AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #1 Skrevet 9. mars 2023 Jeg traff min mann for mange år siden, og han hadde en sønn fra før av. I løpet av perioden så har vi fått to barn sammen. Da jeg traff min mann, hadde han det økonomisk vanskelig og hadde ikke anledning til å spare noe særlig til sønnen ut over barnebidrag. Sønnen var 10 år da vi traff hverandre. Etter vært som økonomien stabiliserte seg, kom mannen min ovenpå økonomisk og kunne spare til sønnen. Pengene gikk inn på en egen konto som sønnens mor også hadde tilgang til. Hva hun gjorde med barnebidrag, trygd osv er uvisst. Uansett, våre to felles barn har nå blitt 18 år og fått sine sparepenger gjennom 18 år på konto. Min mann har spart det samme beløpet til sin sønn som våre to fellesbarn selvsagt, men i tillegg har jeg spart det samme beløpet til våre fellesbarn. Jeg har valgt å invisterer pengene i fond med svært god avlastning. Resultatet er at pengene har vokst til flere hundre tusen. Nå er som sagt alle barna voksne, men bonusbarn (som er nærmere 30 år) reagerer på at han har fått mye mindre av oss/far enn hva våre to fellesbarn har fått. Også mor til bonusbarn reagerer og mener vi forskjellsbehandler. Jeg mener at vi ikke gjør det. Har dere noen råd å komme med? Anonymkode: c2b51...39b
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #2 Skrevet 9. mars 2023 Det er ikke ditt ansvar å sørge for at bonusbarn får like mye som dine biologiske barn. Anonymkode: 757e2...172 20 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #3 Skrevet 9. mars 2023 Jeg er enig med deg, men ingen råd å komme med. Det er ulikt, men ikke urettferdig. Jeg sparer selv til min sønn, ikke til mitt bonusbarn. Anonymkode: 0af0a...56d 6
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #4 Skrevet 9. mars 2023 Det er en sak mellom far og eldstesønn. Du behøver ikke blande deg/kommentere/ha dårlig samvittighet eller kompensere. Anonymkode: d0c5d...df8 9
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #5 Skrevet 9. mars 2023 Jeg hadde latt far ta denne diskusjonen. Hvis noen hadde tatt det opp med meg så hadde jeg sagt at jeg ikke hadde noe med hva barnets mor hadde spart til sitt barn. Anonymkode: e70df...e3e 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #6 Skrevet 9. mars 2023 Har bonusbarn fått noe av moren sin? Han må jo plusse på det han har fått av begge foreldrene sine. Kommer han da ut likt som sine brødre? Anonymkode: 934d9...3fa 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #7 Skrevet 9. mars 2023 Bonusen din er ikke ditt økonomiske ansvar. Hvis mora reagerer kan du spørre henne hvorfor hun ikke har investert til sønnen sin. Samboeren min har 3 unger fra før. Jeg har 1 fra før, og vi har en felles. Jeg har investert barnetrygden til mine to i fond fra dag én. Samboeren sparer litt til alle sine unger men begynte ikke før han skilte seg. Tviler på at mora sparer noe. Mine to unger kommer til å få en mye sterkere økonomisk start enn samboer sine særkullsbarn. Men det hadde ikke vært rettferdig ovenfor mine at de ikke skulle få noe fordi ste-/halvsøsknene får mindre.. Verden er ikke rettferdig, og slik er det bare. Anonymkode: e7145...e5b 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #8 Skrevet 9. mars 2023 Han får jo av far og mor evt. så de må han ta med dem. Deres barn får av sin mor og far. Hadde bedt far ta den diskusjonen. Anonymkode: c6b23...7cf 2
Veggdyret Skrevet 9. mars 2023 #9 Skrevet 9. mars 2023 Det eneste jeg tenker du kanskje kunne gjort "bedre" her, var å ta diskusjonen med far angående hvordan du ønsket å spare til dine barn, og hvordan han sparte til sitt - og kanskje kommet med tips om at han burde sørge for at pengene sto på en konto mor ikke hadde tilgang til (bare for sikkerhets skyld, i tilfelle hun ikke var til å stole på), og tipset ham om aksjesparing eller høyrentekonto eller noe sånt. Men kanskje har du allerede snakket med far om det for mange år siden? Og uansett betyr ikke det at du ikke hadde den samtalen, at du har noe som helst økonomisk ansvar overfor eldstebarnet nå. 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #10 Skrevet 9. mars 2023 Jeg er mamma og pappas eneste felles barn, og har søsken på hver side. Det er ganske stor forskjell i hva slags hjelp vi har fått. Mamma og pappa har (hver for seg) gitt likt til hver av sine barn (inkludert meg), men det er stor forskjell på hva mamma og pappa har gitt, og hva mammaen og pappaen til de andre har kunnet gi. Sånn er det. Ja, det er urettferdig, men livet er urettferdig. Denne diskusjonen får pappaen ta selv. Anonymkode: e95e2...5a0 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #11 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Min mann har spart det samme beløpet til sin sønn som våre to fellesbarn selvsagt, men i tillegg har jeg spart det samme beløpet til våre fellesbarn. Her er det han som er ansvarlig for sin del. Han har spart det samme til alle barna, ergo ikke noe urettferdig (med mindre man tar høyde for inflasjonen, da kommer derees felles barn dårligere ut om det er snakk om samme kronebeløp). Hans særkullsbarn har du ikke noe økonomisk forpliktelse til. AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Nå er som sagt alle barna voksne, men bonusbarn (som er nærmere 30 år) reagerer på at han har fått mye mindre av oss/far enn hva våre to fellesbarn har fått. Også mor til bonusbarn reagerer og mener vi forskjellsbehandler. Jeg mener at vi ikke gjør det. Har dere noen råd å komme med? Her må mor gå i seg selv og se hva hun selv har spart og gjort for sin sønn. Far har behandlet alle barna sine likt, og dermed også vært rettferdig. Du har faktisk vært smart og investert pengene du sparte, slik at de fikk vokse. Det er ikke din feil at far ikke har gjort det. Anonymkode: cbc74...1bc 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #12 Skrevet 9. mars 2023 Livets lærdom om at ting er urettferdig. Her har din stesønn en mor og far som kunne tatt samme grep som du har gjort for eget barn. Du har ingen forpliktelser den veien, og det er ryddig slik dere har gjort det. Dette er en sak som du ikke trenger å engasjere deg i ytterligere. Anonymkode: 0cfc3...11b 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #13 Skrevet 9. mars 2023 Om jeg forstår deg rett er det to årsaker til at beløpet er så ulikt; - Mor har ikke spart til eget barn. Det er jo ene og alene på henne. - Far har spart på konto, du har spart (også pengene fra han) i fond. Far er jo ganske økonomisk løk om han ikke etter 1-3 år ser den store forskjellen dette utgjør i avkastning. Og er det mor som har satt ned foten for å endre spareform er vi igjen tilbake på henne. Anonymkode: 163c6...408 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #14 Skrevet 9. mars 2023 Så lenge far har spart det samme til alle barna (etter at han fikk økonomisk mulighet til det), er det jo rettferdig. Det er ikke deres feil om mor ikke har spart til sitt barn i tillegg. Anonymkode: 09b58...cae 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #15 Skrevet 9. mars 2023 Det som i hovedsak blir urettferdig for eldstesønn til far, er at far har spart til ham i mange færre år. Som eldstebarn selv, og fikk kjenne på liknende urettferdighet, så stikker altså den. Om far har spart til de to minste i 18 år, men til eldste i bare 8 år (eller mindre, siden det tok tid før fars økonomi ble bedre) så ville det vært redelig å tilby seg å spare til ham i minst 10 år ekstra. Evt spare tilsvarende beløp som far sparte samlet sett til alle tre, kun til eldstesønnen i 4-5 år. Da har fars tre barn fått ca like mye støtte av sin far. Så får en ta praten med gutten om at han har sin egen mor og morsfamilie. Anonymkode: b9719...463 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #16 Skrevet 9. mars 2023 I mine øyne hadde det beste vært om du og din mann sparte sammen til deres tre barn. At alle ble behandlet likt av dere. Men hvis dere har råd så kan dere vel gi eldste litt ekstra nå? Anonymkode: 56910...2f7 2
Kaneel Skrevet 9. mars 2023 #17 Skrevet 9. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg traff min mann for mange år siden, og han hadde en sønn fra før av. I løpet av perioden så har vi fått to barn sammen. Da jeg traff min mann, hadde han det økonomisk vanskelig og hadde ikke anledning til å spare noe særlig til sønnen ut over barnebidrag. Sønnen var 10 år da vi traff hverandre. Etter vært som økonomien stabiliserte seg, kom mannen min ovenpå økonomisk og kunne spare til sønnen. Pengene gikk inn på en egen konto som sønnens mor også hadde tilgang til. Hva hun gjorde med barnebidrag, trygd osv er uvisst. Uansett, våre to felles barn har nå blitt 18 år og fått sine sparepenger gjennom 18 år på konto. Min mann har spart det samme beløpet til sin sønn som våre to fellesbarn selvsagt, men i tillegg har jeg spart det samme beløpet til våre fellesbarn. Jeg har valgt å invisterer pengene i fond med svært god avlastning. Resultatet er at pengene har vokst til flere hundre tusen. Nå er som sagt alle barna voksne, men bonusbarn (som er nærmere 30 år) reagerer på at han har fått mye mindre av oss/far enn hva våre to fellesbarn har fått. Også mor til bonusbarn reagerer og mener vi forskjellsbehandler. Jeg mener at vi ikke gjør det. Har dere noen råd å komme med? Anonymkode: c2b51...39b Her er det ingen forskjellsbehandling dere har gjort, mora til stesønn får selv stå til rette for den økonomiske forskjellen her! Endret 9. mars 2023 av Kaneel 5
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #18 Skrevet 9. mars 2023 Hvis faren kun startet å «spar fra barnet var 10 så er det jo urettferdig. Han kunne like gjerne spart opp en stor konto til alle tre barn og fordelt det likt? Din del er jo en annen sak. Hadde kanskje vært lettere om dere sparte på separate kontoer. Men ja, hans del burde være likt for alle hans tre barn, din del blir det samme som hans mor sin del, så det er jo hennes problem. men her høres det altså ut som faren har spart til sønnen sin fra han var 14+, så altså 4-5år maks, mens han sparte for sine nye barn i 18år. Det er jo ikke rettferdig, er jo irrelevant NÅR han fikk penger. Han ga ut penger mens han hadde penger spart opp, da gir man likt. Anonymkode: 9094a...229 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #19 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det som i hovedsak blir urettferdig for eldstesønn til far, er at far har spart til ham i mange færre år. Som eldstebarn selv, og fikk kjenne på liknende urettferdighet, så stikker altså den. Om far har spart til de to minste i 18 år, men til eldste i bare 8 år (eller mindre, siden det tok tid før fars økonomi ble bedre) så ville det vært redelig å tilby seg å spare til ham i minst 10 år ekstra. Evt spare tilsvarende beløp som far sparte samlet sett til alle tre, kun til eldstesønnen i 4-5 år. Da har fars tre barn fått ca like mye støtte av sin far. Så får en ta praten med gutten om at han har sin egen mor og morsfamilie. Anonymkode: b9719...463 Enig i dette. Det er ikke urettferdig at du har spart til dine barn, men at faren har spart færre år. Jeg er eldst, og våre foreldre sparte ikke til oss. Da min bror skulle kjøpe leilighet, trengte han mer hjelp enn hva jeg hadde gjort. Da fikk han 250 000, men jeg fikk også samme beløp selv om jeg ikke «trengte det». Heldigvis for det, for broren min har fått mye mer materielt i oppveksten siden han er en del år yngre enn meg, og foreldrene våre hadde betydelig bedre økonomi i hans oppvekst. Anonymkode: 7d48f...aa9 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #20 Skrevet 9. mars 2023 Du har gjort helt rett. Jeg har 2 bonusbarn, 1 barn fra før og 1 barn med samboer. Jeg sparer til mine 2. samboer sparer ikke til sine særkullsbarn eller til felles barn. Anonymkode: 051f7...412 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå