AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #1 Skrevet 8. mars 2023 Nortura, Dagligvare | Krisetall for Gilde-eier: – Skylder på lam, gris og grilling (nettavisen.no) Ikke noe problem. Det er bare å øke prisene og ta inn det tapte. De er jo beskyttet av tollmurer, så det spiller ingen rolle at det går litt opp og ned. De får inn summene de skal ha før eller siden uansett. Det er som nettleien. Hvis folk bruker mindre strøm slik at nettselskapene får inn mindre penger enn ventet, kan de bare sette opp prisen senere for å ta igjen det tapte. De skal ha inn en viss mengde penger uansett. Det er ikke noe forbrukere kan styre. Norge er mer kommunistisk enn Kina. Anonymkode: 26c9e...396 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #2 Skrevet 8. mars 2023 Det er myyye snusk i kjøttbransjen, har jobbet der dog ikke Nortura men ett annet stort men privat kjøttselskap for noen år siden. Etter dokumentaren som gikk på Nrk for noen få år siden griseindustriens hemmeligheter så ble det forbudt med tlf (da er det jo ingen som kan loggføre noe som helst) . Dyr som fortsatt lever etter avlivning og som operatører begynner og skjære i er ikke uvanlig. Er det revisjon som det er en gang i året (de kommer jo anmeldt) så er det full kok ukene før observatørene kommer slik alt skal være perfekt den dagen de er innom og ser. Urinering er vanlig i hallene der de jobber 'ren sone' der dyr er 'nakne' dvs flådd og trenger og behandles med hygiene, folk som ikke trekker ned etter de har vært på toalettet og ikke vasker hendene. Kunne skrevet mye mer, men det er på høy tide og åpne den tollmuren, Norge tror de er så mye bedre på dyrevelferd en andre land men dette er svada fra a til å, ser ikke bort ifra det kan være værre her en enkelte land. Anonymkode: e1ee9...454 2 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #3 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er myyye snusk i kjøttbransjen, har jobbet der dog ikke Nortura men ett annet stort men privat kjøttselskap for noen år siden. Etter dokumentaren som gikk på Nrk for noen få år siden griseindustriens hemmeligheter så ble det forbudt med tlf (da er det jo ingen som kan loggføre noe som helst) . Dyr som fortsatt lever etter avlivning og som operatører begynner og skjære i er ikke uvanlig. Er det revisjon som det er en gang i året (de kommer jo anmeldt) så er det full kok ukene før observatørene kommer slik alt skal være perfekt den dagen de er innom og ser. Urinering er vanlig i hallene der de jobber 'ren sone' der dyr er 'nakne' dvs flådd og trenger og behandles med hygiene, folk som ikke trekker ned etter de har vært på toalettet og ikke vasker hendene. Kunne skrevet mye mer, men det er på høy tide og åpne den tollmuren, Norge tror de er så mye bedre på dyrevelferd en andre land men dette er svada fra a til å, ser ikke bort ifra det kan være værre her en enkelte land. Anonymkode: e1ee9...454 :'( Anonymkode: 4ece6...c4c
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #4 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er myyye snusk i kjøttbransjen, har jobbet der dog ikke Nortura men ett annet stort men privat kjøttselskap for noen år siden. Etter dokumentaren som gikk på Nrk for noen få år siden griseindustriens hemmeligheter så ble det forbudt med tlf (da er det jo ingen som kan loggføre noe som helst) . Dyr som fortsatt lever etter avlivning og som operatører begynner og skjære i er ikke uvanlig. Er det revisjon som det er en gang i året (de kommer jo anmeldt) så er det full kok ukene før observatørene kommer slik alt skal være perfekt den dagen de er innom og ser. Urinering er vanlig i hallene der de jobber 'ren sone' der dyr er 'nakne' dvs flådd og trenger og behandles med hygiene, folk som ikke trekker ned etter de har vært på toalettet og ikke vasker hendene. Kunne skrevet mye mer, men det er på høy tide og åpne den tollmuren, Norge tror de er så mye bedre på dyrevelferd en andre land men dette er svada fra a til å, ser ikke bort ifra det kan være værre her en enkelte land. Anonymkode: e1ee9...454 Dette er ikke sant, rett og slett. Det står representant fra Mattilsynet ved slaktelinja hele tiden. Å slakte kommersielt i Norge er ikke lov uten at Mattilsynet er tilstede. Dyr som fortsatt lever «etter avlivning», hva enn det er, forekommer ikke. Og urinering i ren sone, hva mener du, at de ansatte tisser på gulvet inne i produksjonslokalet? Finnes det virkelig noe som helst arbeidssteder i Norge som har kultur for sånt? Seriøst? Ansatte som ikke vasker hendene og trekker ned på do skjer nok alle steder, dessverre. Slakteri jeg har vært på har for øvrig smittesluse hvor du ikke fysisk kommer gjennom uten å såpe inn hendene og sprite de. Anonymkode: b713e...acd 6 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #5 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er ikke sant, rett og slett. Det står representant fra Mattilsynet ved slaktelinja hele tiden. Å slakte kommersielt i Norge er ikke lov uten at Mattilsynet er tilstede. Dyr som fortsatt lever «etter avlivning», hva enn det er, forekommer ikke. Og urinering i ren sone, hva mener du, at de ansatte tisser på gulvet inne i produksjonslokalet? Finnes det virkelig noe som helst arbeidssteder i Norge som har kultur for sånt? Seriøst? Ansatte som ikke vasker hendene og trekker ned på do skjer nok alle steder, dessverre. Slakteri jeg har vært på har for øvrig smittesluse hvor du ikke fysisk kommer gjennom uten å såpe inn hendene og sprite de. Anonymkode: b713e...acd Ehm jo ? Du snakker om mattilsyn? Ja hvor står de ? Jo de står og sjekker innmat og dyr på 1 plass på produksjonslinjene, det er ett stor område og mye maskiner. De har f.eks ingen kontroll på hva som foregår i avlivningsrommet.. det er et eget lukket rom med vegger som hindrer innsyn til avlivningsplass, det hender veterinærer tar stikkprøver og kommer og sjekker 2 dyr (storfe) av 100. Veterinærer sjekker dyr etter de er ankommet slakteri, for og sjekke dyrenes tilstand så går de, deretter blir de avlivet uten noen form for kontroll annet en operatørene som jobber der. Mattilsynet får med seg en brøkdel av det som foregår, og det hender ofte de kommer med varsel om vedtak det er ikke uvanlig. Dyr som lever etter avlivning har jeg observert flere ganger, jeg har jobbet der og derfor vet jeg, storfe som hiver med pusten og blinker med øyene mens de henger etter en fot, blinker når du tar corner reflex prøve. De dør til slutt for de blir stukket og avblødd men det er mye lidelse som ikke burde forekommet .Som sagt jeg har jobbet og observert dette. Slusene er en vits, ja du bytter sko og har mulighet for og vaske hendene og sprite, men står det noen og sjekker det hele tiden ? Nei, folk gjør det som regel bare om det er vetrinær/mattilsyn til stede. Urinering ja, ikke slik de står midt på gulvet foran alle, men finner kroker og hjørner der ingen ser, du som har vært gjennom smittesluse på slakteri tenker jeg du vet hvor lite oversiktelig det er i ett slakteri med alle maskinene menneskene og ikke minst dyrene Anonymkode: e1ee9...454 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #6 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ehm jo ? Du snakker om mattilsyn? Ja hvor står de ? Jo de står og sjekker innmat og dyr på 1 plass på produksjonslinjene, det er ett stor område og mye maskiner. De har f.eks ingen kontroll på hva som foregår i avlivningsrommet.. det er et eget lukket rom med vegger som hindrer innsyn til avlivningsplass, det hender veterinærer tar stikkprøver og kommer og sjekker 2 dyr (storfe) av 100. Veterinærer sjekker dyr etter de er ankommet slakteri, for og sjekke dyrenes tilstand så går de, deretter blir de avlivet uten noen form for kontroll annet en operatørene som jobber der. Mattilsynet får med seg en brøkdel av det som foregår, og det hender ofte de kommer med varsel om vedtak det er ikke uvanlig. Dyr som lever etter avlivning har jeg observert flere ganger, jeg har jobbet der og derfor vet jeg, storfe som hiver med pusten og blinker med øyene mens de henger etter en fot, blinker når du tar corner reflex prøve. De dør til slutt for de blir stukket og avblødd men det er mye lidelse som ikke burde forekommet .Som sagt jeg har jobbet og observert dette. Slusene er en vits, ja du bytter sko og har mulighet for og vaske hendene og sprite, men står det noen og sjekker det hele tiden ? Nei, folk gjør det som regel bare om det er vetrinær/mattilsyn til stede. Urinering ja, ikke slik de står midt på gulvet foran alle, men finner kroker og hjørner der ingen ser, du som har vært gjennom smittesluse på slakteri tenker jeg du vet hvor lite oversiktelig det er i ett slakteri med alle maskinene menneskene og ikke minst dyrene Anonymkode: e1ee9...454 Kommentaren over deg må være noe av det mest naive jeg har lest. Klart det foregår snusk i alle bransjer, politikk, helt opp til Kongen til og med. Anonymkode: 9c872...033 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #7 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ehm jo ? Du snakker om mattilsyn? Ja hvor står de ? Jo de står og sjekker innmat og dyr på 1 plass på produksjonslinjene, det er ett stor område og mye maskiner. De har f.eks ingen kontroll på hva som foregår i avlivningsrommet.. det er et eget lukket rom med vegger som hindrer innsyn til avlivningsplass, det hender veterinærer tar stikkprøver og kommer og sjekker 2 dyr (storfe) av 100. Veterinærer sjekker dyr etter de er ankommet slakteri, for og sjekke dyrenes tilstand så går de, deretter blir de avlivet uten noen form for kontroll annet en operatørene som jobber der. Mattilsynet får med seg en brøkdel av det som foregår, og det hender ofte de kommer med varsel om vedtak det er ikke uvanlig. Dyr som lever etter avlivning har jeg observert flere ganger, jeg har jobbet der og derfor vet jeg, storfe som hiver med pusten og blinker med øyene mens de henger etter en fot, blinker når du tar corner reflex prøve. De dør til slutt for de blir stukket og avblødd men det er mye lidelse som ikke burde forekommet .Som sagt jeg har jobbet og observert dette. Slusene er en vits, ja du bytter sko og har mulighet for og vaske hendene og sprite, men står det noen og sjekker det hele tiden ? Nei, folk gjør det som regel bare om det er vetrinær/mattilsyn til stede. Urinering ja, ikke slik de står midt på gulvet foran alle, men finner kroker og hjørner der ingen ser, du som har vært gjennom smittesluse på slakteri tenker jeg du vet hvor lite oversiktelig det er i ett slakteri med alle maskinene menneskene og ikke minst dyrene Anonymkode: e1ee9...454 Jeg vet ikke hvilket slakteri du har vært på - men jeg har vært på mange slakterier rundt omkring, og det er ikke slik du beskriver. Anonymkode: 6b4c3...de7 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #8 Skrevet 8. mars 2023 Jeg synes det burde bli lov med slakt hjemme på gård igjen jeg. Kurs til de bøndene som ønsker det og ellers ambulerende slakteri. Mye mindre stress for dyrene. Og så burde folk i mye større grad kjøpe kjøtt direkte fra bøndene. Ikke gi masse penger til mellomleddene og dagligvaremafiaen. Å oppheve tollmurene er komplett idioti med tanke på selvforsyning, som er viktigere jo mer verden går til helvete for tiden. Mye av disse ekstra utgiftene ville forsvunnet om norske politikere hadde valgt å ta kontroll over strømpriskatastrofen de skapte da de solgte ut Norge til EU med ACER avtalen. Anonymkode: 4ce0d...14f 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #9 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kommentaren over deg må være noe av det mest naive jeg har lest. Klart det foregår snusk i alle bransjer, politikk, helt opp til Kongen til og med. Anonymkode: 9c872...033 Selvfølgelig er det snusk i alle bransjer, kjøttbransjen inkludert. Det er jeg enig med deg i. Jeg tror bare ikke avlivning er det stedet det er mest snusk, rett og slett fordi det er et av områdene myndighetene er mest på. Denne saken fikk feks stor oppmerksomhet: https://www.dagbladet.no/mat/varsler-gebyr-etter-at-gris-ikke-ble-forsvarlig-avlivet/71433950 Og urinering i kriker og kroker innendørs? Det er det rett og slett ikke kultur for å gjøre noe sted i Norge. Anonymkode: b713e...acd 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #10 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke hvilket slakteri du har vært på - men jeg har vært på mange slakterier rundt omkring, og det er ikke slik du beskriver. Anonymkode: 6b4c3...de7 Det har jeg også, har dømt svennebrev i flere fylker .Noen bedre en andre og jo mye av det er slik jeg beskriver. Om du ikke har stått på en linje og arbeidet så vet du ingenting om hva som foregår. Om du tror at du får med deg alt som foregår ved og besøke slakterier rundt om i landet så er du naiv Anonymkode: e1ee9...454 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #11 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvfølgelig er det snusk i alle bransjer, kjøttbransjen inkludert. Det er jeg enig med deg i. Jeg tror bare ikke avlivning er det stedet det er mest snusk, rett og slett fordi det er et av områdene myndighetene er mest på. Denne saken fikk feks stor oppmerksomhet: https://www.dagbladet.no/mat/varsler-gebyr-etter-at-gris-ikke-ble-forsvarlig-avlivet/71433950 Og urinering i kriker og kroker innendørs? Det er det rett og slett ikke kultur for å gjøre noe sted i Norge. Anonymkode: b713e...acd Avlivning er det nok ikke mest snusk, men mye mer en det som burde vært tillatt, det er ingen form for kontroll egentlig annet en at man stoler på operatørene og ett krav til avlivningskurs. Mange av slakteriene så er det ofte ved tilfeldighet de oppdager det, når det er sagt så er det ikke at jeg mener alle som avliver er kyniske jævler, bare lite kunnskap og mye utenlandsk arbeidskraft som ikke snakker norsk og svært begrenset til ingenting engelsk. Husker en polakk fikk beskjed en gang om og gi ett storfe som blinket ett ekstra skudd, det mente han ikke var nødvendig og så brydd ut av hele greiene. Har sett flere ganger griser som de har glemt og stikke og avblødd som er den faktiske avlivningen, gassen er bare klassifisert som bedøvelse samme som bolteskudd og strøm .blitt tatt av 'bordet' ved skollerom og kastet i nærmeste hull ned til kjelleren før det kom til Mattilsynet sin plass for da får de bot på 60 000 sånn ca. Anonymkode: e1ee9...454 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #12 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Avlivning er det nok ikke mest snusk, men mye mer en det som burde vært tillatt, det er ingen form for kontroll egentlig annet en at man stoler på operatørene og ett krav til avlivningskurs. Mange av slakteriene så er det ofte ved tilfeldighet de oppdager det, når det er sagt så er det ikke at jeg mener alle som avliver er kyniske jævler, bare lite kunnskap og mye utenlandsk arbeidskraft som ikke snakker norsk og svært begrenset til ingenting engelsk. Husker en polakk fikk beskjed en gang om og gi ett storfe som blinket ett ekstra skudd, det mente han ikke var nødvendig og så brydd ut av hele greiene. Har sett flere ganger griser som de har glemt og stikke og avblødd som er den faktiske avlivningen, gassen er bare klassifisert som bedøvelse samme som bolteskudd og strøm .blitt tatt av 'bordet' ved skollerom og kastet i nærmeste hull ned til kjelleren før det kom til Mattilsynet sin plass for da får de bot på 60 000 sånn ca. Anonymkode: e1ee9...454 Jeg er enig med deg i at så mye utenlandsk arbeidskraft er et (potensielt) problem, for dyrevelferden og for matsikkerheten. Men nå gjelder dessverre det ALL prosessering av mat i Norge, det er jobber nordmenn ikke vil ha. Men mat må vi ha og i dag er det ikke lov å slakte for salg hjemme. Og det er flere grunner enn «det er ikke noe bedre i Norge enn andre land» til å ha importvern. Anonymkode: b713e...acd 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #13 Skrevet 8. mars 2023 For øvrig, du snakker om griser som blir kastet i kjelleren. Det skjer sikkert, men utover dårlig dyrevelferd og ulovligheten ved å ikke avlive, så er det jo et økonomisk tap for slakteriet, selv om ikke Mattilsynet skulle oppdage det. Skal du drive med overskudd kan du ikke ha mye sånt. Så vanlig er det nok ikke. Dårlig kommunikasjon og kulturforskjeller som fører til eksempelet du nevnte med storfe derimot, det kan jeg heller se for meg at kan oppstå. Anonymkode: b713e...acd 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #14 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For øvrig, du snakker om griser som blir kastet i kjelleren. Det skjer sikkert, men utover dårlig dyrevelferd og ulovligheten ved å ikke avlive, så er det jo et økonomisk tap for slakteriet, selv om ikke Mattilsynet skulle oppdage det. Skal du drive med overskudd kan du ikke ha mye sånt. Så vanlig er det nok ikke. Dårlig kommunikasjon og kulturforskjeller som fører til eksempelet du nevnte med storfe derimot, det kan jeg heller se for meg at kan oppstå. Anonymkode: b713e...acd Nei det er ikke slik at det f.eks 10% av grisene det skjer med, men 1 av 500 ? Skjedde par tre ganger hver uke som jeg fikk sett og jeg fikk ikke sett alt. Men klart dette er i ingen sin interesse, og feil skjer, men det er ukulturen jeg vil til livs, jeg mener det er mye verre og være slepphendt med og avlive dyr en det f.eks er og skulle være og male ett hus. Utenlandsk arbeidskraft er en del av problemet ja, men har også tatt nordmenn på det samme problemet. Står du og avlivet mye så blir du nummet, og en del av problemet er kanskje også at det er veldig store konsekvenser ved og bli tatt i noe slikt. Da en operatør som avliver på lammeslakt spesielt da det går fort(har sett flere ganger) får beskjed av en annen slakter som står nær avliver at dyr ikke er skikkelig avlivet og ser de hiver på hodet og kikker etter Mattilsyn/vetrinær, og om kysten er klar så hopper de ned og bare skjærer av hodet på lammet som ikke er skikkelig avlivet, da er det jo ingenting som tilsier at det er dårlig avlivet når det kommer ned. Anonymkode: e1ee9...454 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #15 Skrevet 8. mars 2023 Jeeez. Når folk snakker om å lære barna hvor maten kommer fra og at de må se slakting av dyr er det neppe dette de ser for seg. For en ekkel måte å behandle dyr. Jeg har ikke ord. Hvis det er sånn i Norge tør jeg ikke tenke på hvor ille dyrene har det i andre land. Anonymkode: 0525d...421 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #16 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis det er sånn i Norge tør jeg ikke tenke på hvor ille dyrene har det i andre land. Anonymkode: 0525d...421 Ja Norge er best vi har de beste reglene alt er verre i andre land. Anonymkode: e1ee9...454
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #17 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeeez. Når folk snakker om å lære barna hvor maten kommer fra og at de må se slakting av dyr er det neppe dette de ser for seg. For en ekkel måte å behandle dyr. Jeg har ikke ord. Hvis det er sånn i Norge tør jeg ikke tenke på hvor ille dyrene har det i andre land. Anonymkode: 0525d...421 Du skal vite at når det her er snakk om avliving så er det snakk om avblødingen som skjer etter at dyret har blitt bedøvd med gass, strøm eller boltepistol. De aller, aller fleste dyr er i praksis døde etter «bedøvelsen», og ville aldri våknet til liv igjen, avlivning eller ei. Jeg har vært på slakteri, fisk og kjøtt, og ja, det er en fabrikk og det er mye som skjer. Men jeg har opplevd det som renslig og med ordentlige forhold likevel, selv om det også alltid finnes forbedringspotensiale. Anonymkode: b713e...acd
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #18 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du skal vite at når det her er snakk om avliving så er det snakk om avblødingen som skjer etter at dyret har blitt bedøvd med gass, strøm eller boltepistol. De aller, aller fleste dyr er i praksis døde etter «bedøvelsen», og ville aldri våknet til liv igjen, avlivning eller ei. Jeg har vært på slakteri, fisk og kjøtt, og ja, det er en fabrikk og det er mye som skjer. Men jeg har opplevd det som renslig og med ordentlige forhold likevel, selv om det også alltid finnes forbedringspotensiale. Anonymkode: b713e...acd Ja det er det jeg skriver, har avlivd tusenvis av dyr gjennom min ungdom, strøm/bolt/gass er bedøvelse, og det er ikke uvanlig at en gris som ikke er stukket våkner til live i ett skollemaskin, og jeg regner med du vet hva som skjer der. Ja det oppleves som renslig, men hadde vært interessant og vite hva som var jobben din når du besøker, om du tilbringer mye tid og har arbeidet der eller om det bare er inspeksjon/rådgivning eller annet og da er det jo klart du ikke får med deg særlig mye annet en fastsatte rutiner. Anonymkode: e1ee9...454
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #19 Skrevet 8. mars 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Kommentaren over deg må være noe av det mest naive jeg har lest. Klart det foregår snusk i alle bransjer, politikk, helt opp til Kongen til og med. Anonymkode: 9c872...033 Enig. Jeg har ikke erfarng fra slaktebransjen, men fra en bransje som på papiret er blant de mest og best regulerte i landet. Men i praksis så er det jo noe helt annet. Var på jobbintervju nylig og andregangsintervjuet gikk stort sett ut på om jeg forstod at regelverket var laget av noen som ikke forstod bransjen, at jeg jeg forstod at pressen og interesseorganisasjoner var ute etter å ta oss så jeg derfor måtte være forsiktig med hva som ble delt i sosiale medie og det ble brukt uttrykk som judas om de som rapporterte til myndighetene. Vil understreke at bransjen min ikke er helt Texas. Det er ikke slik at alle eller de fleste regler blir brutt. Men det er langt mer Texas enn det man skulle tro om man kun leste hvordan det etter reglene skal fungere. Og det er bare et tidssspørsmål før det kommer store presseoppslag om hvor hule reglene er og konsekvensene av det. Anonymkode: 53dfe...c18
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #20 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Enig. Jeg har ikke erfarng fra slaktebransjen, men fra en bransje som på papiret er blant de mest og best regulerte i landet. Men i praksis så er det jo noe helt annet. Var på jobbintervju nylig og andregangsintervjuet gikk stort sett ut på om jeg forstod at regelverket var laget av noen som ikke forstod bransjen, at jeg jeg forstod at pressen og interesseorganisasjoner var ute etter å ta oss så jeg derfor måtte være forsiktig med hva som ble delt i sosiale medie og det ble brukt uttrykk som judas om de som rapporterte til myndighetene. Vil understreke at bransjen min ikke er helt Texas. Det er ikke slik at alle eller de fleste regler blir brutt. Men det er langt mer Texas enn det man skulle tro om man kun leste hvordan det etter reglene skal fungere. Og det er bare et tidssspørsmål før det kommer store presseoppslag om hvor hule reglene er og konsekvensene av det. Anonymkode: 53dfe...c18 Vil du si det samme om restaurantbransjen? Om hygienekravene der? Går det an for en restaurant å grovt bryte regelverket for hygiene o.l. i år etter år uten at det blir oppdaget ved tilfeldig eller planlagt kontroll? Anonymkode: b713e...acd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå