Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal gavene til dåpen skille seg ut fra det man gir til jul og bursdag?

Jeg skal i dåp til nevøen min og den andre søstera mi foreslo at jeg skulle kjøpe noe barnebestikk til han.  For han har allerede alt for mange leker. 

Er det ikke meningen at det man gir i dåpsgave skal ha en symbolsk verdi?  At det skal være gaver som kan vare en stund?  som feks bøker, sølvskje, smykker osv.

Hva gir dere i dåpsgaver?

Anonymkode: 9d675...b67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes egentlig det kommer litt an på, både på økonomi, forhold til dåpsbarnet og hva slags barnebestikk det er. Det er jo tradisjon for at dåpsgave er noe annet enn det man gir til jul og bursdag, men på den annen side er det jo ofte at disse symbolske gavene bare står og samler støv. Da må det vel være bedre å gi noe som faktisk blir brukt. 

Jeg hadde nok ikke gitt hvilken som helst bamse eller lekebil, men barnebestikk er jo ikke så dumt, går ut fra at du ikke mener noe ræl i plast.

Skrevet

Kjøp noe som kan brukes. Enten nå eller senere i livet. Vi har haugevis av barnesmykker og sølvskjeer som såvidt er brukt. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg gir alltid penger til dåp og konfirmasjon. Ingen unntak. Gidder ikke innfri spesifikke gaveønsker fra foreldre til slike anledninger, iallfall ikke sølvtøy o.l.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Skal gavene til dåpen skille seg ut fra det man gir til jul og bursdag?

Jeg skal i dåp til nevøen min og den andre søstera mi foreslo at jeg skulle kjøpe noe barnebestikk til han.  For han har allerede alt for mange leker. 

Er det ikke meningen at det man gir i dåpsgave skal ha en symbolsk verdi?  At det skal være gaver som kan vare en stund?  som feks bøker, sølvskje, smykker osv.

Hva gir dere i dåpsgaver?

Anonymkode: 9d675...b67

Barnebestikk eller lignende. Jeg bruker fortsatt sølv-barneskjeen jeg fikk til dåpen, hver gang jeg spiser yoghurt, suppe, iskrem, bær etc, 43 år etter jeg fikk den.

Anonymkode: c0e57...cbf

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

De siste dåpene jeg har vært i har jeg kjøpt bruksting. Det har vært både ønsket, og svært prissatt av foreldrene. 

Typisk tur eller barnehagesekk, drikkeflaske, thermos, barnesovepose etc. 

Dette bidrar jo til uteaktiviteter, og kan være dyrt for foreldrene å handle når "alt" annet også skal kjøpes. 

Har også fått inngravert navn i en turkniv for barn, om det har vært nære - typ tante eller gudbarn. 

Jeg syntes det er en fin gave, også kan man øke/redusere hvor mye man legger i det alt etter økonomi eller relasjon.

Som noen nevner over blir ofte tradisjonelle dåpsgaver liggende og samle støv.

Endret av NordNord
  • Liker 2
Gjest Nysgjerrigepia
Skrevet

Enig at bruksting er supert. Diverse ting av sølvplett som blir liggende i skuffer og skap er bare tull. Våre barn fikk sølvskje av bestemor og de har blitt brukt, men sølvkam, sølvalbum osv har bare blitt liggende ubrukt. 
De beste gavene våre barn har fått er tursekk i fra Bergans som ble brukt både til og fra barnehage og på tur, eventyrbøker typ klassiske eventyr og bæremeis. 

AnonymBruker
Skrevet

Masse fint barnebestikk som jeg vil anse som en varig og fin gave. 

Begrenset hvor mange fotorammer og holdere til dåpsattest man trenger. 

Anonymkode: aa56e...c64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte en dåpsstol (rart navn, forresten. Kan jo gis uansett) til gudbarnet. 

84B99797-9751-4DD2-B9BF-DBFBB776F08B.png

Anonymkode: 0db70...f20

AnonymBruker
Skrevet

Barnebestikk er fin gave det, evt samme med sånn sett med skål, askjett og kopp. Ellers er eventyrbøker og sangbøker populært, tursekk, barnepledd fra Røros, medlemskap i boligbyggelag, dåpsmedlemskap Barnas Turlag, lammeskinn, smykker (gjerne anheng) til jenter og hengekøye har også vært populære dåpsgaver der jeg har vært de siste årene. Selv bruker jeg barnebestikket mitt i sølv fra 70-tallet som påleggbestikk, har også anheng fra dåpen som brukes nå som voksen. 

Anonymkode: 3e322...c34

AnonymBruker
Skrevet

Penger

sølvtøy

sølvfotoramme

sølvsparebøsse

Smykke

Armånd

Kanskje lommekniv siden det er gutt.

Sylinder til å ha dåpsattes i 

Barnebestikk

Sølvkopp med navn

Min første tann og hårlokk sett (bokser)

Anonymkode: 14ab5...3f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...