Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjorde det slutt med eksen etter 3,5 år for 2 mnd siden, grunnen var at jeg følte det ble feil å bli pga at jeg ikke hadde de rette følelsene og han hadde vært utro og avlyst bryllupet ifjor som jeg egentlig aldri kom meg over.

Jeg har fått en god venn gjennom jobben som går gjennom noe av det samme, vi har på en måte vært trøst for hverandre gjennom dette. Han er mann, så eksen min tror nå at jeg og han har innledet et forhold, men vi er bare venner, godt å ha noen å prate med som kan være objektiv, venner og familie er jo ikke det alltid.

Eksen min mener hans oppførsel etter bruddet er normal pga at han savner meg slik og vil på en måte ikke godta at det er slutt og føler seg truet av den nye vennen min. Her er noen eksempel på ting eksen min har gjort etter bruddet:

- ringer til stadighet mange ganger, gjerne midt på natten, sender masse meldinger om at vi må prate sammen

- ringer og griner hysterisk og sier at han ikke klarer å takle det

- har en gang låst seg inn ytterdøren med nøkler som han hadde kopiert opp og truet med å ta livet av seg selv med våpen som han hadde i bilen

- dukker opp her til alle døgnets tider og blir stående utenfor døren og kikke gjennom nøkkelhullet. Venter gjerne lenge for at jeg skal komme ut

- kjører forbi huset mitt for å sjekke om bilen min er hjemme, både dag og natt, dette har han gjort ca. en gang i uken

- sjekker opp reg.nr. på biler som står utenfor her for å sjekke hvem jeg har besøk av

Jeg har nå sagt at jeg vil politianmelde han viss han lusker mer rundt her, for jeg er helt paranoid hele tiden, lurer på om han er i nærheten. Jeg klarer ikke slappe av hjemme, føler meg overvåket.

Overreagerer jeg? Han har alltid vært verdens snilleste gutt, jeg hadde aldri trodd det skulle bli slik.... Kjenner han ikke igjen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ikke normalt! Ta bilder når han er i nærheten, ta opp tlf. samtaler på bånd og spar på SMSene. Få et besøksforbud om dette fortsetter. Det e ikke første gang en vanligvis snill og grei persom ikke takler et brudd, men det er ingen unskyldning for å ødelegge ditt liv. Han har selv ansvaret for å skaffe seg professjonell hjelp, og det er ikke så mye du kan gjøre for ham.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Neo du overreagere overhode ikke.

Bytt lås og ta kontakt med politiet hvis han skulle låse seg inn igjen.

Han høres alvorlig ustabil ut.

Jeg har bodd sammen med en psykopat i 4 år og kjenner igjen mange av tegnene. spesielt trangen til og ha full kontroll hele tiden

Fortsetter han så politianmeld han.

Du kan jo ta kontakt allerede nå, kanskje du kan få voldsalarm?

Skrevet

Vær sjeleglad du kom deg ut av forholdet i tide.

Denne mannen er en tikkende bombe.

Skrevet
Neo du overreagere overhode ikke.

Bytt lås og ta kontakt med politiet hvis han skulle låse seg inn igjen.

Han høres alvorlig ustabil ut.

Jeg har bodd sammen med en psykopat i 4 år og kjenner igjen mange av tegnene. spesielt trangen til og ha full kontroll hele tiden

Fortsetter han så politianmeld han.

Du kan jo ta kontakt allerede nå, kanskje du kan få voldsalarm?

Enig i dette. Jeg har også vært sammen med en psykopat i 3 år (ikke bodd sammen) -og kjenner igjen VELDIG mye.

Du overreagerer ikke. Dette er ikke normalt!

Skrevet

Vi har hele tiden hatt kontakt og jeg har stilt opp når han har hatt behov for å prate, men nå kan vi ikke ha kontakt lenger, jeg nekter å la meg bli terrorisert på denne måten.

Han sier hele tiden at han ville aldri skadet meg, at jeg kjenner han og at han aldri ville gjort det. Og det er egentlig ikke det jeg er redd for, jeg er bare møkk lei av å være paranoid og kikke meg over skulderen.

Jeg føler at jeg begynner å bli klar for å møte en ny, men hva skjer viss han oppdager at jeg dater? Han tror jo at jeg har et forhold til vennen min, så han truer med å ringe eksen hans og fortelle om "oss". Så jeg kan ikke møte vennen min lenger for jeg vil ikke utsette han for mer enn han har å stri med fra før.

Viss jeg da møter en ny, hva skjer da? Kommer han til å forfølge han også? Eller kommer det kanskje da til å klikke helt for eksen min, når han skjønner at jeg har kommet meg videre.....

Skrevet

Synes det høres veldig alvorlig ut at han kjører rundt med våpen i bilen.. Etter alt vi har lest om i mediene, så ville jeg ikke følt meg trygg nei. Det går an å ringe politiet og be om råd.

Skrevet

Du overreagerer ikke. Kontakt politiet og få råd. De tar deg alvorlig nå, etter de sakene som har vært de siste årene.

Selv ventet jeg altfor lenge. Det var en lettelse å få "øvrigheta" inn i bildet.

Gjest GreenSky
Skrevet

Ikke normalt! Bytt lås, loggfør alle merkelige situasjoner, med dato og klokkeslett. Lykke til! :klem:

Skrevet

Trenger du virkelig å spørre oss? Det er jo klart det har rablet for fyren. Jeg hadde ringt politiet for lenge siden.

-Babyboy

Skrevet
Synes det høres veldig alvorlig ut at han kjører rundt med våpen i bilen..

Jeg tror ikke han har våpen i bilen (bare truet med det), de ligger nok i safen hos foreldrene hans, jeg har bedt broren hans om å passe på de. Og han har ikke truet meg, men sagt at han vil ta selvmord for han takler ikke leve uten meg. Og det vil jeg selvsagt ikke at han skal...

Jeg skjønner han har det vanskelig og syns det er synd at han blir slik pga meg, men vi får bare håpe han får det bedre etterhvert.

Jeg har ikke hørt noe fra han idag og så reiser jeg bort i morgen og blir borte til over nyttår, så da blir det iallefall noen dager fred. Så får vi se hvordan det går...

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg har også hatt en eks som truet med å ta livet sitt. I begynnelsen virket det, men etterhvert ble jeg så grundig lei, at jeg la på tlf/kastet han ut hver gang han han begynte å snakke om det. Han lever enda, flere år senere.

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Nei, du overreagerer ikke, dette er ikke normal oppførsel. Høres ut som om han har en del psykopatiske trekk. Minner meg en del om en eks av meg.

Du burde ringe politiet!

Gjest InnenOmsorgsbransjen
Skrevet

I hovedinnlegget ditt beskriver du adferden til en mann som på et gitt tidspunkt er livsfarlig for seg selv og andre. Når du får svar som bekrefter at han er tikkende bombe, så begynner du å FORSVARE hans adferd???

Jeg har sett litt FOR mange tilfelle av slike adferd på et tidlig tidspunkt i en persons utvikling, til at jeg kan la være å be deg ta alle mulige forholdsregler for din egen sikkerhet. Dette er faktisk alvorlig.

Skrevet

Ja som siste gjest her sier, hvorfor forsvarer du han? Det han gjør er helt klart galt. Håper bare du og innser det.

Skrevet

Denne har det nok rablet for ja, og hvis ikke så er det nok nært forestående.

Pass på deg selv, skjønner godt du ikke føler deg trygg.

Skrevet

Ja, mulig jeg forsvarer han, det er vel fordi jeg har vanskelig for å tro at eks-samboeren min som hele tiden har vært snill som et lam kan bli sånn. Greit han var utro og han avlyste bryllupet vårt, så SÅ snill var han jo ikke, men han er liksom ikke den han var lenger. Når jeg får det litt på avstand og det går en stund uten kontakt er det som om jeg ikke tror det kan ha vært så ille, for han er jo en god person i bunn og grunn. Vanskelig dette.

Det var nok derfor jeg tok det opp her fordi jeg trengte bekreftelse på at det ikke var meg det var noe galt med....

Jeg har kuttet kontakten og mener det at jeg kommer til å ta kontakt med politiet viss han tar kontakt med meg igjen. Vi har fortsatt no papirarbeid i forhold til felles eie og lån vi må ordne opp i så vi må jo møtes, men jeg går nok ikke alene.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Min erfaring er at det er "normalt" at menn blir litt gale med en gang de har blitt dumpa, uten at det betyr at de er psykopater eller dårlige mennesker. Dersom slik adferd blir for ekstrem og fortsetter lengre enn noen måneder bør man ta tak i det på ett vis. Å ringe og sutre og grine er nokså ufarlig, iom at det bare er å la være å ta telefonen, og sette den på lydløs før man legger seg. Det at han dukker opp der du bor eller dersom han skulle begynne å true deg er å trekke det for langt, og bør slås ned på. Opprettehold trusselen om politianmeldelse, vær forberedt på å gjennomføre dette, og få byttet den låsen, dersom du ikke har gjort det allerede.

Det beste for dere begge vil være å bryte kontakten helt, for en tidsbegrenset periode. Og ikke føy deg etter hans luner, ved å slutte å være sammen med vennen din sier du også at han hadde rett i antagelsene sine, noe som kan gjøre han verre, iom at han ser at du lar deg styre.

Gjest christineemily
Skrevet

Det er klart han skal få ha kjærlighetssorg, men slik oppførsel som han bedriver er på ALLE måter helt uakseptabel!!! Og at du forsvarer han viser jo bare at du er litt glad i ham fortsatt, noe som ikke er så rart, - dere har jo et langt forhold bak dere.

Men for all del: Meld han til politiet!!! Kanskje ikke så mye de kan gjøre i første omgang, men da har de ham registrert i sine papirer iallefall, noe som kan gjøre en evt prosess på et senere tidspunkt enklere,- det at du reagerte på et tidlig tidspunkt mener jeg.

Og du må ikke finne på å møte denne mannen alene når du skal gjøre opp felleseiet og slikt! Ikke gi ham noen håp av noen slag, men vær hard som stein, ellers blir det enda vanskeligere å bli kvitt ham. Lykke til :klem: !

Skrevet

Det der er ikke normalt nei. Må ærlig innrømme at i tiden etter et brudd har jeg også kommet i skade for å ringe oftere enn jeg burde enkelte dager, og jeg har av og til grepet meg selv i å kjøre forbi eksens hus for å se om noen er hjemme når jeg likevel har skullet i den retningen. Men når man gjør det til en vane, så er det ikke bra.

Det å låse seg inn hos deg er å gå langt over streken. Enig med dem som sier "bytt låsen". Tror ikke han utgjør noen fare for deg, men bare det å vite at han kan låse seg inn til enhver tid må være en belastning.

Vet ikke helt hva du kan gjøre med "spioneringen" så lenge han holder seg på offentlig vei og ikke kommer inn på din eiendom. Skjønner veldig godt at du ikke vil ha ham sittende på vakt utenfor porten for å holde regnskap med hva du gjør og hvem som kommer på besøk men om det er lovstridig aner jeg ikke. Tror neppe du kan få noen dom på at han skal holde seg unna, så lenge han ikke har truet deg eller lagt hånd på deg. Kanskje du kan ta en telefon til politiet og høre? Da får du i hvertfall høre hvilke rettigheter (og muligheter) du har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...