AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #1 Del Skrevet 9. mars 2023 Vi er gift og har vært det i 10 år, med 2 felles barn, hvorav 1 på skole og 1 i barnehage. For 4 år siden arvet han hus i dårlig stand verdt 2 M. Vi pusset opp for 4 M for å gjøre det beboelig og vårt, hvor 1 M var EK. Flyttet inn for 3 år siden. Boliglånet på 3 M står på begge. I dag er boligen verdt ca 5 M, selv om vi altså har "brukt" 6 M på den (2 M i arvet verdi, 4 M i oppussing fra felles midler/boliglån) Tallene er forenklet, men spørsmålet er det samme: Hva skjer nå om vi skilles? Arv skal egentlig gå utenom felleseie, så jeg antar han vil mene de 2 M i EK i boligen kun tilhører ham. Da kan ha i teorien overta hele boligen og boliglånet, mens jeg står igjen på bar bakke. Jeg mener jo at vi enten selger og deler EK likt, eller så overtar han bolig og boliglån og kjøper meg ut med 1M. Hva er riktig? Jeg ofret mye for å flytte til et lite sted for ham, hvor jobbmulighetene mine er begrenset. Men føler jeg er låst til å bli boende fordi barna er etablert, som gjør situasjonen utfordrende for meg. Anonymkode: c63da...83a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #2 Del Skrevet 9. mars 2023 Og det lurer du på NÅ? Tipper slikt blir advokatmat. Anonymkode: 403a3...01b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #3 Del Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Vi er gift og har vært det i 10 år, med 2 felles barn, hvorav 1 på skole og 1 i barnehage. For 4 år siden arvet han hus i dårlig stand verdt 2 M. Vi pusset opp for 4 M for å gjøre det beboelig og vårt, hvor 1 M var EK. Flyttet inn for 3 år siden. Boliglånet på 3 M står på begge. I dag er boligen verdt ca 5 M, selv om vi altså har "brukt" 6 M på den (2 M i arvet verdi, 4 M i oppussing fra felles midler/boliglån) Tallene er forenklet, men spørsmålet er det samme: Hva skjer nå om vi skilles? Arv skal egentlig gå utenom felleseie, så jeg antar han vil mene de 2 M i EK i boligen kun tilhører ham. Da kan ha i teorien overta hele boligen og boliglånet, mens jeg står igjen på bar bakke. Jeg mener jo at vi enten selger og deler EK likt, eller så overtar han bolig og boliglån og kjøper meg ut med 1M. Hva er riktig? Jeg ofret mye for å flytte til et lite sted for ham, hvor jobbmulighetene mine er begrenset. Men føler jeg er låst til å bli boende fordi barna er etablert, som gjør situasjonen utfordrende for meg. Anonymkode: c63da...83a Men i all verden, du har vel ikke vært så dum at du ikke har eierandel i dette huset??? Anonymkode: 3b434...4ba 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 9. mars 2023 #4 Del Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Arv skal egentlig gå utenom felleseie Anonymkode: c63da...83a Ekteskapslova § 59 sier at "Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen." Du opplyser at huset som han arvet for fire år siden, var verdt to millioner den gang. Dermed kan han holde to millioner kroner utenfor likedelingen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 9. mars 2023 #5 Del Skrevet 9. mars 2023 Han eier det han har arvet alene. Han må kjøpe deg ut med det du har bidratt med av verdiskapning. Altså det du har bidratt med av avdrag på oppussingsdelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #6 Del Skrevet 9. mars 2023 CAPS LOCK skrev (2 minutter siden): Ekteskapslova § 59 sier at "Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen." Du opplyser at huset som han arvet for fire år siden, var verdt to millioner den gang. Dermed kan han holde to millioner kroner utenfor likedelingen. 👍 Anonymkode: b3e4c...f77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå