Gå til innhold

Hva gjør man om samværsforelder ikke tar vare på barnet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Far til barnet mitt tar ikke var på barnet når det gjelder helt grunnlegende ting. Om barnet ikke liket maten så får den ikke mat, ikke hjelp med hygiene hele helgen. Kommer hjem med samme undertøy som fredagen. Håret blir heller ikke børstet og av og til samme flette på søndag som på fredag. Barnet føler seg ikke hjemme hos far, så sitter stort sett på rommet siden det føler det er på besøk hos far og fars nye familie. Barnet er redd for å si nei og blir derfor satt i situasjoner det er ukomfortabel med. Får heller ikke sove pga andre barna i husstanden. Andre barn i husstanden som er yngre får gå fritt inn på rommet og leke med barnet mitt sine ting uten å spørre om lov selv om dette har vært tema flere ganger. I tillegg blit mitt barn lugget og slått uten at far og stemor setter grenser. Barnet mitt er tidlig barneskolealder. Far har måtte tatt mit veiledning av barnevernet etter stor bekymring. Hvordan tar jeg tak i dette når far nekter for at dette er sant og nekter ta mot hjelp?

Anonymkode: aec23...9e6

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Av erfaring: ingen kan gjøre noenting. Her står det kun på far desverre. 

Anonymkode: ca64e...613

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis BV har vært inne tidligere kan du ikke be de om bistand igjen? Enten i form av at de støtter at barnet ikke skal til far eller ved å følge opp far og hans familie? 

Anonymkode: e9d4d...060

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis BV har vært inne tidligere kan du ikke be de om bistand igjen? Enten i form av at de støtter at barnet ikke skal til far eller ved å følge opp far og hans familie? 

Barnevernet sier de ikke kan gjøre noe for barnet har det bra hos meg, og mitt ansvar å beskytte barne. De kan ikke tvinge far til å ta mot hjelp og han bor heller ikke samme kommune som meg så må snakke med barnevernet der han bor.

AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd det samme. Her  ble resultatet hull i tennene til barnet ( multiple) 🥶, under koronatiden - med mye samvær og hjemmeskole. 

Anonymkode: 41b0f...032

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Barnet mitt er tidlig barneskolealder. Far har måtte tatt mit veiledning av barnevernet etter stor bekymring. Hvordan tar jeg tak i dette når far nekter for at dette er sant og nekter ta mot hjelp?

Samværet kan reduseres. Jo eldre barnet blir, jo mer får dets mening å si.

Mitt barn fikk fra 2. klasse veldig mye å si for samværet med far pga rettssak. Sakkyndig hadde flere samtaler med barnet, med meg og far. Det ble slik at foran hver gang far kom til stedet (reisevei), var sakkyndig hos oss og sammen la de planen for samværet den perioden. Det ble ofte slik at samværet kun var noen timer, men barnet stod helt fritt til å øke eller redusere det når som helst. Det ga trygghet. Sakksyndig var også der under hele samværet.

Barnet deres uttrykk utrygghet hos far. Hvor ofte samværet nå? Om det er hver annen helg, kan det endres til hver tredje helg eller kanskje en helg i måneden?

Kontakt familievernkontoret og be om samtale der. Skriv ned dine bekyringer, ta det opp. Personlig har jeg lite tilltt til de, men det er veien å gå. Fortell hva barnet er bekymret for og hvorfor, og si at samværet reduseres. Det kan økes igjen senere om barnet ønsker det. Legg det fram som et krav, ikke en forespørsel. Du kan også si at om han ikke ønsker å redusere det, så stoppes samværet. Det er barnets beste. Din jobb er å beskytte barnet. Ta gjerne opp barneloven:

Sitat

§ 31.Rett for barnet til å vere med på avgjerd

Etter kvart som barnet blir i stand til å danne seg eigne synspunkt på det saka dreiar seg om, skal foreldra høyre kva barnet har å seie før dei tek avgjerd om personlege forhold for barnet. Dei skal leggje vekt på det barnet meiner alt etter kor gammalt og modent barnet er. Det same gjeld for andre som barnet bur hos eller som har med barnet å gjere.

Eit barn som er fylt sju år, og yngre barn som er i stand til å danne seg eigne synspunkt, skal få informasjon og høve til å seie meininga si før det blir teke avgjerd om personlege forhold for barnet, mellom anna om foreldreansvaret, kvar barnet skal bu fast og samvær. Meininga til barnet skal bli vektlagt etter alder og modning. Når barnet er fylt 12 år, skal det leggjast stor vekt på kva barnet meiner.

Samt:

Sitat

§ 42.Barnet sin rett til samvær.

Barnet har rett til samvær med begge foreldra, jamvel om dei lever kvar for seg. Foreldra har gjensidig ansvar for at samværsretten vert oppfyld.

Barnet har krav på omsut og omtanke frå den som er saman med barnet. Den som er saman med barnet, kan ta avgjerder som gjeld omsuta for barnet under samværet.

Om du er villig til å ta saken til retten:

Sitat

§ 43.Omfanget av samværet mv.

Den av foreldra som barnet ikkje bur saman med, har rett til samvær med barnet om ikkje anna er avtala eller fastsett. Omfanget av samværsretten bør avtalast nærare. Dersom samvær ikkje er til beste for barnet, må retten avgjere at det ikkje skal vere samvær.

Anonymkode: 9ded5...709

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Barnevernet sier de ikke kan gjøre noe for barnet har det bra hos meg, og mitt ansvar å beskytte barne. De kan ikke tvinge far til å ta mot hjelp og han bor heller ikke samme kommune som meg så må snakke med barnevernet der han bor.

Nettopp! Ingen kan gjøre noenting. Bvt i fars kommune, kan heller ikke gjøre noe. Det er far som skal praktisere her, etter veiledning, som han ikke  følger opp likevel.

Anonymkode: ca64e...613

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde jeg kuttet samvær.

Alt. 

Anonymkode: 695a5...29f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

da hadde jeg meldt min bekymring til BV i fars kommune og bedt om veiledning i fht hvilke tiltak de kan hjelpe deg med siden BV i din kommune sier det er din oppgave å beskytte barnet, 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

da hadde jeg meldt min bekymring til BV i fars kommune og bedt om veiledning i fht hvilke tiltak de kan hjelpe deg med siden BV i din kommune sier det er din oppgave å beskytte barnet, 

Er kanskje behov i familien generelt og ikke bare når det gjelder mitt barn... samtidig er det jo krigserklæring å melde far og familien der til barnevernet.

AnonymBruker
Skrevet

Begynn i hvert fall å føre nøye dagbok etter hvert besøk. Dokumenter henvendelsene dine til far og hans respons.

Anonymkode: c9200...035

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det du kan gjøre er å flytte så langt vekk at samvær faller bort av seg selv, og noe sier meg her at den mannen ikke kommer til å gidde å opprettholde samvær mye lengre om du bare lar det dø ut. Snakk med far om man egentlig ønsker samvær eller ikke og la det være klart at du ikke vil kreve høyere bidrag av den grunn(noe du kan gå tilbake på etter dere har flyttet om du velger den mest sikre måten å unngå samvær på)

Anonymkode: 3a979...980

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Bekymringsmelding

Anonymkode: 50b5a...b77

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det du kan gjøre er å flytte så langt vekk at samvær faller bort av seg selv, og noe sier meg her at den mannen ikke kommer til å gidde å opprettholde samvær mye lengre om du bare lar det dø ut. Snakk med far om man egentlig ønsker samvær eller ikke og la det være klart at du ikke vil kreve høyere bidrag av den grunn(noe du kan gå tilbake på etter dere har flyttet om du velger den mest sikre måten å unngå samvær på)

Anonymkode: 3a979...980

Bor 2 t fra hverandre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...