Gjest Kålungen Skrevet 28. desember 2005 #1 Skrevet 28. desember 2005 Vi har en pc som flere bruker, og jeg har lyst til å ha eget passord på de forskjellige brukerene, sånn at hver enkelt kan ha sitt eget opplegg, med private mapper osv uten at det er tilgjengelig for alle. Mannen min og kameratene sitter ofte på pcen og "surrer" og jeg har ikke lyst til at en av hans kompiser forviller seg inn på mine personlige ting. Hvordan gjør jeg det?
Gjest Kålungen Skrevet 28. desember 2005 #3 Skrevet 28. desember 2005 Hva mener du? Har windows om det er det du mener..... Dataekspert? NEI :grine2:
jordbær Skrevet 28. desember 2005 #4 Skrevet 28. desember 2005 Hva heter Windows-versjonen din? Windows 95, 98, ME, NT, 2000, XP..? Desverre er det ikke mulig å opprette egne kontoer med passord og rettigheter på eldre versjoner enn 2000/NT. Dette har noe med det som heter filsystem å gjøre. 95, 98 og ME kjører noe som heter FAT, mens NT, 2000 og XP kjører NTFS, som gjør det mulig å begrense tilganger til mapper og lage egne brukerkontoer.
Gjest Gjest_svampebob_* Skrevet 28. desember 2005 #5 Skrevet 28. desember 2005 Vi har xp. Jeg vet det skal gå på ett vis, hadde det nemlig før, men fjernet det av en eller annen grunn for en stund siden.
Iceglow Skrevet 28. desember 2005 #6 Skrevet 28. desember 2005 Gå på start, kontrollpanel, og brukerkontoer. Så på opprett ny konto. Det bør fungere?
Gjest Spacegirl Skrevet 28. desember 2005 #7 Skrevet 28. desember 2005 Jeg har XP, men bruker filsystemet FAT32. Er det da ikke mulig å opprette flere brukerkontoer på min maskin? Trodde det skulle gå an jeg...
jordbær Skrevet 28. desember 2005 #8 Skrevet 28. desember 2005 Nei, da må du konvertere fra FAT32 til NTFS. Det er veldig enkelt, men man anbefaler jo selvfølgelig backup først. Alt kan skje Mulig man kan opprette flere brukerkontoer, men man vil ikke ha mulighet til å sette rettigheter.
Gjest Spacegirl Skrevet 28. desember 2005 #9 Skrevet 28. desember 2005 Ok. Nå har jeg prøvd å opprette flere brukerkontoer og det fungerte fint. Å sette rettigheter har jeg ikke bruk for, så da kommer jeg ikke til å skifte filsystem med det første. Synes FAT32 fungerer best, CPU-temperaturen holder seg lavere og maskinen går raskere med FAT32, selv om det ikke er en spesielt gammel maskin jeg har.
Gjest Kålungen Skrevet 29. desember 2005 #10 Skrevet 29. desember 2005 Takk for hjelpa, fant ut av det nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå