Gå til innhold

6-åring klovner når utrygg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lagt merke til at 6-åringen min "shower" masse når det er større barn rundt han. Han vil så gjerne ha oppmerksomheten deres. Og han søker ikke automatisk til meg, spesielt om lillesøster på 6 måneder er i fanget mitt. Kan han ha fått en tilknytningsskade av at jeg har blitt så opptatt med babyen?

Anonymkode: badcd...c44

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

nei.

Anonymkode: 996e2...328

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

nei.

Anonymkode: 996e2...328

Kan du utdype? Ts.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke unormalt! Jeg synes det er flott at barn kan finne på å klovne litt i løpet av livet.

Hvorfor tror du at det skyldes utrygghet? Kan det ikke skyldes lyst på oppmerksomhet? Se rundt deg i den voksne verden. Tenk på hvor mange mennesker som liker å være synlig, som liker å få oppmerksomhet. Det trenger ikke å være noe galt.

Og, om barnet skulle kjenne på utrygghet? Det er ikke farlig i perioder å kjenne på utrygghet. En eller annen gang vil barnet måtte kjenne på dette, jo eldre barna er før de kjenner på dette, jo verre blir det. Så lenge det finnes arenaer for barnet der han kan finne tilbake til den trygge basen, så er ikke dette farlig, mener jeg. Forhåpentligvis er jo du og pappa den tryggeste basen hans.

Anonymkode: fde41...cc9

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er ikke unormalt! Jeg synes det er flott at barn kan finne på å klovne litt i løpet av livet.

Hvorfor tror du at det skyldes utrygghet? Kan det ikke skyldes lyst på oppmerksomhet? Se rundt deg i den voksne verden. Tenk på hvor mange mennesker som liker å være synlig, som liker å få oppmerksomhet. Det trenger ikke å være noe galt.

Og, om barnet skulle kjenne på utrygghet? Det er ikke farlig i perioder å kjenne på utrygghet. En eller annen gang vil barnet måtte kjenne på dette, jo eldre barna er før de kjenner på dette, jo verre blir det. Så lenge det finnes arenaer for barnet der han kan finne tilbake til den trygge basen, så er ikke dette farlig, mener jeg. Forhåpentligvis er jo du og pappa den tryggeste basen hans.

Anonymkode: fde41...cc9

Jeg trodde at trygge barn alltid forholdt seg rolige, hvor naivt det enn høres ut. Ts.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg trodde at trygge barn alltid forholdt seg rolige, hvor naivt det enn høres ut. Ts.

Vel, det kan du slå fra deg 😅

Anonymkode: 21e5d...9a9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Han har ingen tilknytningsskade. Han kommuniserer med deg. Han trenger også oppmerksomhet. Masse. Han er fortsatt et lite barn. Det er vanskelig for en 6-åring å sette ord på egne behov. Blir ikke behovene dekket søker de oppmerksomhet på andre måter, om nødvendig ved å gjøre noe galt. Gi ungen det han trenger før han må ty til det.

Klovnerier er en søt avledning fra usikkerhet og konfrontasjoner. 6-åringer går gjennom en fase med mye motorisk uro, og trenger å få mye utløp for fysisk aktivitet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke det ganske vanlig for 6åringer? Spesielt når det er andre barn eller voksne til stede? Føler iallefall de fleste 6åringer vi har besøkt har klovnet,tulla,søkt oppmerksomhet,bråket osv..

Anonymkode: 1dd9b...5f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min 6-åring "klovner" også når det er mange barn rundt og mye som skjer. F.eks. er det utfordrende for han å konsentrere seg om av/påkledning i garderoben på skolen... mye "show" og tull og fjas. Tenker ikke at han er utrygg av den grunn.

Anonymkode: f2b4b...2cc

AnonymBruker
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Har lagt merke til at 6-åringen min "shower" masse når det er større barn rundt han. Han vil så gjerne ha oppmerksomheten deres. Og han søker ikke automatisk til meg, spesielt om lillesøster på 6 måneder er i fanget mitt. Kan han ha fått en tilknytningsskade av at jeg har blitt så opptatt med babyen?

Det er vel ikke så rart. Har du aldri hatt lyst på oppmerksomheten fra andre som du ser opp til?

Anonymkode: 15fd4...574

• Liker 1
Skrevet

Kan si at sønnen min er 10 år og hans søster 4 år. Og helst siden hun ble født har han vært litt mer på..litt mer..se på meg...men slik var han før han fikk en søster også.

Men det er jo også helt naturlig at storebror krever litt mer oppmerksomhet..nå må du huske at din sønn har vært alene i 6 år og gått all oppmerksomhet i den studen. Nå må han dele litt, men dette er jo også positivt...at barn selv om de er alene barn må lære seg at ikke alt handler om de..og de trenger ikke oppmerksomhet 24 timer i døgnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...