Gå til innhold

Finnes det gratis skriveprogram?

Anbefalte innlegg

Skrevet
ueifh9w8yf98wfnhw9 skrev (39 minutter siden):

Men det er jo feil

Ta deg en bolle eller ti.

Ikke feil, det er ett gratis skriveprogram som eksisterer om det er utdatert er en helt annen sak!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

??

Anonymkode: 9bb77...f6a

Når Google gir deg noe "gratis", er det du selv som er produktet. Noe som forresten også gjelder Kvinneguiden.

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Unngår Google så langt det lar seg gjøre, men å unngå Google helt er vanskelig.

Jeg vet det ble spurt etter gratis programvare, men skal likevel slå et slag for Microsoft Office. Har du OneDrive, som er både billigere og bedre enn både DropBox og Google Drive, så får du Office for hele familien med på kjøpet.

Ellers er LibreOffice et OK alternativ.

Anonymkode: c15d8...469

Man kan gjerne bruke alternative søkemotorer som DuckDuckGo, men som dessverre ikke kan måle seg med Google når det gjelder relevante svar, så ja - jeg er enig med deg i at det er vanskelig å unngå Google helt.

Men en helt annen ting er å gjøre ting mens man er logget inn - bortsett fra folk som bruker Gmail, finnes det ingen logisk grunn til å gjøre andre ting mens man er logget inn hos Google.

Om man ønsker å lagre ting i nettskyen, er det å leie en egen server et langt sikrere valg enn lagringsplass levert av private firmaer, der man overhodet ikke har noen garanti for at de private bildene fra ferieturen ikke vil bli spredt videre.

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg holdt på å miste hele eksamensbesvarelsen min en gang med LibreOffice. Ofte hvis man skal lime inn noe litt komplisert formatert tekst (for eksempel tabeller og slikt) så kan hele programmet fryse. Dette har jeg opplevd flere ganger. Jeg stoler derfor nesten bare på word/office.

Anonymkode: 70864...afe

Har ikke opplevd dette med LibreOffice spesifikt, men ettersom hele Linux-distroen kan fryse dersom den kjøres fra en minnepenn og minnepennen berøres slik at den ikke er plugget inn lenger, er lagring i løpet av skrivingen alfa og omega, uansett hva man enn foretar seg; godt at eksamensbesvarelsen din ble reddet.

Anonymkode: dca95...3f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvordan er det billigere og bedre?

Per nå bruker jeg Google Drive, som koster meg 170 kroner i året. Tilsvarende abonnement koster 199 hos Microsoft. Går vi opp et hakk, tar Google 899 for 2 TB, mens MS tar 829 for 1 TB.

Anonymkode: 647f2...ba5

Kan jeg spørre hvorfor du har abonnement på skriveprogram? Jeg har null peiling på dette, og henger overhodet ikke med på utviklingen. I min tid kjøpte man Word på CD-ROM og installerte programmet på PCen. Jeg vet at CD-ROM er ut, og at man nå kan laste ned programmene fra Internett. Men jeg skjønner ikke hva abonnementene er for. Er det noen som oppdatere meg litt?
Hilsen gamla

Anonymkode: 88afc...ef1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan jeg spørre hvorfor du har abonnement på skriveprogram? Jeg har null peiling på dette, og henger overhodet ikke med på utviklingen. I min tid kjøpte man Word på CD-ROM og installerte programmet på PCen. Jeg vet at CD-ROM er ut, og at man nå kan laste ned programmene fra Internett. Men jeg skjønner ikke hva abonnementene er for. Er det noen som oppdatere meg litt?
Hilsen gamla

Noe av poenget er vel å alltid ha siste oppdaterte utgave (ikke bare sikkerhetsoppdateringer, men nyeste versjon), gjerne hele programpakka i stedet for bare ett og ett program, og en årlig pakkepris som er lavere og mye mer overkommelig enn de ganske heftige engangssummene vi betalte pr. program før i tiden. 

Jeg er også godt voksen, og trengte litt tid til å venne meg til tanken, men ser absolutt fordelene. :) 

Anonymkode: 0c876...105

AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Hilsen gamla

Jeg har ikke det, skriveprogrammet er gratis i bruk. Du får også en del lagringsplass gratis, mer enn nok til å lagre alt du produserer av tekst. Det jeg abonnerer på, er ekstra plass på skylagring av større filer, som bilder, video og PDF. Tidligere brukte jeg Dropbox til dette, men ettersom jeg ikke trenger så mye plass, fremsto Drive som et bedre alternativ. 

