Gå til innhold

Meningsmåling vedrørende råd/tips/hjelp rundt barna/familielivet.

Er kvinneguiden første stopp?  

11 stemmer

1. 1. Søker du etter råd og tips på kvinneguiden i stedet for å be om profesjonell hjelp vedrørende bekymringer rundt barna/familielivet? Hvorfor?

• Ja, får gode råd her.
      0
    • Nei, velger å søke profesjonell hjelp.
      2
    • Av og til, kommer an på hva det gjelder.
      5
    • Ja, fordi jeg ikke tør å ta kontakt med profesjonelle i tilfelle uønskede konsekvenser.
      0
    • Ja, fordi det er enklere å spørre på nett som er åpen 24/7.
      1
    • Ja, fordi det er mindre styr, uforpliktende og man kan være anonym.
      3
    • Ja, fordi jeg har dårlig erfaring med helsesykepleier/lege/bvtj.
      0
  2. 2. Søker du profesjonell hjelp etter at brukere på kvinneguiden har rådet deg til det?

• Ja.
      3
    • Nei.
      5
    • Noen ganger.
      3
  3. 3. Hvilken profesjonell instans har du tatt kontakt med etter råd fra kvinneguidens brukere?

• Helsestasjonen.
      6
    • Fastlegen.
      3
    • Barneverntjenesten.
      0
    • Andre/annet.
      2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange av dere velger å søke etter råd og støtte her på kvinneguiden i stedet for å ta kontakt med profesjonelle som helsesykepleier, lege, familievernkontoret eller barneverntjenesten?

Svar gjerne i pollen.

Skriv gjerne mer utfyllende om du ønsker/hvis jeg har glemt et svaralternativ. Del også dine tanker rundt hva som kunne gjort det enklere å søke profesjonell kontakt. Lettere tilgjengelighet? Mulighet for digital kontakt? Kortere ventetid? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For 10 år siden ville jeg nok søkt råd her på KG, men i det siste synes jeg at jeg får best svar fra profesjonelle. Her kan en jo ikke vite hvilken bakgrunn folk har og mange er tydelig farget av sine egne erfaringer. Jeg er blitt flinkere til å lytte innover for å finne ut hva min egen magefølelse sier og hva jeg selv ønsker, og tar eventuelt kontakt med profesjonelle i tillegg.

Jeg har forhørt meg både med lege, politi, krisesenter og barnevern. Har gode erfaringer med det. 

Anonymkode: 0456c...99f

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

For 10 år siden ville jeg nok søkt råd her på KG, men i det siste synes jeg at jeg får best svar fra profesjonelle. Her kan en jo ikke vite hvilken bakgrunn folk har og mange er tydelig farget av sine egne erfaringer. Jeg er blitt flinkere til å lytte innover for å finne ut hva min egen magefølelse sier og hva jeg selv ønsker, og tar eventuelt kontakt med profesjonelle i tillegg.

Jeg har forhørt meg både med lege, politi, krisesenter og barnevern. Har gode erfaringer med det. 

Anonymkode: 0456c...99f

Takk for svar! Politi og krisesenter er alternativer jeg også kunne tatt med 👍

Flere?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått god hjelp her når helsesykepleier har sagt at "alt et helt normalt", uten gode løsningsforslag og anerkjennelse av situasjonen. 

Her har jeg fått råd av andre med tilsvarende erfaringer når jeg har vært så tynnslitt og virkelig trodde jeg skulle gå ned for telling.

Tusen takk❤️

Anonymkode: 6c2b7...e7b

Skrevet

Jeg dytter denne opp, og håper flere vil stemme. Dere er anonyme 🙂

Skrevet

Det mangler svaralternativ på spm 2: "NA, jeg har aldri blitt rådet til å oppsøke profesjonell hjelp"

Og på spm 3: "NA/ingen"

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har spurt enormt mange spørsmål på Kvinneguiden. Men noe av problemet her er på forumet er at man blir skjelt ut og latterliggjort om man har tatt dumme valg. Det er mer fokus på å hevde seg selv enn å hjelpe andre. 

Ett annet problem er at det kan være vanskelig å vite hva som er gode råd. Folk kan lyve på seg erfaringer de ikke har og enkelte steder er det ekkokammre slik at selv om alle gir det samme rådet så betyr ikke det at det er et godt råd. Det kan også være at de som har bedre råd ikke ønkser å bruke forumet. 

Nå går jeg til psykolog fordi jeg har kjørt livet i dass. Så da benytter jeg psykologen min også til å spørre om råd til ting som ikke er direkte knyttet opp mot depresjonen. Men jeg hadde nok ikke gått til psykolog kun for å få råd rundt familielivet. Det blir for dyrt.

Anonymkode: 825b0...1a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har spurt enormt mange spørsmål på Kvinneguiden. Men noe av problemet her er på forumet er at man blir skjelt ut og latterliggjort om man har tatt dumme valg. Det er mer fokus på å hevde seg selv enn å hjelpe andre. 

Ett annet problem er at det kan være vanskelig å vite hva som er gode råd. Folk kan lyve på seg erfaringer de ikke har og enkelte steder er det ekkokammre slik at selv om alle gir det samme rådet så betyr ikke det at det er et godt råd. Det kan også være at de som har bedre råd ikke ønkser å bruke forumet. 

Nå går jeg til psykolog fordi jeg har kjørt livet i dass. Så da benytter jeg psykologen min også til å spørre om råd til ting som ikke er direkte knyttet opp mot depresjonen. Men jeg hadde nok ikke gått til psykolog kun for å få råd rundt familielivet. Det blir for dyrt.

Med din bakgrunn oppfatter du det som andre vil hevde seg, andre vil si at de skriver det de gjør for at en ts trenger annen virkelighetsoppfatning. Mange er veldig sårbare og tar alt negativ, andre vet ikke at de oppfattes hardere enn de er ment.  

Har man tatt dumme valg ser jeg ingen grunn til at man bare skal høre stakkars deg…

Anonymkode: 0c7ba...394

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Med din bakgrunn oppfatter du det som andre vil hevde seg, andre vil si at de skriver det de gjør for at en ts trenger annen virkelighetsoppfatning. Mange er veldig sårbare og tar alt negativ, andre vet ikke at de oppfattes hardere enn de er ment.  

Har man tatt dumme valg ser jeg ingen grunn til at man bare skal høre stakkars deg…

Anonymkode: 0c7ba...394

Jeg mente ikke at man kun skal få høre "stakkars deg". Men om noen spør på Kvinneguiden om råd for å komme ut av en vanskleig situasjon vil svært mange bruke muligheten til å gjøre narr av trådstarter og fortelle hvor dum hun var som satte seg i den situasjonen fremfor å faktisk komme med råd om hvordan man skal komme seg ut av situasjonen.  Det er ikke å prøve å gi trådstarter en annen virkelighetsoppfatning eller prøve å hjelpe. Det handler om at man liker å sparke de som ligger nede. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...