Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

… hvis man f.eks har en videreutdanning i rus og psykiatri? Er heeelt umulig å komme inn på helsesykepleier pga skyhøyt snitt. 

Anonymkode: 6a631...983

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei, det tror jeg absolutt ikke. Helsesykepleier er vel en beskyttet tittel, så den får du nok ikke ha eller jobbe som uten å faktisk ha utdanningen til det. Dvs enten en 1 årig videreutdanning eller en 2 årig master innen helsesykepleie. Det en helsesykepleier kan og gjør er helt annerledes enn det en sykepleier innen rus og psykiatri gjør. 

Jeg hadde vært veldig bekymret om jeg skulle tatt med barn til kontroller til helsesykepleier og funnet ut at "helsesykepleieren" faktisk ikke hadde noe utdanning / kunnskap om barn sin utvikling...

Om du ønsker å jobbe som helsesykepleier må du nok heller vurdere å ta opp igjen fag for å forbedre karakterer. Selv om snittet er høyt så må du også huske at relevant arbeidserfaring teller positivt hos noen studiesteder når man søker. 

Endret av Jaane doe
AnonymBruker
Skrevet

Det går an å få jobb som konstituert helsesykepleier uten å ha gått selve utdanningen, ja. Jeg har selv flere videreutdanninger som sykepleier, og jobber som helsesykepleier. Jeg har i tillegg begynt på utdanningen dette skoleåret. Dette gjelder kommuner/arbeidsplasser med stor mangel på kvalifiserte søkere, gjerne litt mindre utkantskommuner. 

De fleste steder, inkludert min arbeidsplass, har imidlertidig krav om at man må begynne på utdanning innen helsesykepleier innen et visst tidsrom. Noen universitet har egne kvoter for konstituerte helsesykepleiere, slik at det er lettere å komme inn på studiet. 

Anonymkode: f4448...eda

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har stadig konstituerte helsesykepleierne hos oss. Vanlige sykepleiere også da det er vanskelig å skaffe. Dette er i distriktet da.

Anonymkode: eff80...196

• Liker 2
Skrevet
Jaane doe skrev (14 minutter siden):

Nei, det tror jeg absolutt ikke. Helsesykepleier er vel en beskyttet tittel, så den får du nok ikke ha eller jobbe som uten å faktisk ha utdanningen til det. Dvs enten en 1 årig videreutdanning eller en 2 årig master innen helsesykepleie. Det en helsesykepleier kan og gjør er helt annerledes enn det en sykepleier innen rus og psykiatri gjør. 

Jeg hadde vært veldig bekymret om jeg skulle tatt med barn til kontroller til helsesykepleier og funnet ut at "helsesykepleieren" faktisk ikke hadde noe utdanning / kunnskap om barn sin utvikling...

Om du ønsker å jobbe som helsesykepleier må du nok heller vurdere å ta opp igjen fag for å forbedre karakterer. Selv om snittet er høyt så må du også huske at relevant arbeidserfaring teller positivt hos noen studiesteder når man søker. 

Man kan jobbe som konstituert helsesykepleier uten utdanningen faktisk. Er derfor en andel av studieplassene er forbeholdt disse på feks vid. 

Man kan ikke ta opp igjen fag fra sykepleien. Arbeidserfaring gir bare 0,5 poeng per år (de bryr seg ikke så mye om "relevant" erfaring gir ikke mer eller mindre poeng). Karakterene teller dessverre mest. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...