Gå til innhold

Netthandel i utlandet - kan noen hjelpe meg med "nye regler"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen hjelpe meg? Jeg skjønner at den tidligere 350 kr regelen nå er borte, men så stopper det. Er det slik at man må betale toll uansett hva man handler i utenlandske nettbutikker nå? Er klar over at det er nettbutikken som må kreve inn momsen på lik linje som norske nettbutikker. Er summen for hva man må betale i toll varierende? Jeg blir jo ikke klok på dette når jeg leser på tollsiden. 

Anonymkode: 5d678...8ba

AnonymBruker
Skrevet

Hovedregel: Toll og moms fra FØRSTE KRONE. 

Enkelte nettbutikker har meldt seg inn i VOEC-ordningen, og da krever de inn toll og moms på vegne av norge. For de butikkene som ikke har meldt seg inn i denne ordningen, må du betale dette etter at pakken ankommer norge (blir stoppet på grensen)

Det er enkelte varer som er fritatt fra toll og moms, for eksempel bøker.

Er du usikker, bruk importkalkulatoren på Toll.no (https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/

Dette er DIN plikt å sjekke opp på forhånd hva som er moms og tollpliktig, i tillegg vil det komme ett fortollingsgebyr fra fraktselskapet som behandler pakken i norge (for eksempel Posten eller DHL). Denne prisen varierer fra fraktselskapet. For å unngå dette fortollingsgebyret, kan du selv fortolle varene dine på toll.no

Summen varierer etter prisen du har kjøpt varen på. 

Anonymkode: 4b561...414

AnonymBruker
Skrevet
On 3/9/2023 at 3:53 PM, AnonymBruker said:

Det er enkelte varer som er fritatt fra toll og moms, for eksempel bøker.

Rettelse: de fleste varegrupper er uten toll. Moms er det på det aller, aller meste, men unntak på bøker, som du nevner, og noen få andre typer varer.

Klær er en av varene det er toll på, så da får du både moms og toll i tillegg til kjøpepris og ev. fraktkost, og fortollingsgebyr.

Anonymkode: c81b5...140

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...