helt av seg selv. Og du bruker mindre enn det folk flest i verden bruker på mat. Anonymkode: 88e53...916 3 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #6 Skrevet 9. mars 2023 Tomatene var virkelig ikke røde, søte og fyldige i den gjennomsnittlige matbutikk på 80-tallet. De var bleke og smakte nesten ingen ting. Skikkelige tomater fikk man kun smake om man reiste til Middelhavet. Anonymkode: a5e79...411 4 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #7 Skrevet 9. mars 2023 Hvis du ser etter skikkelige matopplevelser vil jeg anbefale LOCO på Sagene i by`n, en dagligvarebutikk hvor "de som spiser alt plantebasert kan handle sammen med de som ikke spiser alt plantebasert". Her får du tak i én type tofu, to typer burgere og én type pølser! Det er mer enn nok spør du meg! Ta turen innom og kos deg med alle de gode, plantebaserte produktene. Ønsker du spesielt gode tilbud utenom det vanlige, så spør André, en skikkelig godgutt som jobber der. Anonymkode: f9dc7...49d 1
Januar2 Skrevet 9. mars 2023 #8 Skrevet 9. mars 2023 Har du sjekket ut reko? mange rekord Inger har varer som ikke et i butikk, du kommer i kontakt med produsenten 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #9 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tomatene var virkelig ikke røde, søte og fyldige i den gjennomsnittlige matbutikk på 80-tallet. De var bleke og smakte nesten ingen ting. Skikkelige tomater fikk man kun smake om man reiste til Middelhavet. Anonymkode: a5e79...411 Ja, er det noe som virkelig har forbedret seg siden 80-tallet er det kvalitet på og utvalg av tomater i vanlige butikker. Anonymkode: 8e899...fcc 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #10 Skrevet 9. mars 2023 Kjøp lokalmat, det er håndtverk og da får du smaken. Masseprodusert mat greier aldri å komme opp mot småscala mat. Antagelig er det det du har spist i utlandet og, småscala, og da blir det feil å sammenlligne med det du får kjøpt i kjedebutikkene. Men at norsk mat er dårlig, det er tull. Det er mest snobbete å si. Anonymkode: 15895...a25 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #11 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjøp lokalmat, det er håndtverk og da får du smaken. Masseprodusert mat greier aldri å komme opp mot småscala mat. Antagelig er det det du har spist i utlandet og, småscala, og da blir det feil å sammenlligne med det du får kjøpt i kjedebutikkene. Men at norsk mat er dårlig, det er tull. Det er mest snobbete å si. Anonymkode: 15895...a25 Helt enig. Anonymkode: 1ac06...f3e
Amossa Skrevet 9. mars 2023 #12 Skrevet 9. mars 2023 Jeg er slett ikke enig med deg, og jeg er faktisk ganske bereist. Du viser til bedre smak, men smak er ikke eneste kriteriet for kvalitet. For meg er god dyrehelse og renhold like viktig. For noen år siden var jeg på en diger spansk gård som produserte melk. Melkefjøset besto av et tak med dusjanlegg. Det fantes ikke en eneste flue til tross for en temp på over 25 grader. Norske kyr har liggematter i båsen og kan gå fritt. Bruk av kjemikalier for å holde fluer borte, er ulovlig. Er det så rart da at norske melkeprodukter blir dyrere? Så synes jeg også at vi nordmenn bør tenke mer over hva det koster kloden at vi forventer mat som ikke er i sesong hos oss selv. Den spanske Iberico-skinken kommer fra gris som går fritt i fjellstrøk i sørvest. Den spesielle smaken kommer av at de spiser eikenøtter. Sånt klima finnes ikke i Norge. Akkurat nå er det skreisesong her til lands. Leste nylig at skrei fra Norge koster 750 kr kiloet i London. Kanskje vi heller skal verdsette den friske og gode kvalitetsmaten vi har her i Norge mer? 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #13 Skrevet 9. mars 2023 Januar2 skrev (2 timer siden): Har du sjekket ut reko? mange rekord Inger har varer som ikke et i butikk, du kommer i kontakt med produsenten Ja har prøvd reko. Kjøpte grønnsakpose, den var svært dyr og veldig stusselig. Skulle være sprøytefritt, men smakte sykt mye sprøytemidler, til tross for ekstra grundig vask. Så feks salaten var helt uspiselig. Har kjøpt av og til en halv kalv hos bonden. Kostet en halv mnd lønning. Og pga dusteregler fikk han plutselig bare lov å selge en hel. Har ikke funnet noen å dele med. Men nesten en mnd lønning på det blir for drøyt Anonymkode: 1bd67...73a
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #14 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kjøp lokalmat, det er håndtverk og da får du smaken. Masseprodusert mat greier aldri å komme opp mot småscala mat. Antagelig er det det du har spist i utlandet og, småscala, og da blir det feil å sammenlligne med det du får kjøpt i kjedebutikkene. Men at norsk mat er dårlig, det er tull. Det er mest snobbete å si. Anonymkode: 15895...a25 Da får jeg være snobbete. Anonymkode: 1bd67...73a
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #15 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kjøp lokalmat, det er håndtverk og da får du smaken. Masseprodusert mat greier aldri å komme opp mot småscala mat. Antagelig er det det du har spist i utlandet og, småscala, og da blir det feil å sammenlligne med det du får kjøpt i kjedebutikkene. Men at norsk mat er dårlig, det er tull. Det er mest snobbete å si. Anonymkode: 15895...a25 Det er endel lokal mat å få her. Men foruten noen sykt gode spekepølser, koster det mer enn det smaker. Anonymkode: 1bd67...73a
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #16 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis du ser etter skikkelige matopplevelser vil jeg anbefale LOCO på Sagene i by`n, en dagligvarebutikk hvor "de som spiser alt plantebasert kan handle sammen med de som ikke spiser alt plantebasert". Her får du tak i én type tofu, to typer burgere og én type pølser! Det er mer enn nok spør du meg! Ta turen innom og kos deg med alle de gode, plantebaserte produktene. Ønsker du spesielt gode tilbud utenom det vanlige, så spør André, en skikkelig godgutt som jobber der. Anonymkode: f9dc7...49d Loco er vel lagt ned? Så ihvertfall slik ut da jeg dro dit for noen dager siden Anonymkode: c1278...8d4
stan Skrevet 9. mars 2023 #17 Skrevet 9. mars 2023 Vi kjøper mye mat fra asiatiske butikker. Anbefales. Overraskende bedre kvalitet og smak, ofte hyggelige priser.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #18 Skrevet 9. mars 2023 Amossa skrev (1 time siden): Jeg er slett ikke enig med deg, og jeg er faktisk ganske bereist. Du viser til bedre smak, men smak er ikke eneste kriteriet for kvalitet. For meg er god dyrehelse og renhold like viktig. For noen år siden var jeg på en diger spansk gård som produserte melk. Melkefjøset besto av et tak med dusjanlegg. Det fantes ikke en eneste flue til tross for en temp på over 25 grader. Norske kyr har liggematter i båsen og kan gå fritt. Bruk av kjemikalier for å holde fluer borte, er ulovlig. Er det så rart da at norske melkeprodukter blir dyrere? Så synes jeg også at vi nordmenn bør tenke mer over hva det koster kloden at vi forventer mat som ikke er i sesong hos oss selv. Den spanske Iberico-skinken kommer fra gris som går fritt i fjellstrøk i sørvest. Den spesielle smaken kommer av at de spiser eikenøtter. Sånt klima finnes ikke i Norge. Akkurat nå er det skreisesong her til lands. Leste nylig at skrei fra Norge koster 750 kr kiloet i London. Kanskje vi heller skal verdsette den friske og gode kvalitetsmaten vi har her i Norge mer? Jeg ser ikke problemet med å la være å sminke maten og la den få sin opprinnelige smak, og dyrevelferd. Jeg er veldig opptatt selv av god dyrevelferd, da jeg har vært med å jobbe i flere fjøs. Og må si jeg misliker ku i lenker. Heldigvis er det blitt mer av åpne fjøs, og gladere kuer. Kuer har jo så mye variert personligheter, men de liker så godt å bli klødd her og der, og få seg en god trall. Anonymkode: 1bd67...73a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå