AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #1 Skrevet 9. mars 2023 Noen som har erfaring med det? Hverken jeg eller fastlegen er religiøse Anonymkode: 80aa1...af6
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #2 Skrevet 9. mars 2023 Så fastlegen har tenkt at det du trenger kanskje er en sjelesørger. Presten er jo litt biased i den religiøse retning, men skal kunne snakkes med uansett. Humatetisk forbund har også et tilbud i noen steder av landet: https://www.human.no/humanistisk-samtaletilbud dette er et felt som burde vært mer utbredt, kunne spart psykiatrien mye for folk trenger ofte bare en god samtalepartner. Anonymkode: ea594...e09 7 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #3 Skrevet 9. mars 2023 Det er det teiteste jeg har hørt og jeg står i statskirken. Anonymkode: d6587...970 6
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #4 Skrevet 9. mars 2023 Om det er snakk om livskrise eller sorg kan det virkelig ha noe for seg. Jeg har møtt prester i slike situasjoner, og dette er noe dyktige prester har mengdetrening i. Lytte, og reflektere. Jeg er ikke religiøs, og har også måttet begrave nære som ikke er det. Har aldri opplevd annet enn at de skrur av det kristne budskapet i samtaler med meg/oss. Anonymkode: 2afe2...725 21 2 3
CrazyCatLady2500 Skrevet 9. mars 2023 #5 Skrevet 9. mars 2023 Det er godt ment. Her ser du hvorfor leger gjør det: https://www.nrk.no/rogaland/fastlege-henviser-heller-til-prest-enn-psykolog-1.16253072 13 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #6 Skrevet 9. mars 2023 Ville klaget på avslaget. Anonymkode: d6587...970 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #7 Skrevet 9. mars 2023 En kan ikke «henvise» til en prest, på samme måte som en sender en henvisning innad i helsevesenet. Men han oppfordrer deg kanskje til å ta kontakt med en? Man kan fint få samtale med prest uten at religion er et tema, det kan du bare si fra om. Mange prester er gode samtalepartnere (mye erfaring med å prate med mennesker i krise), og de har taushetsplikt. Så om du tenker at det kanskje kan være noe, så skader det ikke å prøve? Det koster ikke noe, og du binder deg ikke til noe 🤷♀️ det kan også være en diakon feks. Mannen min er prest, og har titt og ofte slike samtaler med folk. 😊 Anonymkode: 584c0...0ad 3 7
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #8 Skrevet 9. mars 2023 Prester er for de tre B-ene Barnedåp Bryllup Begravelse Anonymkode: d6587...970 3
Hensatt Skrevet 9. mars 2023 #9 Skrevet 9. mars 2023 Om du "kun" trenger noen å snakke med i forbindelse med sorg eller livskrise har prester veldig god kompetanse. Ikke alle prester er like opptatt av religion eller forkynnelse heller. Så ikke avskriv rådet fra legen helt. 6 6
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #10 Skrevet 9. mars 2023 Blizz1 skrev (1 minutt siden): Om du "kun" trenger noen å snakke med i forbindelse med sorg eller livskrise har prester veldig god kompetanse. Ikke alle prester er like opptatt av religion eller forkynnelse heller. Så ikke avskriv rådet fra legen helt. Det er jo veldig spesielt - Knuteby aktig Anonymkode: d6587...970
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #11 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En kan ikke «henvise» til en prest, på samme måte som en sender en henvisning innad i helsevesenet. Men han oppfordrer deg kanskje til å ta kontakt med en? Man kan fint få samtale med prest uten at religion er et tema, det kan du bare si fra om. Mange prester er gode samtalepartnere (mye erfaring med å prate med mennesker i krise), og de har taushetsplikt. Så om du tenker at det kanskje kan være noe, så skader det ikke å prøve? Det koster ikke noe, og du binder deg ikke til noe 🤷♀️ det kan også være en diakon feks. Mannen min er prest, og har titt og ofte slike samtaler med folk. 😊 Anonymkode: 584c0...0ad Kan jeg spørre om noe, som slo meg når jeg leste denne tråden? Kan man ta kontakt med en lokal kirke og be om en samtale, eller er det bare rart? Jeg er ikke religiøs selv. Men synes som sagt prestene jeg har møtt har vært ekstremt gode på samtale med pårørende. Og sliter nok litt med ettervirkninger av det jeg har stått i, uten at det er noe som har noe i helsevesenet å gjøre. Er medlem i statskirka. Anonymkode: 2afe2...725 3 1
Hensatt Skrevet 9. mars 2023 #12 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er jo veldig spesielt - Knuteby aktig Anonymkode: d6587...970 Hva mener du? 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #13 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan jeg spørre om noe, som slo meg når jeg leste denne tråden? Kan man ta kontakt med en lokal kirke og be om en samtale, eller er det bare rart? Jeg er ikke religiøs selv. Men synes som sagt prestene jeg har møtt har vært ekstremt gode på samtale med pårørende. Og sliter nok litt med ettervirkninger av det jeg har stått i, uten at det er noe som har noe i helsevesenet å gjøre. Er medlem i statskirka. Anonymkode: 2afe2...725 Du kan det. Står ofte på kirkens nettside hvem du kan kontakte 😊 Anonymkode: 6ee67...aab 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #14 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan jeg spørre om noe, som slo meg når jeg leste denne tråden? Kan man ta kontakt med en lokal kirke og be om en samtale, eller er det bare rart? Jeg er ikke religiøs selv. Men synes som sagt prestene jeg har møtt har vært ekstremt gode på samtale med pårørende. Og sliter nok litt med ettervirkninger av det jeg har stått i, uten at det er noe som har noe i helsevesenet å gjøre. Er medlem i statskirka. Anonymkode: 2afe2...725 Ja det kan du. Det er helt vanlig. Anonymkode: a138e...1bf 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #15 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan jeg spørre om noe, som slo meg når jeg leste denne tråden? Kan man ta kontakt med en lokal kirke og be om en samtale, eller er det bare rart? Jeg er ikke religiøs selv. Men synes som sagt prestene jeg har møtt har vært ekstremt gode på samtale med pårørende. Og sliter nok litt med ettervirkninger av det jeg har stått i, uten at det er noe som har noe i helsevesenet å gjøre. Er medlem i statskirka. Anonymkode: 2afe2...725 Ja, absolutt. Det er ganske vanlig 😊 som den over sier, så finner du nummer på nett eller i feks menighetsblad. Du vil aldri bli avvist. Men presten/diakonen vil selvsagt gi beskjed om denne opplever at dine problemer er av en dimensjon som krever behandling, eller er utenfor deres kompetanse. For de er jo ikke behandlere på noen måte, bare en utenforstående samtalepartner med en del erfaring og gjerne litt utdanning. Anonymkode: 584c0...0ad 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #16 Skrevet 9. mars 2023 Jeg ville gitt det et forsøk, synes ikke det høres ut som noen dårlig idé. Dette er mennesker som har mye erfaring med å snakke med folk i kriser. Om du ikke er religiøs så vil de høyst sannsynlig ta hensyn til det. Anonymkode: ca35c...e0e 5 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #17 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ja, absolutt. Det er ganske vanlig 😊 som den over sier, så finner du nummer på nett eller i feks menighetsblad. Du vil aldri bli avvist. Men presten/diakonen vil selvsagt gi beskjed om denne opplever at dine problemer er av en dimensjon som krever behandling, eller er utenfor deres kompetanse. For de er jo ikke behandlere på noen måte, bare en utenforstående samtalepartner med en del erfaring og gjerne litt utdanning. Anonymkode: 584c0...0ad Takk. Jeg trenger på ingen måte behandling, det er jeg sikker på, handterer hverdagen og jobb helt fint. Men har opplevd sjokk/sorg på løpende bånd. Og når jeg leste denne tråden slo deg meg hvor dyktig presten var i forkanten av den siste begravelsen jeg måtte organisere. Jeg er nok mer redd for at det er rart å bruke presten som "psykolog", eller at jeg tar opp viktig tid som andre trenger mer, eller at det ikke er klaff overhodet, og jeg bare føler meg dum, særlig i og med at jeg ikke har et kristent livssyn. Beklager igjen for kupping av tråd. Men håper diskusjonen vår også kan gi litt veiledning til TS. Anonymkode: 2afe2...725 4 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #18 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Noen som har erfaring med det? Hverken jeg eller fastlegen er religiøse Anonymkode: 80aa1...af6 Jeg gikk Sjelesorgsenteret / prest på Haraldsplass sykehus i Bergen, og jeg husker det som psykologtimer. Presten jeg snakket hadde masse livserfaring, og jeg trengte et medmenneske jeg kunne snakke med, han kom med innspill og ga meg råd. Jeg har ikke psykisk sykdom, men jeg var i sjokk etter en grusom opplevelse. Anonymkode: 0feeb...9a8 4 1 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #19 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg gikk Sjelesorgsenteret / prest på Haraldsplass sykehus i Bergen, og jeg husker det som psykologtimer. Presten jeg snakket hadde masse livserfaring, og jeg trengte et medmenneske jeg kunne snakke med, han kom med innspill og ga meg råd. Jeg har ikke psykisk sykdom, men jeg var i sjokk etter en grusom opplevelse. Anonymkode: 0feeb...9a8 Psykologer øser ikke av sin livserfaring og gir råd. De gir terapi og er nøytrale. Mao opptrådte presten du opplevde som en prest og ikke en psykolog. Anonymkode: 24de5...2dd 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #20 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Psykologer øser ikke av sin livserfaring og gir råd. De gir terapi og er nøytrale. Mao opptrådte presten du opplevde som en prest og ikke en psykolog. Anonymkode: 24de5...2dd Han var nøytral men hørte på meg og hvordan jeg hadde det inni meg etter å ha opplevd en traumatisk hendelse. Han fortalte litt fra sitt eget liv og vi snakket litt om både tro og tvil. Det er forskjell på å gå til en prest når man er helt slått ut etter å ha funnet mannen sin i selvmord, enn å ha en psykisk diagnose ala depresjon som ikke har kommet etter en livsutfordring. Anonymkode: 0feeb...9a8 2 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå