AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #1 Skrevet 9. mars 2023 Noen som sparer i fond i sbanken? Det grønne tallet som indikerer avkastningen du har på sparingen din, ..er det totalt siden første investering, siste 12 mnd eller hva er det? Anonymkode: 10d16...f3f
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #2 Skrevet 9. mars 2023 Det er siden du kjøpte de fondene du har på kontoen. Vær obs på at hvis du selger Fond x som hadde avkastning på 40% og kjøper Fond y for pengene (på samme ASK), så nullstilles avkastningen. Anonymkode: 8a4e1...694
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #3 Skrevet 9. mars 2023 Som det sies over her så blir dette påvirket av kjøp og salg. Så det jeg har gjort er å føre regnskap med hvor mye penger jeg setter inn og tar ut og vet dermed til en hver tid hvor mye av det jeg har i fond som er penger jeg har satt inn og hvor mye som er avkastning. Anonymkode: f4b43...924
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #4 Skrevet 9. mars 2023 Uttak av gevinst er jo skattefritt. ...men hvis jeg skulle begynt å bruke av fondet i dag, er det innskuddet jeg bruker opp først og gevinsten til slutt eller beregnes det en andel gevinst av hvert uttaksbeløp? Anonymkode: 10d16...f3f
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #5 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Uttak av gevinst er jo skattefritt. ...men hvis jeg skulle begynt å bruke av fondet i dag, er det innskuddet jeg bruker opp først og gevinsten til slutt eller beregnes det en andel gevinst av hvert uttaksbeløp? Anonymkode: 10d16...f3f Uttak av gevinst er da ikke skattefritt. Men om du tar ut fra fond blir det regnet at det er innskudd du tar ut først. Anonymkode: f4b43...924
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #6 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Uttak av gevinst er da ikke skattefritt. Men om du tar ut fra fond blir det regnet at det er innskudd du tar ut først. Anonymkode: f4b43...924 Beklager, jeg mente omvendt såklart. Gevinst er skattepliktig ja,det vet jeg jo godt Anonymkode: 10d16...f3f
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #7 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Uttak av gevinst er da ikke skattefritt. Men om du tar ut fra fond blir det regnet at det er innskudd du tar ut først. Anonymkode: f4b43...924 Noe å tenke på da om en har hundretusener i eget pensjonsfond....at skatten kommer først på de uttakene der du begynner å ta av gevinsten. Anonymkode: 10d16...f3f
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #8 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Noe å tenke på da om en har hundretusener i eget pensjonsfond....at skatten kommer først på de uttakene der du begynner å ta av gevinsten. Anonymkode: 10d16...f3f Denne regelen gjelder for ASK, ikke alle andre typer fondssparing. Anonymkode: 3243e...880
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå