AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #1 Skrevet 9. mars 2023 Jeg er 31 og har allerede fått ganske mye rynker i forhold til mange andre på min alder. Har to barn og en som er kronisk syk, blitt lite søvn de siste årene som sikkert har satt sine preg. Jeg har tørr hud. Renser huden så og si daglig. Skrubber den noen ganger i uka. Bruker ansiktskrem hver dag som jeg har gjort i mange år. Hva annet kan man gjøre for å motvirke rynker? Har nokså tørr hud, men også pcos som gjør at jeg har kviser titt og ofte. Anonymkode: 9f79d...b29
Jessic_a Skrevet 9. mars 2023 #2 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er 31 og har allerede fått ganske mye rynker i forhold til mange andre på min alder. Har to barn og en som er kronisk syk, blitt lite søvn de siste årene som sikkert har satt sine preg. Jeg har tørr hud. Renser huden så og si daglig. Skrubber den noen ganger i uka. Bruker ansiktskrem hver dag som jeg har gjort i mange år. Hva annet kan man gjøre for å motvirke rynker? Har nokså tørr hud, men også pcos som gjør at jeg har kviser titt og ofte. Anonymkode: 9f79d...b29 Jeg hadde ikke skrubbet tørr hud flere ganger i uken. En gang holder. Hva er dine hudpleie rutiner? Drikker du nok vann? 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #3 Skrevet 9. mars 2023 IKKE SKRUBB HUDEN DIN! Bruk solkrem hver dag. Retinol og fukt er det eneste som funker Anonymkode: 34e92...4fb 10
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #4 Skrevet 9. mars 2023 Jessic_a skrev (5 minutter siden): Jeg hadde ikke skrubbet tørr hud flere ganger i uken. En gang holder. Hva er dine hudpleie rutiner? Drikker du nok vann? AnonymBruker skrev (4 minutter siden): IKKE SKRUBB HUDEN DIN! Bruk solkrem hver dag. Retinol og fukt er det eneste som funker Anonymkode: 34e92...4fb Ts Har ikke noe annet hudpleierutiner annet enn at jeg vasker ansiktet og smører med ansiktskrem hver dag. Og den skrubben jeg snakka om. Skjønner nå at det er feil. Syns likevel jeg har noe mindre kviser etter jeg startet med det.. Anonymkode: 9f79d...b29
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #5 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): IKKE SKRUBB HUDEN DIN! Bruk solkrem hver dag. Retinol og fukt er det eneste som funker Anonymkode: 34e92...4fb Hvordan retinol anbefaler du? Noe som ikke er så dyrt som virker? Anonymkode: 9f79d...b29
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #6 Skrevet 9. mars 2023 Skaden har nok allerede skjedd. Bruk solfaktor hver dag nå slik at det ikke blir verre fremover Anonymkode: a85dc...341
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #7 Skrevet 9. mars 2023 Aldri skrubb. Bruk kjemisk peel en gang i uka i stedet. Retinol gjør mye for min hud, samt c-vitamin. Dropp sminkeservietter, klut og slikt i ansiktet. Det er ikke bra for den sarte huden rundt øynene. Bruk to-stegs rens i stedet, og klapp huden tørr. Sov på ryggen. Anonymkode: f8d43...817 1
Jessic_a Skrevet 9. mars 2023 #8 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts Har ikke noe annet hudpleierutiner annet enn at jeg vasker ansiktet og smører med ansiktskrem hver dag. Og den skrubben jeg snakka om. Skjønner nå at det er feil. Syns likevel jeg har noe mindre kviser etter jeg startet med det.. Anonymkode: 9f79d...b29 Du fjerner nødvendig olje fra ansiktet ditt. Så overkompenserer den. Hadde startet med c-vitamin, fuktighetskrem/olje solkrem og øyekrem på dagen. Olje rens, mildsåpe rens, retinol (svak prosjekt maks 0.2) så en fuktighetskrem på kvelde.
Roci Skrevet 9. mars 2023 #9 Skrevet 9. mars 2023 (endret) Enig i mye av det @Jessic_a skriver over her. Hardhendt bruk av skrubb stripper huden din for fukt, slik at den reagerer med å produsere mer olje. Jeg vil foreslå at du bruker et serum med BHA (salicylsyre) 1-2 ganger i uka, den fungerer som en kjemisk "skrubb", og har den egenskapen at den løser opp talg i porene og regulerer talgproduksjonen, slik at du etterhvert får mindre fet hud og kviser. Ut fra beskrivelsen din vil jeg tro at huden din er fuktfattig, ikke tørr (fettfattig), så det er viktig at du bruker produkter tilpasset det. Dobbeltrens er bra, altså renseolje/balm + en vannbasert rens. Jeg vil også foreslå et produkt med niacinamide (vitamin B3)i stedet for C-vitamin, ettersom niacinamide også kan hjelpe til med å balansere talgproduksjon, i tillegg til at den har mange av de samme fordelene som C-vitamin har (C-vitamin har ikke talgbalanserende egenskaper). Du sier ikke noe om hvilken fuktighetskrem du bruker pr i dag, men jeg vil tro at en krem beregnet på kombinert hud kan fungere bra. Prøv f.eks. CeraVe Facial Moisturizing Lotion (den uten SPF), den gir masse fukt uten å være for fet, kan burkes både morgen og kveld og kan også brukes rundt øynene. Et rimelig retinolserum med 0,2% retinol er https://www.kicks.no/the-ordinary/hudpleie/ansiktspleie/ansiktsserum/retinol-0.2-in-squalane-face-serum-30-ml. Det du må være obs på når du skal innføre retinol i hudpleierutinen din, er at retinol kan virke hudirriterende, og den gjør huden mer solømfintlig. Det betyr at du må venne huden gradvis til retinol - begynn med 1 kveld i uka i 2 uker, hvis det går bra øker du til to kvelder (ikke to kvelder etter hverandre) i to uker osv. Vær nøye med å bruke bredspektret (UVA + UVB) solbeskyttelse på dagtid, og ikke bruk BHA og retinol samme kveld. Det kan også hende at huden din før økt behov for fukt når du innfører retinol, så da kan du supplere med et fuktgivende serum eller toner i tillegg til fuktighetskremen din. Endret 9. mars 2023 av Roci 1
Endorfin Skrevet 9. mars 2023 #10 Skrevet 9. mars 2023 Hvordan er kostholdet da? Har som regel mye mer og si en alle kremene i verden 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #11 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvordan retinol anbefaler du? Noe som ikke er så dyrt som virker? Anonymkode: 9f79d...b29 The ordinary 👍🏼 Anonymkode: 34e92...4fb 1 1
Rosakatt Skrevet 9. mars 2023 #12 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Aldri skrubb. Bruk kjemisk peel en gang i uka i stedet. Retinol gjør mye for min hud, samt c-vitamin. Dropp sminkeservietter, klut og slikt i ansiktet. Det er ikke bra for den sarte huden rundt øynene. Bruk to-stegs rens i stedet, og klapp huden tørr. Sov på ryggen. Anonymkode: f8d43...817 Dumt spørsmål, men blir rumpa flatere av å sove på ryggen? 😅 jeg sover på sidene, å det synes 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #13 Skrevet 9. mars 2023 Det er svært viktig at du faktisk setter deg inn i hva huden din trenger TS, fremfor å bruke dyre kremer og alt i verden. Se også på kosthold, og generell helse. Også er det noe med, at det man bruker tid, energi og penger på, er ofte det man får resultater på. Så om du faktisk setter deg ordentlig inn i dette, så vil det ha en effekt. Anonymkode: cb4ea...352
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #14 Skrevet 9. mars 2023 Just now, Rosakatt said: Dumt spørsmål, men blir rumpa flatere av å sove på ryggen? 😅 jeg sover på sidene, å det synes Du får sove stående, ana hver dag stående på hodet og bein. Så slipper du det der Men tyngdekraften får du ikke gjort så mye med. Anonymkode: cb4ea...352
Rosakatt Skrevet 9. mars 2023 #15 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du får sove stående, ana hver dag stående på hodet og bein. Så slipper du det der Men tyngdekraften får du ikke gjort så mye med. Anonymkode: cb4ea...352 God ide, skal oppdatere hvordan det går
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #16 Skrevet 9. mars 2023 Rosakatt skrev (7 minutter siden): Dumt spørsmål, men blir rumpa flatere av å sove på ryggen? 😅 jeg sover på sidene, å det synes Det er ikke helt slik muskler fungerer. Men tynn ansiktshud mot pute er ikke bra. Anonymkode: f8d43...817
Roci Skrevet 9. mars 2023 #17 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er svært viktig at du faktisk setter deg inn i hva huden din trenger TS, fremfor å bruke dyre kremer og alt i verden. Se også på kosthold, og generell helse. Også er det noe med, at det man bruker tid, energi og penger på, er ofte det man får resultater på. Så om du faktisk setter deg ordentlig inn i dette, så vil det ha en effekt. Anonymkode: cb4ea...352 God hudpleie er ikke synonymt med dyre kremer, og det er ikke alltid tilstrekkelig med kostholdsendringer for å få bukt med ulike hudproblemer. Jeg vet at enkelte med PCOS synes at det hjelper med karbohydratrestriksjon, men samtidig skyldes tilstanden en hormonell ubalanse som ikke kan kureres kun med kosthold. Det er også greit å hjelpe huden å beskytte seg mot ytre påkjenninger som sol og kulde, så fukt og solkrem kan de fleste ha nytte av. Og da trenger man et renseprodukt også, ettersom vann alene ikke er tilstrekkelig til å fjerne solkremrester. Såpe tørker ut huden og ødelegger hudens naturlige beskyttelsesbarriere, så det bør man unngå å bruke i ansiktet. 1
Rosakatt Skrevet 9. mars 2023 #18 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke helt slik muskler fungerer. Men tynn ansiktshud mot pute er ikke bra. Anonymkode: f8d43...817 Ser den, takk for svar 😊
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #19 Skrevet 9. mars 2023 Roci skrev (1 time siden): Enig i mye av det @Jessic_a skriver over her. Hardhendt bruk av skrubb stripper huden din for fukt, slik at den reagerer med å produsere mer olje. Jeg vil foreslå at du bruker et serum med BHA (salicylsyre) 1-2 ganger i uka, den fungerer som en kjemisk "skrubb", og har den egenskapen at den løser opp talg i porene og regulerer talgproduksjonen, slik at du etterhvert får mindre fet hud og kviser. Ut fra beskrivelsen din vil jeg tro at huden din er fuktfattig, ikke tørr (fettfattig), så det er viktig at du bruker produkter tilpasset det. Dobbeltrens er bra, altså renseolje/balm + en vannbasert rens. Jeg vil også foreslå et produkt med niacinamide (vitamin B3)i stedet for C-vitamin, ettersom niacinamide også kan hjelpe til med å balansere talgproduksjon, i tillegg til at den har mange av de samme fordelene som C-vitamin har (C-vitamin har ikke talgbalanserende egenskaper). Du sier ikke noe om hvilken fuktighetskrem du bruker pr i dag, men jeg vil tro at en krem beregnet på kombinert hud kan fungere bra. Prøv f.eks. CeraVe Facial Moisturizing Lotion (den uten SPF), den gir masse fukt uten å være for fet, kan burkes både morgen og kveld og kan også brukes rundt øynene. Et rimelig retinolserum med 0,2% retinol er https://www.kicks.no/the-ordinary/hudpleie/ansiktspleie/ansiktsserum/retinol-0.2-in-squalane-face-serum-30-ml. Det du må være obs på når du skal innføre retinol i hudpleierutinen din, er at retinol kan virke hudirriterende, og den gjør huden mer solømfintlig. Det betyr at du må venne huden gradvis til retinol - begynn med 1 kveld i uka i 2 uker, hvis det går bra øker du til to kvelder (ikke to kvelder etter hverandre) i to uker osv. Vær nøye med å bruke bredspektret (UVA + UVB) solbeskyttelse på dagtid, og ikke bruk BHA og retinol samme kveld. Det kan også hende at huden din før økt behov for fukt når du innfører retinol, så da kan du supplere med et fuktgivende serum eller toner i tillegg til fuktighetskremen din. Ts Tusen takk for et veldig ordentlig svar. Jeg kan svært lite om dette og supert når du sier produkter som kan være bra. Om jeg kjøper den fuktighetskremen og den retinol serum. Hvordan gjør jeg det i praksis? Skal retinol på først så bruker jeg fuktighetskremen? Dobbeltrens før alt det igjen? Noen tips til hva i så fall? Anonymkode: 9f79d...b29
Gjest Warrior Skrevet 9. mars 2023 #20 Skrevet 9. mars 2023 Det viktigste for å motvirke rynker er å bruke krem med spf/solkrem hele året. Utenom naturlig aldring og gener, så er det UV-stråler som er størst skyld i rynker. UV-stråler får man i ansiktet hele tiden så lenge sola er oppe, hele året, uansett om det er sol eller helt overskyet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå