AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #1 Skrevet 9. mars 2023 Jeg og mannen ønsker å få bedre kontroll på økonomien. Vi har gode inntekter, og burde vært i stand til å spare mer (vi har et budsjett), men opplever at vi går så og si i null hver måned. Vi lever ikke i sus og dus, derfor lurer vi på hvor pengene tar veien slik vi kan få kuttet ned på utgifter og videre starte å spare mer. Vi planlegger å gå igjennom kontoene våre for å få en oversikt. Men det virker tungvint å gå igjennom hver eneste transaksjon, og videre så har vi flere kontoer i bruk. Er det noen som har gode tips til å få raskt oversikt over økonomien? Anonymkode: 5317d...0e0
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #2 Skrevet 9. mars 2023 Lag et budsjett og hold dere til det. Når du kjøper noe dyrt, vent til i morgen med å kjøpe det. Tenk på hvor mange timer du må jobbe ekstra for å betale noe . Bruk kun så lite/mye på kredittkortet at du alltid kan betale alt ved forfall. Anonymkode: 47f3a...83e 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #3 Skrevet 9. mars 2023 Mitt beste tips er å do the work. gå gjennom transaksjonene for en måned, og summer opp. Hvordan forventer du å få oversikt og god kontroll, når du ikke vil gjøre jobben med å få oversikten? Anonymkode: 9389e...447 2
Gjest ti10 Skrevet 9. mars 2023 #4 Skrevet 9. mars 2023 Vi kan jo ikke vite hva dere bruker penger på, dere må jo rett og slett tenke over hvor ofte og hvor dere trekker kortet. Og sjekke kontoene deres, selv om det er en kjedelig jobb. Dere trenger jo ikke nødvendigvis sjekke hver eneste transaksjon, men i hvert fall se på de store beløpene, ev. om det er ekstremt mange småbeløp per dag. Jeg tror mange brenner seg på å gå for "kjekt å ha", og gjerne fordi det virker billig der og da, men i det lange løp blir det dyrt å kjøpe ting man egentlig ikke trenger.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #5 Skrevet 9. mars 2023 Jeg vet ikke hvordan dere gjør det med kontoer. Vi har laget felleskontoer for sparing, regninger og en til vanlig bruk for fellesting som mat og sånt. Samtidig har vi hver vår private der vi får en sum som brukes til bare oss selv, som klær, snus og sånne ting. Det som gjør det lettest for oss å tenke over bruk er å sette minst mulig inn på brukskontoen, men det vi forventer å bruke iløpet av en måned. Da må vi sjekke kontoen ganske ofte for å være sikker på at vi ikke har oversteget. I tillegg må vi da gjøre tiltak for å få mer penger, som er å føre over fra sparekontoen, og se at sparebeløpet synker. Anonymkode: 8d350...c08 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #6 Skrevet 9. mars 2023 Tenk gjennom hverdagen deres er vel kanskje første trinn? Selv om dere ikke føler dere lever i sus og dus, så er det fryktelig fort gjort å bruke penger. Bestem dere en måned for å kun kjøpe nødvendige matvarer, og ellers være hjemme eller gjøre ting som er gratis. Anonymkode: 9b04c...14d 3
Mt3 Skrevet 9. mars 2023 #7 Skrevet 9. mars 2023 Den eneste måten å vite hvor pengene går ut hen er jo nettopp å gå gjennom hver eneste transaksjon på alle kontoene dere benytter. Ønsker dere ikke å gjøre det så finnes det helt sikkert noen en kan hyre inn til jobben. Drar en kortet 100 ganger på 100kr så ryker det 10.000kr, så mange småkjøp blir ett høyt beløp. 2
Veggdyret Skrevet 9. mars 2023 #8 Skrevet 9. mars 2023 Det første er virkelig å sette dere ned og lage en oversikt over alle faste utgifter hver måned. Jeg anbefaler excel. Legg også inn kvartalsvise og årlige utgifter og del dem på 3 eller 12 slik at dere får månedsutgiften. Lag gjerne en felles konto for faste utgifter der dere setter inn dette beløpet hver måned (pluss litt ekstra i starten i tilfelle en av de årlige utgiftene kommer neste måned). Neste jeg vil anbefale er å skrive ned hvor mye dere bruker på mat/drikke hver måned, og hvor. Mulig det går opp et lys for dere når dere ser hvor mye dere bruker på alkohol/kafé/kantina på jobb/Jakobs. Eller kanskje ikke. Uansett greit å se hvor mye dere har pleid å bruke hver måned, og bli enige om å prøve å holde dere x% under det beløpet fremover. Og så er det "lommepenger" som fort forsvinner uten at dere merker det, så sett en (lav) grense på brukskortet så dere må inn og overføre penger ved alle kjøp.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #9 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg og mannen ønsker å få bedre kontroll på økonomien. Vi har gode inntekter, og burde vært i stand til å spare mer (vi har et budsjett), men opplever at vi går så og si i null hver måned. Vi lever ikke i sus og dus, derfor lurer vi på hvor pengene tar veien slik vi kan få kuttet ned på utgifter og videre starte å spare mer. Vi planlegger å gå igjennom kontoene våre for å få en oversikt. Men det virker tungvint å gå igjennom hver eneste transaksjon, og videre så har vi flere kontoer i bruk. Er det noen som har gode tips til å få raskt oversikt over økonomien? Anonymkode: 5317d...0e0 Hvis dere har et budsjett så virker det rart at dere går i null hver måned hvis dere ikke har lagt opp et budsjett som skal gå i null da. Jeg sleit økonomisk etter en skilsmisse (ikke med en gang, men etter et par år). Jeg hentet meg inn med å ta opp forbrukslån og kredittkort. Noe som selvfølgelig ikke var lurt. Etter hvert så innså jeg at jeg bare måtte slutte å øke gjelden min, samme hvor trangt det ble å leve. Så nå setter jeg opp budsjett hvor jeg har et visst beløp jeg kan bruke på mat og andre dagligvarer. Faste utgifter betales først, og alt som blir tilovers etter dette går på ekstra nedbetaling av gjelden. Man må bare være strukturert nok og kutte der det er nødvendig. Men det ser dere ikke før dere er villig til å gå gjennom alle uforutsette utgifter dere får, og har et dagligvare budsjett dere holder dere til. Anonymkode: d987c...bd9
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #10 Skrevet 9. mars 2023 I min bank sorterer banken for meg hva jeg bruker penger på. Iht hvilke kategori. Der kan jeg gå inn og se på de enkelte transaksjoner. En ting som ubevisst tapper konto er abonnement. Kanskje har du flere du ikke trenger. Nevnte det for noen som slet mer enn de burde. Viste seg det gikk 3000kr på trekk på mobil spill pr mnd. Så ja de levde nøkternt ellers, men ble trangt. Så bare der kunne de ha spart 3000kr I mnd. Trekker du riktig skatt, feks. Hvis dere har god råd. Så kan dere lage litt romslige budsjett på feks mat. Slik ar dere ikke sprekker på sånt. Ofte er mat på farten en større utgif enn man tenker over. Uansett så får dere ikke oversikt om dere ikke setter dere ned å skaffer den oversikten. Selv har jeg lett for å miste litt oversikt på veien iht kjøp som ikke er planlagt. Da har jeg også et lite budsjett på det, son jeg tar ut kontant. Når kontantene er borte for mnd, er det også full stopp på flere uplanlagte kjøp. Det kan være en duk, en kaffe med en venninne ol. Budsjettet på det justeres om jeg har en ekstra stor regning en mnd som er uforutsett Anonymkode: 94227...1a3
Kelsier Skrevet 9. mars 2023 #11 Skrevet 9. mars 2023 Jeg orker ikke forholde meg til et strengt budsjett, så jeg opererer etter "betal deg selv først"-prinsippet. Det foregår slik: Lønningsdagen: - Lønn inn på konto - Alle mine personlige regninger betales umiddelbart - Min andel av boliglånet settes over på kontoen boliglånet trekkes fra - Min andel av felles kostnader og matutgifter settes over på felleskonto - Sparepenger går på sparekonto Dermed står jeg fritt til å bruke alt som gjenstår på lønnskontoen gjennom måneden. Om jeg vil bruke penger på klær eller interiør eller kaffe eller opplevelser den måneden blir litt tilfeldig. Men hadde jeg måttet forholde meg til 500 kr til klær denne måneden og 1000 kr til interiør, så hadde det klikket for meg. 3
Tonjemor74 Skrevet 9. mars 2023 #12 Skrevet 9. mars 2023 Kjøp/lån boka "Hvordan bli rik på 1 år" og følg hennes instagramkonto. Der har du et veldig enkelt, men kjempebra opplegg for å få oversikt og orden i økonomien. Anbefales! Se link til artikkel om boken og om Marie som er veldig inspirerende! https://www.boktips.no/familie-helse-og-livsstil/selvutvikling/sparetips-marie-olaussen-hvordan-bli-rik-pa-et-ar/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå