AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #41 Skrevet 9. mars 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Selv inngangsstillinger er ofte fleksible hvis man har tatt høyere utdannelse. Jeg har alltid hatt flexitid. Har man tatt en god utdannelse starter man ikke helt på bunnen. Anonymkode: ae5fe...76f Beklager, skulle spesifisert at det vil avhenge av bransje og hva man legger i karrierekvinne. Anonymkode: 21027...d3f
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #42 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Beklager, skulle spesifisert at det vil avhenge av bransje og hva man legger i karrierekvinne. Anonymkode: 21027...d3f Ja, jeg har jobbet i advokatbransjen siden 2014 og har alltid hatt fleksitid og adgang på hjemmekontorløsning. Det har blitt mer og mer fleksibelt etterhvert som jeg har jobbet meg oppover, men det var også en grunn til at jeg ikke fikk barn rett etter at jeg startet. Anonymkode: ae5fe...76f 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #43 Skrevet 9. mars 2023 Mannen leverer, jeg er på jobb kl 07.00, og så henter jeg kl 16. Må jeg jobbe mer, jobber jeg på kvelden. Både mannen og jeg er «karrierefolk». Anonymkode: c87a2...a52
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #44 Skrevet 9. mars 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, jeg har jobbet i advokatbransjen siden 2014 og har alltid hatt fleksitid og adgang på hjemmekontorløsning. Det har blitt mer og mer fleksibelt etterhvert som jeg har jobbet meg oppover, men det var også en grunn til at jeg ikke fikk barn rett etter at jeg startet. Anonymkode: ae5fe...76f Nå er ikke jeg i advokatbransjen, men det er vel forskjeller der også? Det er vel høre krav til arbeidsmengde og tilgjengelighet om man er forretningsadvokat i de store firmaene eller om man setter opp testamenter på bygda? Selv jobber jeg i finans og jobbet med forretningsadvokater som i hvert sier at da de var i begynnelsen av karrieren så var det høye krav til tilgjengelighet. Den unge advokaten kunne få beskjed fredag kveld at kontrakten må være klar til mandag morgen. Igjen jeg er ikke i advokatbransjen så jeg skal ikke si hvordan den er. Men vet at det er slik i finansbransjen også. Er man i et firma hvor man etter få år kan tjene flere millioner i året så sier det seg jo selv at man må jobbe mer enn 8-4 og at man må være tilgjengelig når kunden/sjefen krever det. Anonymkode: 21027...d3f 1
Million Skrevet 9. mars 2023 #45 Skrevet 9. mars 2023 Da jeg hadde barnehagebarn, så hadde mannen og jeg jobber med ulike arbeidstider. Jeg begynte tidlig, og han begynte noe senere enn meg. Det ble derfor sånn at han leverte om morgenen i barnehagen, og jeg hentet på ettermiddagen. Måtte gå litt tidligere fra jobben annen hver uke, men jobbet det inn igjen de andre ukene, etter avtale med sjefen. Det hadde naturligvis ikke gått om mannen og jeg hadde hatt akkurat samme arbeidstider og måtte vært tidlig på jobb til klokken 8, begge to. Så sånn løste vi det.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #46 Skrevet 9. mars 2023 Har verken faste tider jeg må være fysisk på kontoret, eller timer som må rapporteres noe sted så lenge jeg får tingene mine gjort. Så jeg jobber kortere men mer effektive dager enn før, ofte litt på kveldstid, og koordinerer med mannen så en av oss henter og en leverer. Ungene våre har mye kortere dager enn venner med mindre fleksible jobber (f.eks. i helsevesenet). Anonymkode: 701be...f33
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #47 Skrevet 9. mars 2023 Hedda-78 skrev (6 timer siden): Karrierekvinner løser det vel på akkurat samme måte som karrieremenn? Eller tenker du at oppgaven må løses på en annen måte av kvinner enn av menn? Naivt. Karrierekvinner må alliere seg med noen. Karrieremannen lar kvinnen ordne alt med barna og tar bare ansvar for seg selv. Anonymkode: d1782...6be 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 9. mars 2023 #48 Skrevet 9. mars 2023 Det er vel forskjellig hva man legger i "karrierekvinne", jeg regner ikke meg selv som det, selv om jeg for så vidt er en kvinne med en karriere... Men når man har høyere utdannelse, som mange karrierekvinner har, så har man i mange bransjer mye større mulighet for fleksitid, hjemmekontor og sånne ting, og dermed blir henting og levering av unger uproblematisk.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #49 Skrevet 9. mars 2023 Snok1 skrev (7 timer siden): Har karrierekvinner lengre reisevei? Neppe, men stort sett mye lenger arbeidsdager enn andre. Ler litt av alle med normal arbeidstid som svarer i denne tråden og tydeligvis anser seg selv som karrierekvinner 😆 Ts sikter vel til karrierekvinner, med typ 60-80 timers arbeidsuke etc. Ikke helt vanlige kvinner med normal 100 % stilling på rundt 40 timer i uka. Anonymkode: 8d9e1...2af
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #50 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Selv inngangsstillinger er ofte fleksible hvis man har tatt høyere utdannelse. Jeg har alltid hatt flexitid. Har man tatt en god utdannelse starter man ikke helt på bunnen. Anonymkode: ae5fe...76f Ja sånn i motsetning til dårlige utdannelser som juss og medisin og veterinær etc tenker du? Hvilke høyere utdannelser er det som gir fleksibilitet i inngangsstillinger? Anonymkode: 8d9e1...2af
Snok1 Skrevet 9. mars 2023 #51 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Naivt. Karrierekvinner må alliere seg med noen. Karrieremannen lar kvinnen ordne alt med barna og tar bare ansvar for seg selv. Anonymkode: d1782...6be Hei, 1980-tallet! Lenge siden vi har sett deg. Du kjører fortsatt stripet hår og rotpermanent, ser jeg. Det har du alltid kledd, du trenger ikke oppdatere deg vet du. 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 9. mars 2023 #52 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Neppe, men stort sett mye lenger arbeidsdager enn andre. Ler litt av alle med normal arbeidstid som svarer i denne tråden og tydeligvis anser seg selv som karrierekvinner 😆 Ts sikter vel til karrierekvinner, med typ 60-80 timers arbeidsuke etc. Ikke helt vanlige kvinner med normal 100 % stilling på rundt 40 timer i uka. Anonymkode: 8d9e1...2af Er det noen definisjon på hva en karrierekvinne er? Det nærmeste jeg kan finne er NAOB (ordbok), som skriver "kvinne som i sine livsvalg prioriterer det å gjøre karriere". Det kan jo bety så mangt...
Snok1 Skrevet 9. mars 2023 #53 Skrevet 9. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvilke høyere utdannelser er det som gir fleksibilitet i inngangsstillinger? Tenk fleksitid med kjernetid og hvem du treffer i slike stillinger. Det er ikke bare folk med lang utdanning og karriere, men de som skal steder legger jo inn ekstra timer på kvelden og søndag ettermiddag. Endret 9. mars 2023 av Snok1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #54 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er ikke jeg i advokatbransjen, men det er vel forskjeller der også? Det er vel høre krav til arbeidsmengde og tilgjengelighet om man er forretningsadvokat i de store firmaene eller om man setter opp testamenter på bygda? Selv jobber jeg i finans og jobbet med forretningsadvokater som i hvert sier at da de var i begynnelsen av karrieren så var det høye krav til tilgjengelighet. Den unge advokaten kunne få beskjed fredag kveld at kontrakten må være klar til mandag morgen. Igjen jeg er ikke i advokatbransjen så jeg skal ikke si hvordan den er. Men vet at det er slik i finansbransjen også. Er man i et firma hvor man etter få år kan tjene flere millioner i året så sier det seg jo selv at man må jobbe mer enn 8-4 og at man må være tilgjengelig når kunden/sjefen krever det. Anonymkode: 21027...d3f Det er VELDIG høye krav til arbeidsmengde og tilgjengelighet, og som fullmektig kan du bli beordret på jobb når som helt (i alle fall i det firmaet jeg jobbet i). Det positive er at vi funne jobbe hjemmefra og ha hjemmekontor. Arbeidspresset var og er skyhøyt, men nettopp fleksibiliteten gjør det mulig. Anonymkode: ae5fe...76f
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #55 Skrevet 9. mars 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Det er VELDIG høye krav til arbeidsmengde og tilgjengelighet, og som fullmektig kan du bli beordret på jobb når som helt (i alle fall i det firmaet jeg jobbet i). Det positive er at vi funne jobbe hjemmefra og ha hjemmekontor. Arbeidspresset var og er skyhøyt, men nettopp fleksibiliteten gjør det mulig. Anonymkode: ae5fe...76f Meg du siterer. Om man kan bli beordret på jobb når som helst så styrer jo ikke arbeidstakeren arbeidsdagen. Det er arbeidsgiveren som styrer og man har mindre forutsigbarhet enn i en 8-4 jobb. Hjemmekontor gjør sikkert ting lettere, men det er ikke spesielt familievennlig å ha en arbeidsgiver som kan beordre deg på jobb når som helst. Det var også derfor jeg skrev at det kan være vanskelig å kombinere jobb og familieliv de første årene som nyutdannet. Synes ikke det du skriver om fullmektige motsier meg. Anonymkode: 21027...d3f
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #56 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Meg du siterer. Om man kan bli beordret på jobb når som helst så styrer jo ikke arbeidstakeren arbeidsdagen. Det er arbeidsgiveren som styrer og man har mindre forutsigbarhet enn i en 8-4 jobb. Hjemmekontor gjør sikkert ting lettere, men det er ikke spesielt familievennlig å ha en arbeidsgiver som kan beordre deg på jobb når som helst. Det var også derfor jeg skrev at det kan være vanskelig å kombinere jobb og familieliv de første årene som nyutdannet. Synes ikke det du skriver om fullmektige motsier meg. Anonymkode: 21027...d3f Når man er to foreldre med fleksibel arbeidsdag og hjemmekontormulighet så er det veldig mulig. Jeg kunne bli beordret på jobb, og min mann også, men vi ble aldri det samtidig (det var såppass sjeldent), og så lenge vi kunne gjøre det digitalt var det fult mulig. Det sagt så valgte vi å vente med å få barn til vi var litt mer etablerte, men det var fult mulig. Anonymkode: ae5fe...76f 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #57 Skrevet 9. mars 2023 I Nederland, Belgia osv er barna i barnehagen fra de er tre mnd. Åpningstider fra 7-1830. Det er ikke sånn at alle i disse landene er tilbakestående eller gjør det dårligere i samfunnet enn oss nordmenn. Anonymkode: 87e4a...d47 2
Trolltunge Skrevet 9. mars 2023 #58 Skrevet 9. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Naivt. Karrierekvinner må alliere seg med noen. Karrieremannen lar kvinnen ordne alt med barna og tar bare ansvar for seg selv. Anonymkode: d1782...6be Nja, det er nok noe rett i det, men like ofte eller oftere angående kvinner som bare finner seg I for mye enn fra akkurat karrierekvinner. De menn jeg kjenner som har gjort karriere har faktisk vært veldig bevisst på sin rolle som far også. De menn som dyttet alt over på kvinnen... ja de har vel ikke akkurat noe særlig karriere å snakke om heller. Ellers skjønner jeg ikke hvordan karrieremennensker skal klare barnehagen dårligere enn andre egentlig. Alene med barn i barnehagen, og i full jobb, var det ofte halsende for å rekke til og fra. Jeg tenker at det er mange karrierejobber som kan tilpasses bedre slikt enn fast tid. Fleksitid og å kunne jobbe hjemmefra også. Jeg fikk meg fastetidsjobb da barna var små, fordi det skulle være så bra for barna. Ble det hevdet. Det var mye enklere å håndtere slikt da jeg droppet det, og fikk meg "karrierejobb" med fleksitid. Ok, så måtte jeg jobbe kvelder innimellom, men det ble slutt på daglig halsing til og fra barnehagen. Endret 9. mars 2023 av Trolltunge
sommermor Skrevet 10. mars 2023 #59 Skrevet 10. mars 2023 Ginny skrev (18 timer siden): Det er lang dag i barnehagen! Vår barnehage er ikke åpen så lenge engang.. Så ingen helsearbeidere kan ha barna i den barnehagen da, siden tidligvakten vel starter klokken 7.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #60 Skrevet 10. mars 2023 Hva er egentlig en karrierekvinne? Må man jobbe i advokatbransjen eller innen finans for å kunne definere seg som karrierekvinne? Ikke alle bransjer krever at man jobber 50-60 timers uke for å «klatre i gradene». Man kan likevel gjøre karriere innenfor sin bransje. Jeg har selv en faglederstilling, men uten personalansvar. Det er etter eget valg, og jeg kunne sikkert fått meg en mellomlederstilling hvis jeg ville. Det ønsker jeg ikke, men ikke av hensyn til tidsklemma. Heller på grunn av min personlige interesse for heller å jobbe med fag enn ledelse. Jeg tenker likevel at jeg på sett og vis «gjør karriere». Det er travelt, jeg har passe mye ansvar, og en veldig interessant jobb. Den krever fleksibilitet av meg, men er samtidig fleksibel nok til at henting/levering i barnehagen sjeldent er en utfordring. Mannen og jeg deler på det, og som regel henter en, mens den andre leverer. Behov for overtid dekkes stort sett ved at vi jobber på kvelden. Jobben går ikke ut over barna iallfall. Anonymkode: 04c65...a0d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå