AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #1 Skrevet 9. mars 2023 Er det bare å vaske rumper og bytte bleier? Anonymkode: bc742...9e0
mitch92 Skrevet 9. mars 2023 #2 Skrevet 9. mars 2023 Ehm nei, hva for noe spørsmål er det? For det første er ikke noe "bare" å stelle et menneske. Man får mye informasjon via et stell. Feks om funksjonsnivå, smerter, sår, begynnende trykksår, væskestatus (om de har mye vann i kroppen, er dehydrert ) og enda mer enn det også. For det andre er hjemmesykepleien det stedet under studiene jeg var borti desitert mest prosedyrer. Feks. PEG t, cvk, trakeostomi, skifte av permanent kateter, engangskateterisering, sårstell, 02. Lærte og å håndtere akutte situasjoner som fall, vurdere når vi skulle ringe legevakt osv. 4 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #3 Skrevet 9. mars 2023 Det som er spesielt i hjemmesykepleie-praksis er at du kan være heldig og uheldig mtp. læringsutbytte. Av å arbeide i hjemmesykekepleien er utrolig variert. Men i de få ukene sykepleierstudentene havner her er det utrolig forskjellig hva de kommer borte i. For det er ikke alltid en har massevis av forskjellige caser. Men det kommer mye forskjellig over tid. Plutselig blir enkelte akutt syke og en må vurdere å legge de inn. Så er det oppgaver med å levere og observere medisiner til ruspasienter - som kan være ustabile og stabile. Plutselig oppstår dødsfall, og du blir den som må håndtere dette. Eller så ønsker en å dø hjemme, og du må bidra her. Fallpasienten din faller og får flere sår som må pleies. En pasient har langutviklet kols og trenger hjelp med oksygen, så får denne pasienten lungebetennelse. En dement pasient ønsker ikke å spise og hj,spl. mistenker pasienten lyver om å spise det som blir smurt. En mann har en for stor prostata og trenger hjelp med engangskateterisering. En annen pasient er kreftsyk og blir akutt verre. En pasient har operert tarmen, fått stomi og klarer ikke å håndtere verken fysisk eller psykisk den belastningen det medfører. Den psykotiske pasienten har nektet å tatt medisiner og går inn i en psykose. Du får plutselig en pasient som skal behandles med pvk, og du må gi medisiner. Og mye mye mye mer! Men så er det slik at det varierer helt enorm hvor mange "spennende" oppgaver som er tilgjengelig til en hver tid. Dermed kan du være heldig eller uheldig i hjemmesykepleie-praksis. Anonymkode: 6be1d...72d 1 1
Majer Skrevet 9. mars 2023 #4 Skrevet 9. mars 2023 Typiske oppgaver er vel å gi medisiner, ta blodsukker og følge folk i dusjen. Mange steder sliter med bemanningen og vil ikke ta sjansen på å gi deg kateteriseringer etc, men heller holde det veldig basic. Spørs selvfølgelig på hvor du er. Ekstreme sårstell og tunge stell gjøres gjerne i samarbeid med andre.
mitch92 Skrevet 10. mars 2023 #5 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 9.3.2023 den 12.50): Det som er spesielt i hjemmesykepleie-praksis er at du kan være heldig og uheldig mtp. læringsutbytte. Av å arbeide i hjemmesykekepleien er utrolig variert. Men i de få ukene sykepleierstudentene havner her er det utrolig forskjellig hva de kommer borte i. For det er ikke alltid en har massevis av forskjellige caser. Men det kommer mye forskjellig over tid. Plutselig blir enkelte akutt syke og en må vurdere å legge de inn. Så er det oppgaver med å levere og observere medisiner til ruspasienter - som kan være ustabile og stabile. Plutselig oppstår dødsfall, og du blir den som må håndtere dette. Eller så ønsker en å dø hjemme, og du må bidra her. Fallpasienten din faller og får flere sår som må pleies. En pasient har langutviklet kols og trenger hjelp med oksygen, så får denne pasienten lungebetennelse. En dement pasient ønsker ikke å spise og hj,spl. mistenker pasienten lyver om å spise det som blir smurt. En mann har en for stor prostata og trenger hjelp med engangskateterisering. En annen pasient er kreftsyk og blir akutt verre. En pasient har operert tarmen, fått stomi og klarer ikke å håndtere verken fysisk eller psykisk den belastningen det medfører. Den psykotiske pasienten har nektet å tatt medisiner og går inn i en psykose. Du får plutselig en pasient som skal behandles med pvk, og du må gi medisiner. Og mye mye mye mer! Men så er det slik at det varierer helt enorm hvor mange "spennende" oppgaver som er tilgjengelig til en hver tid. Dermed kan du være heldig eller uheldig i hjemmesykepleie-praksis. Anonymkode: 6be1d...72d Syns det varierer mye mer på langtidsplass på sykehjem. Kan gå månedsvis uten noen "spesielle" prosedyrer men så får man kanskje plutselig noen pasienter som gjør at det blir mange. Hjemmetjenesten (i alle fall i Trondheim ) har jevnt over en god del prosedyrer.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #6 Skrevet 11. mars 2023 Enkle oppgaver som kroppsvask, skift av innlegg/bleie o.l. er det sjelden sykepleiere som gjør. Stort sett er det ufaglærte som gjør slike oppgaver. Sykepleierne sendes ut på de mer kompliserte prosedyrene, eller har medisinansvar på kontoret. Anonymkode: 2f94c...3c7 1 1
Petra200 Skrevet 11. mars 2023 #7 Skrevet 11. mars 2023 Du vil ikke tro hvor mye komplekse situasjoner og caser man kommer borti, du står ofte alene med et enormt ansvar. Sykepleiere i spl får kjempebred kompetanse! 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #8 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Enkle oppgaver som kroppsvask, skift av innlegg/bleie o.l. er det sjelden sykepleiere som gjør. Stort sett er det ufaglærte som gjør slike oppgaver. Sykepleierne sendes ut på de mer kompliserte prosedyrene, eller har medisinansvar på kontoret. Anonymkode: 2f94c...3c7 Jeg er rullestolbruker, og får hjelp av hjemmetjenesten til å stå opp, legge meg, dusje og dobesøk. Det er ofte sykepleiere som hjelper meg med dette. I kommunen der jeg bor, er dermed ikke hjemmetjenesten organisert på den måten som du skisserer Ut fra kjennskapen jeg har til andre kommuner, så er det ikke uvanlig at det er som her. De har en sykepleierrute i kommunen, men bortsett fra den, så er det tilfeldig om det er sykepleiere, helsefagarbeidere eller ufaglærte/pleiemedarbeidere som kommer. Siden jeg ofte står opp og dusjer samtidig, så er det oftest sykepleiere som kommer faktisk, da de ofte starter dagen uten og jobber inne eller med medisiner etter lunsj. Jeg bor i en kommune som sies å ha svært god sykepleierdekning. Anonymkode: 481fb...d06
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #9 Skrevet 14. mars 2023 Nå variere det vel fra kommune til kommune kanskje? Men dette var noen av mine oppgaver som spl.student i hjemmesykepleien: - Måle blodsukker, gi insulin - Gi medisiner - Sårstell - Ta på og av støttestrømper - Støttesamtaler - Bistand til dusj - Ernæringsoppfølging - Engangskateterisering - Ta vitale målinger Jeg trivdes utrolig godt i praksis i hjemmesykepleien. Etter hvert kjørte jeg ut til brukerne alene, ble veldig selvstendig. Anonymkode: 2a942...d84 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #10 Skrevet 14. mars 2023 Jeg tror nok hjemmesykepleien er der man kan få størst variasjon i caser. Alt fra Olga på 95 år som venter på sykehjemsplass til rusmisbrukerens medisiner til noen som trenger hjelp med å skifte på stomien . Ja så er det de evige støttestrømpene da... Anonymkode: 6b73b...d49
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #11 Skrevet 14. mars 2023 Som nevnt flere ganger her - det er utrolig mye og variert man gjør i hjemmesykepleien. Det er mange rutineoppdrag, men det er også mange forskjellige prosedyrer. Hjemmesykepleien må ta i mot alt av pasienter og jeg er ganske sikker på at det er sykepleiere i hjemmesykepleien, samt på enkelte avd på sykehjem, som har bredest erfaring. På sykehus blir man god på det den/de forskjellige avd, men de har ofte mindre erfaring med andre ting. I hjemmesykepleien må man kunne "alt". I tillegg er man mye mer selvstendig, man må tenke og planlegge mer, og man er gjerne alene. Jeg elsker hjemmesykepleien, har vært der i ca 20 år, og jeg syns aldri det er kjedelig på jobb, ingen dag er lik og det er alltid nye prosedyrer og ting å sette seg inn i. Anonymkode: defc8...929 1
Cordellia Skrevet 14. mars 2023 #12 Skrevet 14. mars 2023 52 minutter siden, AnonymBruker said: Nå variere det vel fra kommune til kommune kanskje? Men dette var noen av mine oppgaver som spl.student i hjemmesykepleien: - Måle blodsukker, gi insulin - Gi medisiner - Sårstell - Ta på og av støttestrømper - Støttesamtaler - Bistand til dusj - Ernæringsoppfølging - Engangskateterisering - Ta vitale målinger Jeg trivdes utrolig godt i praksis i hjemmesykepleien. Etter hvert kjørte jeg ut til brukerne alene, ble veldig selvstendig. Anonymkode: 2a942...d84 Dette oppsummerer ganske bra min opplevelse i hjemmesykepleien også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå