Gå til innhold

Toller retriever

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 

Jeg lurer på om det er noen her som har Toller?  Jeg har overtatt en tispe på 3 år som eier ikke kunne ha lengre. Og dette er ikke den første reteruiver jeg har men men den aller første Tolleren.  Jeg lurer på om det er vanlig at de er redd for alt mulig, som biler, tog sykler , når det kommer folk i mot osv....... ja lista  er lang. Jeg kunne sikkert ha spurt i FB gruppene men saken er den at gammel eier er fortsatt med i disse gruppene. 

Hun elsker også å jage katter, og det er litt kjipt kan man si.

Noen som har rasen

Anonymkode: 6c632...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tolleren av yngre årgang er kjent for å være mer usikker av seg ja.

De er originalt avlet til jakt, og skal være trygge og stabile, ikke skuddredde individer. Dessverre har den økte avlen bidratt til flere individer som viser tegn til nervøsitet og usikkerhet.

Jeg har ikke toller lenger selv, hadde en født i 2002, og en født i 2005. Det var også stor individ forskjell på de 2.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hatt Toller. De fleste raser har store individuelle forskjeller. MEN det har veldig mye med valp og oppvekst å gjøre. Om de er sosialisert riktig ift alt! Hunder, mennesker, barn, biler, buss, tog, by osv! Og det må jobbes videre med dette når de blir store også. Dessverre slutter mange med feks sosialisering etter de har vært på valpekurs. De fleste har mye motor og som arbeidshunder må de få noen å arbeide med. Og det holder ikke bare med noen få spaserturer daglig. De elsker feks å arbeide i vann. Min kunne feks høyre og venstre selv når han svømte fra meg i vannsøk. Inne er det viktig med av og på-knapp - de er eksperter på å lure alle til å leke uansett hvor de er. Min var verdens roligste hund innendørs. Miss him🥰

Anonymkode: 9f298...15d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil anbefale deg å se om retrieverklubben har en avdeling i nærheten av deg. Det er det iallfall noen andre som har toller og kanskje har vært borti liknende (om så på andres hunder og ikke egne)

Anonymkode: e8cf7...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil anbefale deg å se om retrieverklubben har en avdeling i nærheten av deg. Det er det iallfall noen andre som har toller og kanskje har vært borti liknende (om så på andres hunder og ikke egne)

Anonymkode: e8cf7...36b

Det er en middelstor klubb / avdeling her ja men etter tidligere erfaringer med de så takker jeg nei til det. Jeg har sendt en epost til en av de andre avdelingene i regionen jeg bor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjelper det å vite om det er vanlig? Du bør jo uansett trene for å minimere problemet uansett om  det skyldes gener eller miljø/oppdragelse. 🤷‍♀️

Har du vurdert å kontakte en hundetrener å få hjelp til å finne en treningsmetode som funker for hunden din? 

Anonymkode: 5287c...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hjelper det å vite om det er vanlig? Du bør jo uansett trene for å minimere problemet uansett om  det skyldes gener eller miljø/oppdragelse. 🤷‍♀️

Har du vurdert å kontakte en hundetrener å få hjelp til å finne en treningsmetode som funker for hunden din? 

Anonymkode: 5287c...766

Det var for å se om dette er blitt den vanlige delen av de nå, altså svakere psyke. Vi trener hver dag vi, men jeg husker Tolleren som en langt stødigere hunderase enn de jeg treffer nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det var for å se om dette er blitt den vanlige delen av de nå, altså svakere psyke. Vi trener hver dag vi, men jeg husker Tolleren som en langt stødigere hunderase enn de jeg treffer nå

Det stemmer nok det. Den store mentale endringen på individene skjedde når rasen plutselig ble veldig mye mer populær. Og færre valgte rase etter gemytt og bruksområdet, valgte heller på grunnlag av utseende.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MarianneE skrev (55 minutter siden):

Sukk... jeg har så lyst på Toller at jeg er helt dårlig. 

De er veldig flotte, jeg vet at det er 2 til omplassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som med de fleste hunderaser finnes det individer som er reddere/mer nervøse enn andre. Tollere er nok ekstra utsatt fordi de har blitt avlet på mye og raskt her til lands, men jeg vet ikke om det kan sies å være vanlig å være så redd som din.

Tog er en ting, det er hun muligens ikke vandt med og de er jo veldig støyende. Men at hun blir redd når det kommer folk mot henne syns jeg høres voldsomt ut. Hvilket type hjem var hun i før? Er det mulig at noen har vært stygge med henne? Virket de som de hadde peiling på hund?

Anonymkode: d3466...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville vurdert å ta kontakt med en atferdsspesialist eller hundetrener med god peiling/lang erfaring for en "sjekk"/opinion. Og så ville jeg lagt opp en treningsplan med mye mental stimuli (nosework, spor, godbitsøk, innlæring av triks, lydighet m.m) og nok fysisk aktivitet, og sett om dette hjalp på frykten generelt. Om hun har vært hos noen som ikke har hatt tid til henne (bare gjetter her), så kan det være hun er i total ubalanse.

Jeg har en trygg toller selv, så jeg syns dette høres veldig voldsomt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som med de fleste hunderaser finnes det individer som er reddere/mer nervøse enn andre. Tollere er nok ekstra utsatt fordi de har blitt avlet på mye og raskt her til lands, men jeg vet ikke om det kan sies å være vanlig å være så redd som din.

Tog er en ting, det er hun muligens ikke vandt med og de er jo veldig støyende. Men at hun blir redd når det kommer folk mot henne syns jeg høres voldsomt ut. Hvilket type hjem var hun i før? Er det mulig at noen har vært stygge med henne? Virket de som de hadde peiling på hund?

Jeg fikk svar i dag på at de aldri har gått med henne i bymiljø, de har bare gått i skogen med henne.  Så det gav litt mer svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...