AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #1 Skrevet 9. mars 2023 Hei! Vi har leid en bod av borettslaget da vi trengte mer plass enn boden som fulgte med leiligheten. Vi begynte ca å leie i mars/april, og i november oppdaget vi plutselig at tingene våre var gjennomvåte og hadde mugnet. Dette skal være et resultat av at boden hadde hull i bakken fra tidligere vannproblemer, som vann tydeligvis har kommet opp fra igjen etter at vi begynte å leie (ifølge rørlegger som så på det). For oss så det også ut som det kom vann/fukt gjennom ytterveggen (boden er i kjelleren). Vi meldte inn saken til innboforsikringen vi har med eiendeler til nærmere 60-70K som var blitt ødelagt. Alt luktet mugg og det har spredd seg godt. Innboforsikringen vår dekker ikke saken, da de ikke dekker mugg eller råte. Vi har dermed mistet mange av våre eiendeler og forsikringen nekter å dekke noe av det, fordi problemet i hovedsak er muggskader til tross for at dette startet som oversvømmelse i boden. Vi er helt rådville og aner ikke hva vi skal gjøre, og derfor søker jeg råd her. Kan vi forlange erstatning fra sameiet som har leid ut en bod som aldri skulle vært i bruk? Er det noe som helst vi kan gjøre for å få igjen nok penger til å erstatte i alle fall de viktigste eiendelene vi har mistet? Er det noen som vet? 😓 Anonymkode: 9f3dc...ec9
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #2 Skrevet 9. mars 2023 Ikke mye å hente her. Å lagre ting i kjellere skal man være forsiktig med. Man bør i det minste lagre tingene i lufttette beholdere. Anonymkode: 4acad...bca 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #3 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke mye å hente her. Å lagre ting i kjellere skal man være forsiktig med. Man bør i det minste lagre tingene i lufttette beholdere. Anonymkode: 4acad...bca Helt enig. Å lagre ting som ikke tåler fuktighet i kjellerboder er idioti, spesielt i den typen boder som finnes i eldre borettslag. Kjellerboden er til malingsbokser og sykler og slikt. Ting som tåler fuktig miljø. Møbler og julepynt er i loftsboden, godt innpakket. Anonymkode: 15031...89a
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #4 Skrevet 9. mars 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Helt enig. Å lagre ting som ikke tåler fuktighet i kjellerboder er idioti, spesielt i den typen boder som finnes i eldre borettslag. Kjellerboden er til malingsbokser og sykler og slikt. Ting som tåler fuktig miljø. Møbler og julepynt er i loftsboden, godt innpakket. Anonymkode: 15031...89a Nå har ikke mitt borettslag loftsbod, så her har vi ikke akkurat så mye valg. Så skal det sies at både innholdet i boksene vi bruke og til og med malingsboksene og metallprodukter der inne også ble muggent og rustnet. Tingene våre ble ødelagt fordi boden var som den er og aldri skulle vært utleid, det har vi flere håndverkere som har sagt nå også. Det er lov å ha en hyggelig tone selv om man er anonym på nett 😅 Anonymkode: 9f3dc...ec9 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #5 Skrevet 10. mars 2023 Uff, det høres veldig kjedelig ut, ts! Men jeg tror det kan bli veldig vanskelig å holde borettslaget ansvarlig for dette. Selv om jeg synes det er utrolig sløvt/dårlig gjort å leie ut slike fuktfeller til lagring... Men det var altså ikke tegn på fukt da dere startet å leie i mars/april? Og det er skader som tyder på at det har vært vann inne i boden (ikke bare fukt)? Når man får vannskader i hus, så er det kjempe viktig å få tørket opp skikkelig med varme og avfuktere, for fukt er en av følgeskadene av dette. Om det er tilfelle at det rett og slett har vært en oversvømmelse i boden, så er jo muggskadene en konsekvens av dette, og bør dekkes av forsikringen på et vis. Men jeg synes det er litt rart å ikke sjekke boden noe særlig fra april til september. Jeg er ikke inne i boden hele tiden selv, men jeg ville oppdaget det ganske raskt om det begynte å lukte muggent i løpet av den perioden. Pga jeg vet at det er stor fare for oversvømmelse i slike boder når det kommer mye vann til tider (hatt det i kjeller hos foreldre), så hadde jeg nok sjekket boden av den grunn også. Likevel er vel mange grunner til at man ikke har behov for å bruke boden på lang tid, og ikke alle vet om farene med det, men jeg redd det kan brukes mot dere når det er snakk om forsikring. Anonymkode: cb643...1e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå