AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #1 Del Skrevet 9. mars 2023 Jeg har problemer med at soveromsvindene er klissvåte etter natten. Dette skjer når det er kaldt ute. Jeg har vinduet igjen da det er bitende kaldt om natten nå. Ventilen på vinduet er åpen. Jeg lufter ut på dagtid med vinduene åpne en stund, ellers med døren åpen til gangen. Jeg har ikke på varme på soverommet. Hva er rett å gjøre? Er det noe å gjøre med dette? Det er ikke fuktig, det er snakk om store mengder vann. Så vinduene vil jo råtne av dette... Anonymkode: 65917...204 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #2 Del Skrevet 9. mars 2023 Hvor kommer vannet fra, da? Tørk av klær, matlaging, dusjing? Enten må du fjerne kilden til fukt, lufte mer eller skaffe deg en avfukter. Anonymkode: 79702...cdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #3 Del Skrevet 9. mars 2023 Du kan prøve ut noe sånt og se om det hjelper: https://www.clasohlson.com/no/Torrbollen-Mega-luftavfukter,-2,5-liter/p/36-6051?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=Cj0KCQiApKagBhC1ARIsAFc7Mc5J7yuS4UfKP3Ew3QeolyTU9fRGuiW-caeP3gxM88VLwrDEz0p7rlIaApw3EALw_wcB Anonymkode: 79702...cdc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #4 Del Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor kommer vannet fra, da? Tørk av klær, matlaging, dusjing? Enten må du fjerne kilden til fukt, lufte mer eller skaffe deg en avfukter. Anonymkode: 79702...cdc Nei, det må være meg det kommer fra. Og at forskjellen i temperatur inne og ute skaper kondens på ruta. Somverommet er ikke brukt til klestørk, og det ligger ikke i nærheten av bad eller kjøkken. Anonymkode: 65917...204 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #5 Del Skrevet 9. mars 2023 Men er dette noe alle opplever når det er kaldt ute? Eller gjør jeg noe feil? Det blir ikke borte om jeg har åpent vindu heller. Anonymkode: 65917...204 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 9. mars 2023 #6 Del Skrevet 9. mars 2023 Normalt svetter man ut kanskje 0,5 liter vann om natta. Et kaldt soverom gjør at fuktigheten kondenseres på vinduene. Les gjerne om det på Kjølige soverom - fukt, mugg og midd - Anticimex 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #7 Del Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvor kommer vannet fra, da? Tørk av klær, matlaging, dusjing? Enten må du fjerne kilden til fukt, lufte mer eller skaffe deg en avfukter. Anonymkode: 79702...cdc Mennesker puster? Anonymkode: 44a8b...d0b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #8 Del Skrevet 9. mars 2023 Illuminatum skrev (1 minutt siden): Normalt svetter man ut kanskje 0,5 liter vann om natta. Et kaldt soverom gjør at fuktigheten kondenseres på vinduene. Les gjerne om det på Kjølige soverom - fukt, mugg og midd - Anticimex Ok! Så jeg bør ha det varmere på soverommet? Anonymkode: 65917...204 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet 9. mars 2023 #9 Del Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ok! Så jeg bør ha det varmere på soverommet? Anonymkode: 65917...204 Ja, øk temperaturen og la gjerne soveromsdøren stå åpen om natten 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 9. mars 2023 #10 Del Skrevet 9. mars 2023 Har du gardin eller noe annet foran vinduet som forhindrer naturlig luftflyt? Om rullgardinen "fanger" luft vil dette bli kaldt og kondensere på det kalde glasset. En løsning er å bytte vindu til et trelags lavenergiglass, disse er så godt isolert at det ikke kan kondensere på varm side. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 9. mars 2023 #11 Del Skrevet 9. mars 2023 (endret) Jeg kjøpte meg luftafukter nettopp med tanke på dette. Etter en del googling fant jeg en som er svært stillegående til 3000. Funker fantastisk, har null problem med kondens og dugg på vinduer i det hele tatt nå. Står på hele natten og trekker fuktighet ut. Våkner alltid opp til blanke vinduer.. Jeg har denne på hele året da jeg har en helt ekstem edderkopp forbi om sommeren og det er kalt om vinteren (men lufter så klart stuevinduet med åpen dør til soverom på dagtid) Og dette er helt normalt. Vi mennesker både svetter en del når vi sover og vi puster ut og det blir vanndamp som fester seg til vinduet Endret 9. mars 2023 av skreppamedleppa 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #12 Del Skrevet 9. mars 2023 newman01 skrev (4 minutter siden): Har du gardin eller noe annet foran vinduet som forhindrer naturlig luftflyt? Om rullgardinen "fanger" luft vil dette bli kaldt og kondensere på det kalde glasset. En løsning er å bytte vindu til et trelags lavenergiglass, disse er så godt isolert at det ikke kan kondensere på varm side. Nei, jeg har vært påpasselig med å ikke dekke vinduet helt. Anonymkode: 65917...204 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #13 Del Skrevet 9. mars 2023 Dårlig ventilasjon tenker jeg Anonymkode: 1a377...4a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
seriousgirl Skrevet 9. mars 2023 #14 Del Skrevet 9. mars 2023 Vi får også kondens på soveromsvinduet hver natt. For vår del tror jeg det er fordi vi har rullegardin nede. Men vi har bare akseptert at det er sånn det er, fordi det er uaktuelt å sove uten rullegardin. Er interessert i tips jeg også;) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #15 Del Skrevet 9. mars 2023 seriousgirl skrev (Akkurat nå): Vi får også kondens på soveromsvinduet hver natt. For vår del tror jeg det er fordi vi har rullegardin nede. Men vi har bare akseptert at det er sånn det er, fordi det er uaktuelt å sove uten rullegardin. Er interessert i tips jeg også;) Jeg tror vinduene vil råtne til slutt. Vi må også ha gardin, da det er sterkt gatelys utenfor. Men jeg passer på at det er litt klaring nederst, og at gardinen ikke henger for nært vinduet. Anonymkode: 65917...204 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #16 Del Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dårlig ventilasjon tenker jeg Anonymkode: 1a377...4a0 Ja. Jeg har ventilene åpne. Men det er tydeligvis ikke nok! Må kanskje ha døren åpen i tillegg. Anonymkode: 65917...204 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #17 Del Skrevet 9. mars 2023 11 minutter siden, C-girl said: Ja, øk temperaturen og la gjerne soveromsdøren stå åpen om natten Åpen dør er nok smart, men jeg trur ikke økt temperatur gjør ting bedre. Varm luft holder mer vann enn kald luft. Den varme luften inne treffer det kalde vinduet og blir kjølt ned. Da klarer den ikke holde på vannet og dumper det på ruta. Dersom det er lik temperatur ute og inne blir det null kondens. Anonymkode: 4abd6...61f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #18 Del Skrevet 9. mars 2023 Jeg sover nesten alltid med åpent vindu og har det veldig kaldt på soverommet. Er det skikkelig uvær må vinduet være lukket, men alltid med åpen ventil. Jeg har nesten aldri registrert fukt på vinduet, åpent eller lukket. Mener å huske det var litt fukt/isdannelse et år det var ekstremt kaldt. Jeg pleier oftere å få fukt på vinduene i kjøkken/stue. Her er det jo flere kilder til fukt fra matlaging osv, men luftfuktigheten ligger vanligvis mellom 40-46. Jeg liker å ha det kjølig, men oppdaget at når det var minus ute og rundt 16 inne ble det kondens, økte jeg temperaturen opp til 18 gikk det bra. Anonymkode: 75f8f...de0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 9. mars 2023 #19 Del Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Åpen dør er nok smart, men jeg trur ikke økt temperatur gjør ting bedre. Varm luft holder mer vann enn kald luft. Den varme luften inne treffer det kalde vinduet og blir kjølt ned. Da klarer den ikke holde på vannet og dumper det på ruta. Dersom det er lik temperatur ute og inne blir det null kondens. Anonymkode: 4abd6...61f Den luften vi puster ut er varm og fuktig. Når den blander seg med luft som er kald nok, kondenserer fuktigheten, og det dannes små vanndråper. Pusten din i møte med kald luft vil alltid gi kondens slik vi puster ut røykskyer med damp om vinteren ute. Det er ikke slik at viss temperatur inne er lik temperatur som ute så blir det ingen kondens. Jo kaldere det er, jo mer vanndamp vil kondensere til vanndråper, og jo lenger vil vanndråpene henge i lufta før de fordamper igjen https://www.yr.no/artikkel/hvorfor-puster-vi-ut-royk-i-kulden_-1.14307558 Engh kan fortelle at det i økende grad er problemer med kondens og muggvekst på grunn av lav innetemperatur og høyt fuktinnhold i lufta i utleieleiligheter der leietaker selv betaler for strømmen. - Høye strømpriser har fått oss til å senke innetemperaturen, noe som dessverre kan gi økte kondensproblemer, sier hun. https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/vedlikehold-og-oppussing/duggpunktet-forklarer-nar-det-kondenserer/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #20 Del Skrevet 9. mars 2023 Jeg må nok heve temperaturen da. Liker ikke å sove i tørr panelovnluft, derfor har jeg aldri varme på der. Anonymkode: 65917...204 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå