Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Grunneiere tjener store summer fordi noen driver næringsvirksomhet på grunneiendommen deres. Jeg vil også sitte på ræva og se millionene renne inn uten å gjøre noe.

Hvordan har folk blitt grunneiere? Og hvordan kan jeg bli en grunneier?

Anonymkode: 10791...3e8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjesp

Anonymkode: dee47...68c

AnonymBruker
Skrevet

1. Kjøp grunn
2. Overtal noen til å bruke grunnen din. 

Anonymkode: 8a111...373

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpt tomt. Bygg egnede bygg til virksomhet du ønsker inn. Lei ut

Anonymkode: 1d8a1...0f9

Skrevet

Noen har arvet det og mange andre har rett og slett jobbet for det. Alternativ 2 virker som passer deg best siden du spør, så bare å komme seg opp av sofaen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vel, strengt tatt er det to veier inn til rollen «grunneier».

Først kan du arve grunn fra dine forfedre som satt på en eiendom. 
Eller så må du skaffe deg penger nok til å kjøpe en eiendom.

For at du skal tjene penger på eiendommen må du spekulere i at ditt stykke land er verdt noe for noen, og at denne «noen» ikke eksproprierer grunnen din. Så du må arve eller kjøpe med omhu. 

De langt fleste «grunneiere» i Norge eier en veigrøft, en del av et helt ubrukelig utmarksområde, en del av et lokalt fjell, sin egen hage eller naboens vedskjul. Det fåtall du leser om i media er mer å se på som lottovinnere blant «grunneiere». For eier du to kvadrat bak låven til bestefar? Gratulerer - du er grunneier.

Anonymkode: 775b8...1ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det lurte jeg også på når jeg leste denne artikkelen

https://www.nettavisen.no/nord-norges-okonomiske-mareritt-er-reindriftsnaringen-som-den-nye-oljen/o/5-95-962087

Det skal bygges vindmøller i Lebesby og grunneierne får 40 millioner i året.

Hvordan har de blitt grunneiere? De har neppe kjøpt området.

Anonymkode: 55813...773

De har nok fått det skilt ut. Samme som slekta mi fikk på starten av 1900 tallet, da ble det skilt ut ett større landområde fra det som idag er Fefo, jeg kommer fra sameslekt, nabo eiendommen gikk for noen år siden til 20 mill +.

Så ja noen sitter godt i det.

Anonymkode: ccca3...1f7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Grunneiere tjener store summer fordi noen driver næringsvirksomhet på grunneiendommen deres. Jeg vil også sitte på ræva og se millionene renne inn uten å gjøre noe.

Hvordan har folk blitt grunneiere? Og hvordan kan jeg bli en grunneier?

Anonymkode: 10791...3e8

Kjøp en tomt. Da er du grunneier. En tomt koster alt fra 1000 kroner til 1000 millioner kroner. Så det er bare å bla opp.

Anonymkode: bbc34...dbd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det lurte jeg også på når jeg leste denne artikkelen

https://www.nettavisen.no/nord-norges-okonomiske-mareritt-er-reindriftsnaringen-som-den-nye-oljen/o/5-95-962087

Det skal bygges vindmøller i Lebesby og grunneierne får 40 millioner i året.

Hvordan har de blitt grunneiere? De har neppe kjøpt området.

De har enten kjøpt eller arvet. Når mine foreldre dør, arver jeg en gård og 5000 mål med utmark. Altså blir jeg grunneier og kan tjene penger på at andre vil kjøpe deler at grunnen eller håpe at noen vil sette opp noen vindmøller eller bygge et vannkraftverk der.

Anonymkode: bbc34...dbd

• Liker 1
Skrevet

Du kan feks kjøpe småbruk eller gård med eiendom. Da blir du grunneier. 

• Liker 1
Skrevet

Om du er heldig kan det være at faren din kjøpte en flaske med whisky fra Laphroig på tidlig 2000-tallet. Da delte de ut 1 kvadratfot tomt med skjøte til alle som kjøpte en bestemt flaske. Grunneier i Skottland er kanskje fristende? Man får utlevert egnede støvler og en guide om man besøker stedet og ønsker å inspisere tomta 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste har arvet av sine foreldre som igjen har arvet av sine foreldre. Går man langt nok tilbake i tid så ser man ingen egentlig har kjøpt eiendommen. De var bare først til å bruke den.

Egentlig er dette systemet ganske håpløst. Ingen burde eie store landområder bare fordi de brukte den først. Det blir som om etterkommerne av Leiv Eriksson skulle gjøre krav på hele nord-atlantiske havet bare fordi han var først over. 

Land burde tilhøre staten. De som bruker land til reindrift osv skal få lov til å fortsette å gjøre det, men når de ikke bruker landområdene lenger så burde det gå tilbake til staten. Man burde ikke få eie landområdene slik at de millioner årlig på det for all fremtid bare fordi man var der først.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg eier noen bygårder med leiligheter og en del kontorlokaler, både i bygårder og frittstånde. Arvet mesteparten fra foreldre og kjøpt noe underveis. Leier ut over 30 leiligheter og 10+ næringslokaler. Det er ikke sånn at jeg sitter på ræva og ser pengene renne inn. Det er mye jobb ¨drive med utleie. Og det er ikke kun penger inn men det er også penger ut, det koster å drifte alle enhetene også 

Anonymkode: 82ff0...c42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Svaret er gitt, men gir det enda en gang:

man blir grunneier ved å skaffe seg grunn - som oftest ved kjøp eller arv.

Anonymkode: 2fbb1...c80

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Om du er heldig kan det være at faren din kjøpte en flaske med whisky fra Laphroig på tidlig 2000-tallet. Da delte de ut 1 kvadratfot tomt med skjøte til alle som kjøpte en bestemt flaske. Grunneier i Skottland er kanskje fristende? Man får utlevert egnede støvler og en guide om man besøker stedet og ønsker å inspisere tomta 

Det gjorde Ardbeg også 

Anonymkode: dee47...68c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...