AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #1 Del Skrevet 9. mars 2023 Jeg er stemor til to. Barna har en del sparepenger som de har fått av blant annet mannens foreldre. Så vidt jeg vet har ikke mannen og eksen månedlig sparing. Jeg ønsker likevel å starte sparing i fond til eget barn. Men er redd for at det blir "steheks" og urettferdig. Hadde vi ikke måttet kjøpt bolig med to ekstra soverom til særkullsbarna, ville jeg hatt økonomi til å beholde min leilighet som utleiebolig. Jeg betaler altså en del inn i bolig for at alle skal ha egne rom i riktig skolekrets ha det de trenger, men jeg gir dem altså ingen penger i deres navn. Dere som har både egne og stebarn, hvordan løser dere sparing? Anonymkode: 47289...533 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #2 Del Skrevet 9. mars 2023 Man sparer til eget biologisk avkom. Anonymkode: ee2c2...e3d 26 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #3 Del Skrevet 9. mars 2023 Jeg sparer til mitt eget barn - far og moren til barna sparer/ivaretar felles barn. Det samme gjør andre venner som har egne og bonusbarn. Det er helt innafor. Anonymkode: aca84...437 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #4 Del Skrevet 9. mars 2023 Spar til konfirmasjon og bil lappen til barnet. Anonymkode: 7b3c9...f20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 9. mars 2023 #5 Del Skrevet 9. mars 2023 Det får da være måte på å ta hensyn og være overforsiktig. Du gjør jo det du synes er riktig overfor ditt barn, noe annet hadde vært rart. For å sette det på spissen, skal man fraråde eget barn å studere og ta høyere utdanning fordi stesøsken ikke har gjort det? Klart du skal spare til ditt eget barn hvis du har mulighet og det er det du ønsker. Nå sier du jo uansett at de andre barna har sparepenger selv, men man trenger jo ikke å skryte eller gni inn at ditt barn har/får bedre forutsetninger, enten det er økonomisk eller på andre måter. Men det er jo en annen sak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #6 Del Skrevet 9. mars 2023 4 minutter siden, ti10 said: Nå sier du jo uansett at de andre barna har sparepenger selv, men man trenger jo ikke å skryte eller gni inn at ditt barn har/får bedre forutsetninger, enten det er økonomisk eller på andre måter. Stebarnas mor har bedre økonomi enn både meg og mannen, så jeg ser ikke at de kommer dårligere ut. Men de er også svært opptatt av millimeterrettferdighet, når den går i egen favør. Men du har rett, dette trenger de ikke ta del i. Anonymkode: 47289...533 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #7 Del Skrevet 9. mars 2023 De som mener at du må spare til stebarn like mye som de sparer til eget barn kan ta seg en bolle altså. Jeg er selv stemor, og har selv gått inn endel med penger i huset slik at alle skal få eget rom og stor plass osv. Jeg er også mor, og jeg blir kun å spare til eget barn. De har en mor og far som er ansvarlig for de. De har en mor og far som får barnebidrag. De har en mor og far som har familie som også kanskje sparer til de. Er så lei av at stebarn skal ha både i pose og sekk og dobbelt av alt. Nei vettu hva, spar til eget barn med god samvittighet. Og nei, til dere alle hatere der ute, jeg er faktisk glad i stebarna, men nei, jeg sparer ikke penger til dem! Anonymkode: 0eee8...473 9 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 9. mars 2023 #8 Del Skrevet 9. mars 2023 Klart man sparer til eget barn. De andre barna har foreldre som kan spare til dem. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #9 Del Skrevet 9. mars 2023 Om man har separat økonomi sparer man jo til sine egne. Med felles økonomi så bør dere gi likt til alle barn, uavhengig av hva mor til stebarnet sparer. Imidlertid er det rart at dere ikke snakker åpent om dette, uansett situasjon. Selv med separat økonomi ville jeg krevd å vite hovedtrekkene i det den jeg deler livet med bruker pengene sine på. Anonymkode: 5c0c9...52b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #10 Del Skrevet 9. mars 2023 Helt naturlig at foreldre sparer til egne barn. Du og mannen kan fint spare til deres felles barn uten at noen trenger å vite noe om det. Er mannen din og hans eks sitt ansvar å spare til sine barn. Som steforelder er det naturlig å regne med at ens egen økonomi blir påvirket av partners barn, og det må man bare akseptere, men å direkte spare i fond for partners barn er ikke en naturlig greie. Bare opprett fondet og sett av penger, barnet trenger ikke å vite om det før det er voksent og skal få tilgang til pengene. Når det er sagt ville jeg som far her ha satt av på fond til egne barn tilsvarende hans del av sparingen til fellesbarnet, og da vil jo det til syvende og sist gå ut over deres fellesøkonomi, men det er er hans ansvar å organisere. Anonymkode: db7bd...e2c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #11 Del Skrevet 9. mars 2023 Spar til eget barn. Særlig fordi det høres ut som at stebarna har penger på konto og at mor også har god økonomi. Støtter også at du ikke trenger å si noe om dette til noen. Annet enn til mannen selvsagt. Det er jo der det blir dilemma for hans del. Men han kan jo sette inn likt til sine barn? Vil mannens foreldre også spare til deres felles barn? Jeg tenker at et mål om at alle tre barna skal ha likt til slutt er en fin tanke. Anonymkode: 2ddec...d62 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #12 Del Skrevet 9. mars 2023 Jeg ordner til mine to (et felles og mitt særkulls), så får eksen og moren til hans eldste ta ansvar der. Hun er nå voksen, men jeg skulle nok ønske foreldrene hennes hadde vært litt mer på ballen, hun har ikke fått særlig med økonomiske råd med seg hjemmefra (vi bodde ikke lenge nok sammen til at jeg kunne komme med særlig innspill der). Hun klarer seg altså, er egentlig ganske driftig og veldig smart, men har havnet i en lei knipe grunnet manglende forsikring bl.a. Hun har heller ikke kommet i gang med noen utdannelse, men det kan man jo ikke akkurat tvinge noen til. Jeg har forsikring på begge mine, sparer i fond (i eget navn så de ikke automatisk får tilgang når de blir 18) og prøver å bygge opp min egen økonomi slik at jeg har mulighet til å bidra litt slik jeg selv har fått hjelp av mine foreldre. De må først vise at de evner å spare, ikke leve over evne og greie seg selv, så kan jeg ev. bidra når de skal inn på boligmarkedet. Jeg kommer nok til å kreve at de tar en eller annen utdannelse (fagbrev eller min. bachelor) før de får pengestøtte da det er lite å velge mellom om man ikke har noen av delene. Begge vil få dekket lappen om de ønsker å ta den (min eldste er i gang, bonusdatter tok sitt i et mye rimeligere land heldigvis). Anonymkode: 87722...f12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #13 Del Skrevet 9. mars 2023 36 minutter siden, AnonymBruker said: Vil mannens foreldre også spare til deres felles barn? Vi har ikke snakket om det. Stebarna fikk en del penger da de solgte en hytte. De har også fått verdifulle gjenstander som arvebunader, kunst, smykker osv. Mye av dette har stor verdi, både monetære og affeksjonsmessig. Jeg tror ikke baby får like mye. Det meste er rett og slett delt ut allerede. Anonymkode: 47289...533 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #14 Del Skrevet 9. mars 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Om man har separat økonomi sparer man jo til sine egne. Med felles økonomi så bør dere gi likt til alle barn, uavhengig av hva mor til stebarnet sparer. Så om vi har felles økonomi, slik at jeg betaler halvparten av løpende utgifter på stebarna, har jeg ikke lov til å spare til eget barn? Anonymkode: 47289...533 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #15 Del Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Så om vi har felles økonomi, slik at jeg betaler halvparten av løpende utgifter på stebarna, har jeg ikke lov til å spare til eget barn? Anonymkode: 47289...533 Det har du selvsagt lov til, skjønner ikke spørsmålet? Er du veldig ung og uerfaren her i livet? Det eneste er at hvis du og mannen er gift og du sparer i ditt eget navn, så vil dette inngå i boet ved en eventuell skilsmisse. Du og mannen din kan leve akkurat som dere vil, det er Ingen som har noe med det. Anonymkode: a17f9...2eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #16 Del Skrevet 9. mars 2023 Du kan spare til eget barn, og mannen står jo også helt fritt til å spare til sine barn. Anonymkode: 595aa...90d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #17 Del Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Så om vi har felles økonomi, slik at jeg betaler halvparten av løpende utgifter på stebarna, har jeg ikke lov til å spare til eget barn? Anonymkode: 47289...533 Bare for å opplyse deg litt, så er det ikke «felles økonomi» å betale halvparten hver. Felles økonomi er at man ikke regner mine og dine penger, men at man bidrar etter evne og får etter behov. Anonymkode: a17f9...2eb 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #18 Del Skrevet 9. mars 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan spare til eget barn, og mannen står jo også helt fritt til å spare til sine barn. Anonymkode: 595aa...90d Ja selvsagt. Mitt barn er også hans Anonymkode: 47289...533 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #19 Del Skrevet 9. mars 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det har du selvsagt lov til, skjønner ikke spørsmålet? Er du veldig ung og uerfaren her i livet? Det eneste er at hvis du og mannen er gift og du sparer i ditt eget navn, så vil dette inngå i boet ved en eventuell skilsmisse. Du og mannen din kan leve akkurat som dere vil, det er Ingen som har noe med det. Anonymkode: a17f9...2eb Så fantastisk kg-argumentasjon. Om man stiller spørsmål er man ung og uerfaren 🙄 Jeg kommer selvsagt til å spare slik at dette blir barnets penger Anonymkode: 47289...533 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola de Skrevet 9. mars 2023 #20 Del Skrevet 9. mars 2023 Trenger du å fortelle noen at du sparer til ditt barn? Hva du gjør med dine penger må være din sak. De vil ikke arve deg uansett, så ser ikke problemet i at du sparer til barnet ditt. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå