Gå til innhold

Hvor mange opplever å komme i klemmeri med barnevernet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser helt horrible saker der barnevernet tar barna ifra folk eller oppretter sak mot dem. Og etterpå viser det seg at det er ubegrunnet. Er det mange her som har opplevd å få sånne bekymringsmeldinger på seg uten grunn? Ønsker seriøse svar og ikke fraser som: det er alltid en god grunn... for det har vært oppi nyhetene flere ganger om at barnevern gjør mye feil.

Anonymkode: a8435...d1b

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er store regionale forskjeller på hvor bra barnevernet er. I Oslo er de så overbelasta at det skal for mye til før de tar barna ut av hjemmet. Men har inntrykk av at det er lavere profesjonalitet blant ansatte på bygda. Det er ikke vanlig å få en bekymringsmelding på seg. Det skal MYE til. 

Anonymkode: 99d94...928

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er store regionale forskjeller på hvor bra barnevernet er. I Oslo er de så overbelasta at det skal for mye til før de tar barna ut av hjemmet. Men har inntrykk av at det er lavere profesjonalitet blant ansatte på bygda. Det er ikke vanlig å få en bekymringsmelding på seg. Det skal MYE til. 

Det er vanlig å bli meldt jo. Bare skjekk statistikk og tall på antall bekymringsmeldinger i året. Tallet er skyhøyt. 

Det er derimot også mest vanlig at sakene henlegges uten tiltak eller videre bekymringsmeldinger.  Dette taler jo egentlig for at mange melder uten god grunn.

Anonymkode: 9ae4c...409

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror ikke jeg kjenner noen som har vært bort i barnevernet. Som jeg vet om

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Leser helt horrible saker der barnevernet tar barna ifra folk eller oppretter sak mot dem. Og etterpå viser det seg at det er ubegrunnet. Er det mange her som har opplevd å få sånne bekymringsmeldinger på seg uten grunn? Ønsker seriøse svar og ikke fraser som: det er alltid en god grunn... for det har vært oppi nyhetene flere ganger om at barnevern gjør mye feil.

Anonymkode: a8435...d1b

Jeg  har ikke registrert alle disse horrible historiene du henviser til. Det jeg derimot leser med jevne mellom, er horribele historier om barn som ikke blir fjernet fra foreldrene, og lider nød i mange år før noen endelig gjør noe. Og da er tilstanden i noen tilfeller livstruende for barnet/barna.

Om noen blir uriktig meldt, så får det så være. Det er voksne mennesker. De får bare takle det. Mye verre med de barna som ikke for hjelp, fordi naboer, familie, skole, helsetjenester osv ikke fanger det opp eller tar mot til seg og melder i fra.

Anonymkode: f7b28...093

• Liker 29
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Jessic_a skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke jeg kjenner noen som har vært bort i barnevernet. Som jeg vet om

De fleste er ikke åpne om det, pga de blir uglesett, og blir sett på som dårligere foreldre.

Anonymkode: 2271a...489

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er vanlig å bli meldt jo. Bare skjekk statistikk og tall på antall bekymringsmeldinger i året. Tallet er skyhøyt. 

Det er derimot også mest vanlig at sakene henlegges uten tiltak eller videre bekymringsmeldinger.  Dette taler jo egentlig for at mange melder uten god grunn.

Henleggelsene, eller retter sagt, mangel på oppfølging, sier nok mye mer om barnevernets ressurser enn at meldingene er grunnløse. Det blir vel som med de eldre som trenger plass på sykehjem - de skal helst være noen uker fra døden før de får plass. Mange barn lider i mange år fordi barnevernet enten ikke har kapasitet, eller trør for forsiktig.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Fått anonym bekymringsmelding en gang på rus. 

Møtte på samtale og de henla saken etter to dager. Veit ikke hvem som meldte, men bare oppspinn. Heldigvis en oppegående saksbehandler, men desverre opplevd saksbehandlere som gjør at for å sette i gang en sak gjennom jobben.

Anonymkode: 64c19...799

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Henleggelsene, eller retter sagt, mangel på oppfølging, sier nok mye mer om barnevernets ressurser enn at meldingene er grunnløse. Det blir vel som med de eldre som trenger plass på sykehjem - de skal helst være noen uker fra døden før de får plass. Mange barn lider i mange år fordi barnevernet enten ikke har kapasitet, eller trør for forsiktig.

Barnevernet gikk selv ut for få år siden og bad folk snakke med hverandre istedenfor å melde. Det sier litt. De har ved flere anledninger uttalt at de alvorlige sakene ikke får nok ressurser fordi det brukes ressurser på meldinger i forbindelse med separasjon, nabokrangler, skoler som ikke kan regelverk osv.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg  har ikke registrert alle disse horrible historiene du henviser til. Det jeg derimot leser med jevne mellom, er horribele historier om barn som ikke blir fjernet fra foreldrene, og lider nød i mange år før noen endelig gjør noe. Og da er tilstanden i noen tilfeller livstruende for barnet/barna.

Om noen blir uriktig meldt, så får det så være. Det er voksne mennesker. De får bare takle det. Mye verre med de barna som ikke for hjelp, fordi naboer, familie, skole, helsetjenester osv ikke fanger det opp eller tar mot til seg og melder i fra.

Jeg vet om to forskjellige familier som ble meldt på falsk grunnlag hvor barna ble hentet av politi på skolen. Utredningen tok også mange dager i ene tilfellet og over 2 uker i andre tilfellet. 

Begge familiene fikk jo barna tilbake og alt ble henlagt. Ene familien fikk også beklagelse fra fylkesmann. 

Men minste barnet har absolutt tatt skade av hendelsen og å bli revet bort fra mor ved 1,5 år. 

Mødrene beskriver også en konstant angst og redsel for at noen skal tro de er dårlige foreldre eller at andre leser situasjoner mellom dem og barna feil. 

Dette har potensielt ødelagt hele familien til mange. 

Er det et mål å skape utrygge foreldre? 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Jeg har ett barn, en sønn, og opp gjennom hans oppvekst blant alle han gikk på skole og barnehage med i nærområdet, hørte jeg kun om ett tilfelle der en familie ble anmeldt til barnevernet. Og det var med sinnsykt god grunn, for det var grusom mishandling. Det var forferdelig å høre om det, for ene sønnen i den familien var en god kamerat av min sønn og var ofte på besøk hos oss. Vi ante aldri noe om hvordan de hadde det hjemme...ikke rart han kameraten aldri hadde lyst å gå hjem igjen! (han ble ofte værende fra morgen til kveld) :( Uff, fryktelig å tenke på.

Det var mishandling som ingen hadde visst noe om i årevis i oppveksten til en søskenflokk. Det var hovedsaklig moren i familien som mishandlet barna så fryktelig, og det var fem søsken. De yngste slapp billigere unna, men de eldste fikk gjennomgå så det holdt.

Det var så fryktelig både fysisk og psykisk mishandel at det kom oppslag om det i avisen, det var rettsak der moren ble dømt til flere år i fengsel for mishandelen og brutaliteten, og alle barna ble fjernet fra hjemmet.  

Endret av Million
  • Liker 1
  • Hjerte 12
AnonymBruker
Skrevet

Det er vell i alle disse trygda familiene barnevernet blir innblandet. Her jeg bor på Oslo Vest er ikke dette vanlig. Aldri hørt om noen.

Anonymkode: b1167...790

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er vell i alle disse trygda familiene barnevernet blir innblandet. Her jeg bor på Oslo Vest er ikke dette vanlig. Aldri hørt om noen.

Kan dere ikke rettskriving på Oslo Vest?

• Liker 11
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan dere ikke rettskriving på Oslo Vest?

Nei

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet om to forskjellige familier som ble meldt på falsk grunnlag hvor barna ble hentet av politi på skolen. Utredningen tok også mange dager i ene tilfellet og over 2 uker i andre tilfellet. 

Begge familiene fikk jo barna tilbake og alt ble henlagt. Ene familien fikk også beklagelse fra fylkesmann. 

Men minste barnet har absolutt tatt skade av hendelsen og å bli revet bort fra mor ved 1,5 år. 

Mødrene beskriver også en konstant angst og redsel for at noen skal tro de er dårlige foreldre eller at andre leser situasjoner mellom dem og barna feil. 

Dette har potensielt ødelagt hele familien til mange. 

Er det et mål å skape utrygge foreldre? 

Er det et mål å skape utrygge barn? Fordi noen blir mistenkt uten grunn, og som i begge disse tilfellene, relativt raskt "frikjent", så skal ikke barn som virkelig har det ille få hjelp? Skal naboer, skole osv ta hensyn til de voksne eller barna når de er bekymret?

Jeg synes det er merkelig at det er de voksnes ve og vel som virker til å være fokus hos mange i denne tråden - stakkers foreldre som bli grunnløst mistenkt for ikke å være gode nok. Er vi fortsatt der at troen på de biologiske foreldrene trumfer all annen sunn fornuft?

• Liker 7
Skrevet

Aldri blitt meldt selv og kjenner ingen i nær krets som har blitt det heller. Har måttet sende bekymringsmelding et par ganger i forbindelse med jobb og har ellers vært i kontakt med BV i forbindelse med barn jeg har hatt på avlastning.

Eneste negative jeg personlig har opplevd er at BV ikke har nok ressurser til å hjelpe alle som trenger det + at det tok altfor mange ÅR før en person som IKKE burde hatt samvær med barnet sitt i det hele tatt fikk littegrann redusert samvær. (Personen har personlighetsforstyrrelse og null empati, og barnet ble ødelagt av samvær, med påfølgende regresjon, utrygghet og utagering.)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det bare snakkes ikke om. Kan garantere at det finnes like mange saker der som ellers i landet 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (4 minutter siden):

Jeg har ett barn, en sønn, og opp gjennom hans oppvekst blant alle han gikk på skole og barnehage med i nærområdet, hørte jeg kun om ett tilfelle der en familie ble anmeldt til barnevernet. Og det var med sinnsykt god grunn, for det var grusom mishandling. Mishandling som ingen hadde visst noe om i årevis i oppveksten til en søskenflokk. Det var hovedsaklig moren i familien som mishandlet barna så fryktelig, og det var fem søsken. De yngste slapp billigere unna, men de eldste fikk gjennomgå så det holdt.

Det var så fryktelig både fysisk og psykisk mishandel at det kom oppslag om det i avisen, det var rettsak der moren ble dømt til flere år i fengsel for mishandelen og brutaliteten, og alle barna ble fjernet fra hjemmet.  

Men altså, tror dere virkelig at hvor mange dere har hørt om er representativt for hvor mange det faktisk gjelder? Hvem er det egentlig som går ut og forteller omverdenen om at de har blitt meldt, om de ikke må pga mistet omsorg? Antakelig så godt som ingen.

Akkurat hvor vanlig det er vet jeg ikke, det finnes sikkert statistikk. Men så lenge hvem som helst kan melde med hvilken som helst begrunnelse, og f.eks skoler rutinemessig melder om et barn/ungdom har problemer med skolevegring (som ikke er helt uvanlig, og kan skyldes f.eks mobbing som foregår på skolen og en passiv skoleledelse), så sier det vel seg selv at det ikke er helt uvanlig. Men av de meldte er det veldig mye som blir henlagt da.

Anonymkode: 24142...c3c

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Barnevernet gikk selv ut for få år siden og bad folk snakke med hverandre istedenfor å melde. Det sier litt. De har ved flere anledninger uttalt at de alvorlige sakene ikke får nok ressurser fordi det brukes ressurser på meldinger i forbindelse med separasjon, nabokrangler, skoler som ikke kan regelverk osv.

Jeg tviler ikke på at noen melder totalt uten grunn. Mange tråder på KG vitner om folk som har helt urealistiske forhold til god og dårlig omsorg. Og selvsagt er det foreldre som sliter i perioder og som bare trenger noen avhjelpende tiltak, så får barna det helt greit.

Men det fjerner ikke det faktum at det jevnlig dukker opp horrible historier om barn som virkelig har hatt det ille. Om noen bare hadde sagt ifra! Vi må ikke bli så redd for å tråkke på noen foreldretær at vi ikke sier ifra. Om det betyr at noens tær blir tråkket på uten grunn, så får det så være. Barnevernet er profesjonelle. De siler nok ut klinten fra hveten.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...