Gå til innhold

Hvorfor er det så få som leier «tutors» til egne barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser så mye om skolevegring og alle de som er misfornøyd med norsk skole, men jeg leser veldig lite om de som leier inn «tutors»  i fag på samme måte som man har instruktører i instrument og idrett. Jeg har bodd i utlandet hvor det var kjempevanlig. Det er nok av elever på vgs og universitet som har faglig kompetanse og som ikke vil koste like mye som en fritidsaktivitet nødvendigvis. 

Hvorfor har så mange forventningen om at skolen skal kunne lære ut alt like godt til alle og ikke minst at siden foreldre ikke kan hjelpe til så skal det ikke være lekser (men velger å ikke benytte seg av leksehjelp)  

Vi tok lærdom med eldste at selv om vi kunne svømme og gå på ski så lærte ikke eldste så bra av oss, litt bedre av farfar. Yngste var på skiskole og svømmeskole i barnehagen og fikk god teknikk med engang.   

Jeg vet jeg selv møter meg selv i døra for jeg angrer nemlig på at vi ikke fant en «tutor» for å følge opp eldstemann i 2. fremmedspråk siden han valgte spansk som ingen av oss kan. Jeg synes det har blitt ubehagelig når vi ikke kan hjelpe til så kjenner følelsen mange foreldre har, men hadde det vært vanligere med «tutor» så kanskje vi hadde gått for løsningen. 

Anonymkode: bb72d...d40

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Privatlærer mener du?

Anonymkode: 5f205...bab

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs nok hvor du bor. Jeg bor i Oslo og her vi bor, etterlyses det «tutor» internt på Facebookgruppen. 

Har fått inntrykk av at det er normalt. 

Anonymkode: c9990...720

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Privatlærer mener du?

Anonymkode: 5f205...bab

Etter noen år i utlandet kommer dessverre ikke alle norske ord så lett til meg i hodet lenger og dermed fant kun det engelske ordet frem til tangentbordet.  

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de færreste er steinrike

Anonymkode: 84b67...558

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordi de færreste er steinrike

Anonymkode: 84b67...558

Trenger ikke være «steinrik» for å ha det. 

Anonymkode: 2f04c...505

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det at du ikke en gang har et norsk ord å bruke på det, sier kanskje litt om hvor lite vanlig det er å gjøre slikt her i Norge 😅

Når noe ikke er normalt, da gjøres det ikke. Tror ikke det er noe vanskeligere enn det.

Anonymkode: e09e8...b2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok det er flere grunner til det. Man tenker at det er bare barn med lærevansker som trenger det, og samtidig forventer man at de ungene skal få det på skolen. Det blir nok også sett på som snobbete, i alle fall her som jeg bor har jeg aldri hørt om noen som gjør det. Dersom det blir en etablert kultur for det, er det lettere å slenge seg  på og gjøre det samme.

Når det er sagt, tror jeg ikke det er så dumt - i alle fall dersom barnet ikke får veldig gode karakterer, eller dersom foreldrene ikke klarer å følge opp leksene godt nok (det er vel mest aktuelt litt høyere oppe i klassene). 

Anonymkode: 2fcfa...c12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det at du ikke en gang har et norsk ord å bruke på det, sier kanskje litt om hvor lite vanlig det er å gjøre slikt her i Norge 😅

Når noe ikke er normalt, da gjøres det ikke. Tror ikke det er noe vanskeligere enn det.

Det der er en idiotisk kommentar. Det er lov å tenke selv og å ta individuelle valg, liksom. Det er jo faktisk oppfordret til det gjennom hele skolegangen. 

Anonymkode: db28a...df6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor også i et fremmed land og her finnes det også privatlærere. Jeg har ikke leid dem fordi jeg mener skolen skal være god nok for eleven. Det at de finnes i dette landet,viser at skolen og lærere er ikke organisert og utdannet godt nok. Da må det være skole etter skolen. Det synes jeg er dumt for da har barna ikke fritid. Barna må kunne gjøre lekser om temaet de har akkurat vært gjennom i skolen.

Anonymkode: 78e17...1bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ofte har barn med skolevegring, sammensatte vansker, det kan være autisme, lærevansker av div. art., angst, adhd +++ I tillegg til dårlige erfaringer med skole/læring, som setter seg i kroppen.

Er man super heldig, så treffer man på en ungdom som er en så god match at det fungerer, men ofte trengs det også en god del spesialkompetanse, som man ikke kan få av en tilfeldig ungdom.

Anonymkode: 45000...adb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet veldig med matte. Og min mor kunne ikke lære meg, min far kunne, men gadd ikke. Har faktiske ikke fullført videregående. (Har likevel en god jobb i dag, men for unge i dag er kravene mye strengere.)

Hvis min datter opplever det samme med et fag, skal jeg absolutt hjelpe henne med ekstra timer. 

Anonymkode: b2530...a54

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn i 4 klasse nå. Foreløpig så går det bra. Men skulle det bli vanskelig og jeg ikke klarer å hjelpe han så godt lenger. Kommer jeg til å leie det inn.

Anonymkode: f667e...8ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det der er en idiotisk kommentar. Det er lov å tenke selv og å ta individuelle valg, liksom. Det er jo faktisk oppfordret til det gjennom hele skolegangen. 

Anonymkode: db28a...df6

Verken jeg eller noen andre jeg kjenner har hørt om det. Men kanskje mer vanlig i byene. Bor «ute på landet», og er nok ikke vanlig her jeg bor i det minste.

Vi mennesker er generelt en saueflokk, selv om man har lov å tenke selv, så følger man som oftest strømmen :vetikke: Ja selv om det betyr at man hopper utenfor et stup.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler for privattimer i ridning til mitt barn, men enn så lenge et hun skoleflink nok til at jeg ikke ser behovet for noe ekstra der. Om det skulle endre seg vil jeg se på mulighetene til privatundervisning, ja.

Er ikke steinrik, er faktisk ufør, men det handler vel om prioriteringer.

Anonymkode: b6e1b...30f

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Mange hadde sikkert gjordt det om det ikke var for det sosiale. Sosialekoder som må læres. Slik at de mestrer samfunnet senere. 

Endret av Fionas
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Leser så mye om skolevegring og alle de som er misfornøyd med norsk skole, men jeg leser veldig lite om de som leier inn «tutors»  i fag på samme måte som man har instruktører i instrument og idrett. Jeg har bodd i utlandet hvor det var kjempevanlig. Det er nok av elever på vgs og universitet som har faglig kompetanse og som ikke vil koste like mye som en fritidsaktivitet nødvendigvis. 

Hvorfor har så mange forventningen om at skolen skal kunne lære ut alt like godt til alle og ikke minst at siden foreldre ikke kan hjelpe til så skal det ikke være lekser (men velger å ikke benytte seg av leksehjelp)  

Vi tok lærdom med eldste at selv om vi kunne svømme og gå på ski så lærte ikke eldste så bra av oss, litt bedre av farfar. Yngste var på skiskole og svømmeskole i barnehagen og fikk god teknikk med engang.   

Jeg vet jeg selv møter meg selv i døra for jeg angrer nemlig på at vi ikke fant en «tutor» for å følge opp eldstemann i 2. fremmedspråk siden han valgte spansk som ingen av oss kan. Jeg synes det har blitt ubehagelig når vi ikke kan hjelpe til så kjenner følelsen mange foreldre har, men hadde det vært vanligere med «tutor» så kanskje vi hadde gått for løsningen. 

Er blokkfløyte obligatorisk ennå ? ☹️ 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også bodd en stund i land hvor dette er vanligere. Mitt barn er fremdeles i førskolealder, men jeg kunne godt betalt for privatundervisning etter hvert. Ikke fordi hun henger etter, nødvendigvis, men kanskje like gjerne hvis det er noe hun viser ekstra interesse for (og som ikke jeg kan masse om selv, da). En lærer har også begrenset med 1-til-1 tid per barn, og vi vet alle at «flinke» barn blir totalt ignorert og overlatt til seg selv, så et par timer i uken med privatlærer kunne vært fantastisk for motivasjonen. 

Anonymkode: f5b82...f93

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle gjerne ha gjort det til mine barn. 
Men vi bor på en liten plass og tror ikke vi hadde hatt råd til det. 

Anonymkode: a8414...f64

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Etter noen år i utlandet kommer dessverre ikke alle norske ord så lett til meg i hodet lenger og dermed fant kun det engelske ordet frem til tangentbordet.  

Men siden det er forskjell på leksehjelp, mentortjeneste og privatlærer sliter jeg med hva du skal frem til med tutor. 

Anonymkode: 7750d...7f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...