Gå til innhold

Blindtarmsbetennelse

Fremhevede innlegg

Gjest Litt redd
Skrevet

Hei!

Uff, ble plutselig litt redd etter å ha lest en tård her inne på foumet om blindtarmsbetennelse. Lurer bare på om man kan forebygge på noe vis? Hva gjør blindtarmen egentlig?

:) Takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blindtarmen er bare et vedheng på tykktarmen? uten noen spesiell funksjon.

Skrevet

Blindtarmen har ingen funksjon. Den er et vedheng på tykktarmen. Det er ingenting du kan gjøre for å forebygge blindtarmbetennelse. Det er ikke veldig vanlig med blindtarmbet, men det forekommer. Det opereres i narkose, viktig å ta signalene på et tidlig tidspunkt så den ikke sprekker inni magen. Da kan det være farlig.

Symptomer er smerte høyre side av magen ned mot lysken. Kan være trykkøm/slippøm.

Gjest Lille Solstråle
Skrevet

Da jeg måtte ta blindtarmen, var det fordi jeg et par kvelder før hadde svelget en druestein som hadde kilt seg fast. En venninne opplevde det samme med upoppet popkorn, altså maiskornene som ligger igjen i bunnen av bollen når man har spist popcorn. Så det kan jo være en måte å forebygge på, å la være å spise små ting ;)

For øvrig var det ikke noe skummelt å operere blindtarmen, selv om det var grasalt vondt før de tok den. Mitt tips er å komme seg til lege så raskt som mulig når man får vondt i magen, ikke ligge med smerter over lenger tid. Da er det også større sjanse for at den sprekker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...