AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #1 Skrevet 9. mars 2023 Jeg er bekymret. Barnet mitt (5 år), har kastet opp siden i går kveld. Flere ganger i natt og på morgningen i dag. Spiser ingenting, noe jeg skjønner når man bare brekker seg. Det som kommer opp er bare gult vann. Hva kan hjelpe til å roe ned magen? Og hva bør man holde seg langt unna? Og når jeg er først er i gang, hva fjerner spylukta fra tekstiler og overflater? Alt som kan kjøres i vaskemaskinen bryr jeg meg ikke om❤️ Anonymkode: 93713...f5d 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #2 Skrevet 9. mars 2023 Hei, når det kommer til helseråd (og det mest annet), så anbefaler jeg å skrive det du lurer på inn i google i stedet for å ta råd fra anonyme fremmede for god fisk. Jeg skrev "barnet kaster opp" inn i google, og et av de første resultatene var denne siden fra Norsk HelseInstitutt NHI: https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/diverse/omgangssyke-og-vaskebehandling/ Der er det et avsnitt med informasjon om hva man bør gjøre med kostholdet når barnet kaster opp. Anonymkode: 4f1ca...8aa 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #3 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hei, når det kommer til helseråd (og det mest annet), så anbefaler jeg å skrive det du lurer på inn i google i stedet for å ta råd fra anonyme fremmede for god fisk. Jeg skrev "barnet kaster opp" inn i google, og et av de første resultatene var denne siden fra Norsk HelseInstitutt NHI: https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/diverse/omgangssyke-og-vaskebehandling/ Der er det et avsnitt med informasjon om hva man bør gjøre med kostholdet når barnet kaster opp. Anonymkode: 4f1ca...8aa Takk, du har sikkert rett!❤️ Ville bare ha noen kjappe råd og ikke lese lange avhandlinger. Hadde kanskje skjønt om noen hadde kommet med et råd som virket litt på kanten🙈 Anonymkode: 93713...f5d 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #4 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk, du har sikkert rett!❤️ Ville bare ha noen kjappe råd og ikke lese lange avhandlinger. Hadde kanskje skjønt om noen hadde kommet med et råd som virket litt på kanten🙈 Anonymkode: 93713...f5d Er ingen lange avhandlinger i artikkelen jeg la ved, trykk deg inn på den så ser du. NHI har mange slike sider med lett informasjon rettet mot vanlige folk som trenger helseinformasjon ved sykdom. Ja, kanskje hadde du skjønt det om noen kom med et veldig dårlig råd, men det er en veldig god sjanse for at du ikke hadde visst at ting X egentlig ikke har noen effekt og slikt Anonymkode: 4f1ca...8aa 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #5 Skrevet 9. mars 2023 Mat er ikke så nøye, men barnet må få i seg væske. Prøv med en spiseskje eller teskje om gangen og se om det holder seg i magen da. Apoteket selger væskeerstatning, feks Resorb. Følg med på at barnet tisser. Ring 116117 hvis du trenger råd. Anonymkode: fce0a...fa8 4
lillevill Skrevet 9. mars 2023 #6 Skrevet 9. mars 2023 Du må dekke over møbler når dere har psysjuka. Du kan leie en sofarenser i butikk, vet jeg. Tror Jernia har hatt dette. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #7 Skrevet 9. mars 2023 Før i tiden var rådet å gi mariekjeks, samt sitronbrus eller cola! Er det omgangssyke så er det jo lite som frister. Han klarer seg noen døgn uten mat, om han ikke vil ha noe. Det er derimot viktig at han får i seg væske! Anonymkode: c8fc8...d51 2
Mt3 Skrevet 9. mars 2023 #8 Skrevet 9. mars 2023 Her tilbys alltid potetgull, saltstenger og kjeks, samt saft, brus eller kokt sukkervann. Når de kun spyr gul væske så betyr det at magen er tom for føde og det kommer kun galle. Veldig viktig at de får drikke, og at en kontakter lege for å få kommet på sykehus å få væske intravenøst om de ikke greier å få i seg noe som helst. Å koke opp havregryn og la de drikke væsken (gjerne ispedd sukker for smaken) som blir gir god næring til en sliten kropp. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #9 Skrevet 9. mars 2023 Nå er det snart 10 år siden sist vi hadde faenskapet i hus (bank i bordet…). Men blanding av Farris (Bris, med mindre kullsyre) og eplejuice (2/3 Farris og 1/3 juice) i små slurker pleier å gå greit, og vi fikk det anbefalt av lege. Vi begynner med en liten slurk hver 15. minutt og øker etter hvert som det slutter å komme opp igjen. Det smaker heller ikke så ille når det kommer opp igjen… Når det gjelder mat starter vi forsiktig med Ritz-kjeks, går videre til ristet loff uten pålegg, og den første «middagen» er Mr. Lee nudler med kyllingsmak. For å fjerne lukt kan du prøve å vaske med eddikvann. Det lukter litt eddik med en gang, men lukta forsvinner fort. Tekstiler som ikke går i vaskemaskinen må nok leveres på renseri. Anonymkode: 34ea8...be8 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #10 Skrevet 9. mars 2023 https://www.apotek1.no/produkter/resorb-vaeskeerstatning-bringebaer-2x10stk-903448p?gclid=Cj0KCQiApKagBhC1ARIsAFc7Mc6pR1axVUzh8Ac-2rHl_SSpAWyIIKX9G6ZfCfNrhAe7wRsAxQiEKIYaAoZ1EALw_wcB Resorb væskeerstatning er brusetabletter som brukes ved løs avføring og oppkast som skyldes omgangssyke, matforgiftning eller lignende, kraftig transpirasjon grunnet høy feber, krevende fysisk aktivitet eller opphold i varmt klima eller i andre situasjoner som påvirker kroppens salt- og væskebalanse negativt. Egnet til voksne, eldre og til barn fra 3 år. Bringebærsmak. Gi han veske med sugerør. Små slurker, men ofte. Farris med litt eplejuice er også bra. Ritz kjeks. Bland eddik og sitronsaft for fjerning av spy lukt. Kjøp TENA Bed og legg der du er redd for uhell. https://www.apotek1.no/produkter/tena-bed-80x90cm-20stk-973253p Anonymkode: a5f88...a41 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #11 Skrevet 9. mars 2023 Har alltid "kladder" fra Apoteket på lur.. 😅er svært erfaren på området🤢 Barnet må drikke. Først vann, litt og litt om gangen. Vann og jus blandet etterhvert. Litt salte kjeks, e.l. i forhold til lukt...Det som har funket på her Plumbo desinfeksjonsspray. Tar lukt og desinfiserer i tillegg. Anonymkode: 8ade5...96e 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #12 Skrevet 9. mars 2023 Ikke medisinsk råd, er du bekymret for barnet pga allmenntilstand så ring lege/legevakt! Har god erfaring under omgangssyke med blanding eplejuice og doven farris. Både til meg selv og barna. For meg funker det til og med preventivt og kan hjelpe til at det holder med kvalme uten å måtte henge over do hele tiden. Og barna har jeg erfart at slutter å kaste opp så mye rimelig kjapt når de får den blandingen. Så vi har alltid eplejuice og farris i boden Eple binder mageinnholdet tror jeg, sukker/salt kombinasjonen tilfører viktig balanse til kroppen. Gir det gjerne på teskje først, så blir det nede, og da kan de raskt innta mer også. Men viktig: DOVEN farris! Rist ut kullsyren, rør den ut og a glasset stå en stund. Kullsyren vil du ikke ha i magen akkurat da. Det er saltene man er på jakt etter. Salt kjeks sammen med eplejuice kan sikkert også funke. Men ellers så får man vondt av hvor syke de blir der en kort stund når de har omgangssyke. Men de skal være til å få kontakt med mellom slagene og virke tilstede og oppegående. Om det varer i flere dager eller barnet blir fraværende og vanskelig å få kontakt med er det lege umiddelbart. For slik skal det ikke være. Men at de blir veldig syke et døgn eller to, og ikke spiser, bare slurper det de kan av væske, og sover mellom oppkasten...det er nok normalt dessverre. Det er noe dritt. Jeg følger alltid med på at de er seg selv innimellom og at de får i seg væsker på en eller annen måte. Mat er ikke noe stress i det hele tatt før de slutter å kaste opp. For egen del spiser jeg ikke igjen før jeg blir sulten enkelt og greit. Men de må ha godt med væske, det er essensielt. Om de drikker og kaster opp spiller ingen rolle, det bidrar inni der en kort stund uansett. Så drikke må bare inn. Går ikke det skal man ikke vente lenge med å kontakte lege, jo mindre de er jo raskere blir de dehydrert. Lykke til, om det er første gangen med skikkelig omgangssyke så er det ikke lett... for det er en møkkasykdom på alle vis. Eneste fordelen er at de vanligvis blir bedre ila 24 timer, og iaf i løpet av 48 timer. Men de timene kan være lange og vonde både for barna og for oss som passer på dem ❤️ Og, selv om det sies at man ikke blir "immun" mot disse virusene, så har ikke vi de hvert år en gang, og når de først har hatt det står de gjerne over et par-tre år i det minste. Så jammen ikke så sikkert på at man ikke får en viss immunitet mot de en stund. Eldste har hatt to runder, da hun var 2 år og da hun var 6 år. Yngste hadde da hun var 8 mnd og ikke hatt det siden, hun er 5 år nå. Så, ikke så hyppig som man kanskje innbiller seg, for vår del i alle fall. *bank i bordet* hehe. Anonymkode: 56de9...d82 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #13 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har alltid "kladder" fra Apoteket på lur.. 😅er svært erfaren på området🤢 Barnet må drikke. Først vann, litt og litt om gangen. Vann og jus blandet etterhvert. Litt salte kjeks, e.l. i forhold til lukt...Det som har funket på her Plumbo desinfeksjonsspray. Tar lukt og desinfiserer i tillegg. Anonymkode: 8ade5...96e Jeg har plumbospray, kan jeg bare spraye på sofaen uten at den mister farge? Hva med klorinspray? Anonymkode: 93713...f5d
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #14 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ikke medisinsk råd, er du bekymret for barnet pga allmenntilstand så ring lege/legevakt! Har god erfaring under omgangssyke med blanding eplejuice og doven farris. Både til meg selv og barna. For meg funker det til og med preventivt og kan hjelpe til at det holder med kvalme uten å måtte henge over do hele tiden. Og barna har jeg erfart at slutter å kaste opp så mye rimelig kjapt når de får den blandingen. Så vi har alltid eplejuice og farris i boden Eple binder mageinnholdet tror jeg, sukker/salt kombinasjonen tilfører viktig balanse til kroppen. Gir det gjerne på teskje først, så blir det nede, og da kan de raskt innta mer også. Men viktig: DOVEN farris! Rist ut kullsyren, rør den ut og a glasset stå en stund. Kullsyren vil du ikke ha i magen akkurat da. Det er saltene man er på jakt etter. Salt kjeks sammen med eplejuice kan sikkert også funke. Men ellers så får man vondt av hvor syke de blir der en kort stund når de har omgangssyke. Men de skal være til å få kontakt med mellom slagene og virke tilstede og oppegående. Om det varer i flere dager eller barnet blir fraværende og vanskelig å få kontakt med er det lege umiddelbart. For slik skal det ikke være. Men at de blir veldig syke et døgn eller to, og ikke spiser, bare slurper det de kan av væske, og sover mellom oppkasten...det er nok normalt dessverre. Det er noe dritt. Jeg følger alltid med på at de er seg selv innimellom og at de får i seg væsker på en eller annen måte. Mat er ikke noe stress i det hele tatt før de slutter å kaste opp. For egen del spiser jeg ikke igjen før jeg blir sulten enkelt og greit. Men de må ha godt med væske, det er essensielt. Om de drikker og kaster opp spiller ingen rolle, det bidrar inni der en kort stund uansett. Så drikke må bare inn. Går ikke det skal man ikke vente lenge med å kontakte lege, jo mindre de er jo raskere blir de dehydrert. Lykke til, om det er første gangen med skikkelig omgangssyke så er det ikke lett... for det er en møkkasykdom på alle vis. Eneste fordelen er at de vanligvis blir bedre ila 24 timer, og iaf i løpet av 48 timer. Men de timene kan være lange og vonde både for barna og for oss som passer på dem ❤️ Og, selv om det sies at man ikke blir "immun" mot disse virusene, så har ikke vi de hvert år en gang, og når de først har hatt det står de gjerne over et par-tre år i det minste. Så jammen ikke så sikkert på at man ikke får en viss immunitet mot de en stund. Eldste har hatt to runder, da hun var 2 år og da hun var 6 år. Yngste hadde da hun var 8 mnd og ikke hatt det siden, hun er 5 år nå. Så, ikke så hyppig som man kanskje innbiller seg, for vår del i alle fall. *bank i bordet* hehe. Anonymkode: 56de9...d82 Tusen takk for gode råd❤️❤️ Anonymkode: 93713...f5d
Ebbeliten Skrevet 9. mars 2023 #16 Skrevet 9. mars 2023 Ingenting roer magen ved omgangssyke. Det går som regel over etter en dag eller to. Vi hadde en heftig utgave her i vinterferien. De to yngste fikk det verst. De hadde både feber, magesmerter, hodepine og kastet opp dag og natt i flere dager i strekk, før det gikk over til diare. Det gikk nesten en hel uke før de var friske igjen og fikk tilbake matlysten. Prøv bare å få i ungen lutt væske innimellom slagene. Litt tørr kjeks også, kanskje. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #17 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har plumbospray, kan jeg bare spraye på sofaen uten at den mister farge? Hva med klorinspray? Anonymkode: 93713...f5d Ikke klorin, det bleker. Anonymkode: 16cb5...f86
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #18 Skrevet 9. mars 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har plumbospray, kan jeg bare spraye på sofaen uten at den mister farge? Hva med klorinspray? Anonymkode: 93713...f5d Ja, hvis det er denne du har? Det står på sprayen at den kan brukes på tekstiler og bleker ikke. https://www.jernia.no/hjem-og-hage/renhold/vask-og-rengjøring/rengjøringsmiddel/plumbo-plumbo-hygienisk-rengjøring-750ml/p/58020975?channable=02fcb66964003538303230393735c3&gclid=Cj0KCQiApKagBhC1ARIsAFc7Mc6YBWeSDYKz-7PhK7vuczQf6c0ZFCKGmNNB2nbiQRxxacwrtArifKQaAly4EALw_wcB Anonymkode: 8ade5...96e
Gjest Anonyme-meg Skrevet 9. mars 2023 #19 Skrevet 9. mars 2023 Bland eplejuice og farris ta små slurker. Hvis han ikke orker å spise noe, la barnet sutte på salt kjeks eller salt potetgull. Salt binder væske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå