Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er med i en arrangementgruppe i en forening. Om en uke er arrangementet, 3 dager med opplegg, folk og sosialt. Dette har vært planlagt lenge, mye er på plass, men selve arrangementet gjenstår.

Så har det seg slik at jeg har begynt å slite psykisk. Jeg unngår store menneskegrupper, sosial klarer jeg bare å være med de nærmeste, for så å måtte isolere meg i noen dager for å komme ovenpå. Har selv tilpasset jobb til å ha hjemmekontor så mye som mulig, og unngår derfor sykemelding. Jeg har også bestilt time for samtale med terapaut. 

Jeg er nødt til å melde avbud på dette arrangementet. Jeg skjelver, kaldsvetter og blir uvel bare med tanken. Jeg vil ikke gi en hvit løgn, men vet ikke hvordan jeg skal formulere meg når jeg forteller sannheten. Jeg er så redd for å måtte gå i detalj hvorfor det ikke går, men det klarer jeg ikke da jeg såvidt selv vet hva som skjer med meg. Noen tips?

Anonymkode: c56f6...915

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ærlighet varer alltid lengst . Snakk med den ansvarlige og forklar situasjonen, og så sier hun bare fra til de andre at du har meldt avbud pga gyldig grunn. Hvis du ikke forteller sannheten er faren større for å ikke få forståelse . Du trenger jo ikke gå i detalj men si det er pga helsetrøbbel. 

Anonymkode: 8cfbe...06d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg må melde avbud til arrangementet, da jeg ikke er form for tiden. Ønsker dere lykke til!"

Anonymkode: 50d12...8aa

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest theTitanic
Skrevet

Kan ikke delta av helsemessige årsaker. 

AnonymBruker
Skrevet

Den over. Du MÅ ikke oppgi grunn.

Anonymkode: f1d0b...785

AnonymBruker
Skrevet

I starten av slike forløp kan det være greit å holde diagnose for seg selv - til man har landet mer hva man ønsker dele og ikke.

Så jeg hadde sagt «syk». 

Anonymkode: 55b4b...aac

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er nødt til å melde avbud på dette arrangementet. Jeg skjelver, kaldsvetter og blir uvel bare med tanken. Jeg vil ikke gi en hvit løgn, men vet ikke hvordan jeg skal formulere meg når jeg forteller sannheten. Jeg er så redd for å måtte gå i detalj hvorfor det ikke går, men det klarer jeg ikke da jeg såvidt selv vet hva som skjer med meg. Noen tips?

Det er ingen som kommer til å etterspørre detaljer, men om du blir spurt så er det bare å si at det ønsker du ikke vare på. Det blir selvsagt respektert. Bare si at du er syk. 

Om noen spør om detaljer så er det fordi de ikke har tenkt seg om og ikke vet hva de skal si. Det er ikke fordi de føler sterkt behov for å vite detaljer. Detaljene kan jo både være svært personlige og de kan være belastende å bli fortalt. 

Anonymkode: 6a24d...f4c

Skrevet

Hva ville du sagt om du hadde akutt omgangssyke eller influensa? 

Du har like mye lov til å melde avbud pga psykisk helse som fysisk helse. Det er ikke en "dårligere grunn" som du skal ha dårlig samvittighet for. Det er ikke sånn at hvis du "bare tar deg litt sammen" så er ikke dette et problem, dermed er det din egen feil og noe du burde fikse.  For sånn tenker dessverre mange om seg selv. Si til deg selv at du er syk, helt på ordentlig, og selvfølgelig må prioritere kreftene du har. Dermed kan du ikke bli med.

Du er syk, og kan ikke delta. Du trenger ikke å si noe mer enn det. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg er med i en arrangementgruppe i en forening. Om en uke er arrangementet, 3 dager med opplegg, folk og sosialt. Dette har vært planlagt lenge, mye er på plass, men selve arrangementet gjenstår.

Så har det seg slik at jeg har begynt å slite psykisk. Jeg unngår store menneskegrupper, sosial klarer jeg bare å være med de nærmeste, for så å måtte isolere meg i noen dager for å komme ovenpå. Har selv tilpasset jobb til å ha hjemmekontor så mye som mulig, og unngår derfor sykemelding. Jeg har også bestilt time for samtale med terapaut. 

Håper du kommer deg ovenpå igjen. Lykke til😌🙃♥️

Skrevet

Enig i at du ikke må dra en hvit løgn, for det slår fort tilbake på deg. 

Men du trenger heller ikke legge fram legejournalen din. 

Si at du ikke kan stille pga sykdom, og/eller at du er inne i en vanskelig periode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...