19 hours ago, AnonymBruker said:

Noe av poenget er vel å alltid ha siste oppdaterte utgave (ikke bare sikkerhetsoppdateringer, men nyeste versjon), gjerne hele programpakka i stedet for bare ett og ett program, og en årlig pakkepris som er lavere og mye mer overkommelig enn de ganske heftige engangssummene vi betalte pr. program før i tiden. 

Jeg er også godt voksen, og trengte litt tid til å venne meg til tanken, men ser absolutt fordelene. :) 

Anonymkode: 0c876...105

Hovedpoenget er først og fremst å sørge for en inntekstkilde for produsenten. Problemet til Microsoft, Adobe og andre var at folk ble sittende med 2007-utgaven av Word og Photoshop, da dette er programmet som i stor grad var "ferdige" for tjue år siden. Var jo ingen grunn til å oppgradere (sikkerhet er ikke irrelevant i et program som ikke går online), og dette opplegget med å abonnere på sånt omgår hele dette problemet.

Personlig er jeg ikke spesielt glad i dette, og har byttet ut Photoshop med Affinity Photo, som fortsatt bruker den gamle lisensmodellen. Hadde nok heller ikke brukt Google Docs om jeg hadde måttet betale for det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hovedpoenget er først og fremst å sørge for en inntekstkilde for produsenten. Problemet til Microsoft, Adobe og andre var at folk ble sittende med 2007-utgaven av Word og Photoshop, da dette er programmet som i stor grad var "ferdige" for tjue år siden. Var jo ingen grunn til å oppgradere (sikkerhet er ikke irrelevant i et program som ikke går online), og dette opplegget med å abonnere på sånt omgår hele dette problemet.

Personlig er jeg ikke spesielt glad i dette, og har byttet ut Photoshop med Affinity Photo, som fortsatt bruker den gamle lisensmodellen. Hadde nok heller ikke brukt Google Docs om jeg hadde måttet betale for det. 

Nettopp.

Ved å få folk til å leie i stedet for å eie, har man en evig økonomisk melkeku, som man kan bortforklare med "oppdateringer" og annet tull. Bruker selv CS2-versjonen av Photoshop som Adobe gir/ga bort gratis, og den holder lenge til mitt bruk; skulle jeg trenge nyere funksjoner, finner jeg dem i gratisprogrammer som Gimp. Å abonnere på Photoshop eller en tjeneste fra Microsoft er høl i hue i dagens økonomiske situasjon.

Tilsvarende logikk har man i filmmarkedet, der folk gir bort DVD-er de har betalt solide penger for til loppemarkeder eller gjenbrukssentre, for i stedet å betale for leie av de samme filmene gjennom streaming, og sitter igjen med ingen verdens ting når abonnementet er sagt opp.

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Nettopp.

Ved å få folk til å leie i stedet for å eie, har man en evig økonomisk melkeku, som man kan bortforklare med "oppdateringer" og annet tull. Bruker selv CS2-versjonen av Photoshop som Adobe gir/ga bort gratis, og den holder lenge til mitt bruk; skulle jeg trenge nyere funksjoner, finner jeg dem i gratisprogrammer som Gimp. Å abonnere på Photoshop eller en tjeneste fra Microsoft er høl i hue i dagens økonomiske situasjon.

Tilsvarende logikk har man i filmmarkedet, der folk gir bort DVD-er de har betalt solide penger for til loppemarkeder eller gjenbrukssentre, for i stedet å betale for leie av de samme filmene gjennom streaming, og sitter igjen med ingen verdens ting når abonnementet er sagt opp.

Kan ikke helt sammenlignes da de fleste bare ønsker å se en film/serie en gang og ikke har behov for å eie filmen

Anonymkode: 2d1e8...238

Skrevet

OpenOffice Writer 🙂

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Kan ikke helt sammenlignes da de fleste bare ønsker å se en film/serie en gang og ikke har behov for å eie filmen

Anonymkode: 2d1e8...238

Bommet kanskje litt der, men å sammenligne med Spotify blir on point. Klør meg i hodet over folk som betaler måned etter måned samtidig som de fortsatt bare hører på de gamle ABBA- og Pink Floyd-skivene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...