AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #1 Skrevet 8. mars 2023 Hei. Har i et år vært plaget med ekstremt dårlig hukommelse. Blodprøver etc er fine. Dette kan innebære at jeg glemmer viktige rutiner på jobb, nøkler, hvor jeg parkerte bilen. Ellers kan jeg få små "black outs" i edru tilstand der det står stille i hodet mitt. Feks at jeg ikke aner hva jeg skal svare eller at jeg glemmer noe jeg egentlig kan. Sånn som idag: Plutselig skjønte jeg ikke hvordan jeg skulle sette stolen oppå et bord.. Selv om jeg nettopp hadde gjort det med 4 andre stoler. Dette skremmer meg. Psykologen jeg gikk til mente jeg var deprimert. Etter jul startet jeg på antidepressiver uten særlig effekt. Har nylig byttet preparat men opplever foreløbig kun at jeg er ekstremt sulten eller sint. Skal la de virke noen måneder før jeg bestemmer meg. Fastlegen mener jeg kan ha ptsd (etter et traume for 17 år siden) og han henviste meg til Dps (de avviser meg da jeg er i jobb). Avtalespesialister har det så fullt at de ikke tar meg inn. Kan traumer gjøre sånn at man får SÅ dårlig hukommelse?? Har ellers problemer med konsentrasjon, beslutninger, indre uro ++. Anonymkode: f6290...a90
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #2 Skrevet 8. mars 2023 Du skriver du har problemer med konsentrasjon, beslutninger og indre uro. Dårlig hukommelse passer jo fint inn blant disse tingene. Du kan få det av både traumer og depresjon, du har kanskje begge deler. Har fastlegen noe forslag til hva du skal gjøre hvis du nå ikke får behandling og dette ikke blir bedre? Er det vits å ta det opp på nytt? Eventuelt en time hos en annen lege for å få nye øyne på saken? Anonymkode: 2763f...900
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #3 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du skriver du har problemer med konsentrasjon, beslutninger og indre uro. Dårlig hukommelse passer jo fint inn blant disse tingene. Du kan få det av både traumer og depresjon, du har kanskje begge deler. Har fastlegen noe forslag til hva du skal gjøre hvis du nå ikke får behandling og dette ikke blir bedre? Er det vits å ta det opp på nytt? Eventuelt en time hos en annen lege for å få nye øyne på saken? Anonymkode: 2763f...900 Nei, jeg aner ikke. Tydeligvis er jeg for frisk og oppegående for spes.helsetjenesten så må kanskje gå privat da? Problemet er at private timer koster så ekstremt mye. Vet ikke om kommunen (gratis) kan hjelpe med evt traumeproblematikk. Anonymkode: f6290...a90
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #4 Skrevet 8. mars 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, jeg aner ikke. Tydeligvis er jeg for frisk og oppegående for spes.helsetjenesten så må kanskje gå privat da? Problemet er at private timer koster så ekstremt mye. Vet ikke om kommunen (gratis) kan hjelpe med evt traumeproblematikk. Anonymkode: f6290...a90 Ville dratt tilbake til fastlegen og spurt hva som er neste steg når du nå har fått avslag. Angående kommunen, antagelig ikke traumeproblematikk, men det går an å sjekke det. Det måtte vært kommunepsykologen da, kanskje? Eller en spesialsykepleier. Men de kan ganske sikkert hjelpe med depresjon. Min erfaring er at det er mange kunnskapsrike mennesker som jobber i psykisk helse i kommunen og de vil kunne gi deg gode råd og kanskje også hjelpe deg videre til andre tilbud. Anonymkode: 2763f...900 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #5 Skrevet 9. mars 2023 Man kan få dårlig hukommelse av stress, uten tvil. Men jeg vil bare påpeke at man ikke må se seg blind på at blodprøver er "ok", for de gir ikke alltid et reelt bilde. Jeg hadde ekstremt dårlig hukommelse, og hadde problemer med enkle utregninger, lese korte avsnitt etc. Alle blodprøver fine, så derfor ble det også konkludert med "stress". Men så fant jeg ut at d-vitaminnivået mitt var i det nedre sjiktet, og at det er for mange nok til å gi symptomer. Så jeg begynte med tilskudd. Jeg lærte også at mangler på mineraler som magnesium (veldig viktig for nervefunksjon) er svært vanskelig å påvise på blodprøver, og at dette er noe mange trenger påfyll av. Så jeg begynte med tilskudd for dette også. Og kroppen må ha nok magnesium for å klare å bruke d vitamin optimalt. Så har vi jod som også er vanskelig å påvise på blodprøver, ihvertfall hos fastlegen. Svært viktig for kognitiv funksjon. I tillegg omega fettsyrer, og choline. Så jeg begynte å spise 2 egg daglig, og både fet fisk og hvit fisk flere ganger i uken. I tillegg til mye grønt såklart. Det er såååå STOR forskjell på hukommelsen min nå, og det tok søren ikke lang tid heller. Etter 1 mnd merket jeg endringer, også har det blitt gradvis bedre. Så ikke stol blindt på "blodprøver er ok". Anonymkode: e0e4c...b16 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #6 Skrevet 9. mars 2023 Hatt covid? Det kan påvirke hjernen, også i ettertid. Finnes stadig mer beviser på hjerneskade etter covid. Har du andre symptomer, plager, litt merkelige greier? Bare tenkte long covid er en sterk mulighet siden du har et såpass klart starttidspunkt. Ellers utvikler hukommelsesplager seg ofte veldig, veldig langsomt over tid. Hjernen/hodet ditt burde jo uansett bli undersøkt. Om ikke annet enn for å utelukke andre ting. Eller begynne behandling om det er tidlig Alzheimer eller noe. Anonymkode: eca66...76e
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #7 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hatt covid? Det kan påvirke hjernen, også i ettertid. Finnes stadig mer beviser på hjerneskade etter covid. Har du andre symptomer, plager, litt merkelige greier? Bare tenkte long covid er en sterk mulighet siden du har et såpass klart starttidspunkt. Ellers utvikler hukommelsesplager seg ofte veldig, veldig langsomt over tid. Hjernen/hodet ditt burde jo uansett bli undersøkt. Om ikke annet enn for å utelukke andre ting. Eller begynne behandling om det er tidlig Alzheimer eller noe. Anonymkode: eca66...76e Ja, var corona syk januar i fjor. Men på samme tidspunkt som jeg ble dårligere, sto jeg i konflikt med forrige jobben, sa opp jobb uten noe å gå til ++. Så tydelig tenker jeg stress utløser mine dårlige perioder. Jeg er 34 år, hva er sannsynlighet for Alzheimer?! Tenker jeg egentlig den er lav da men.. Kanskje jeg kan be fastlege om henvisning til nevropsykologisk utredning? Anonymkode: f6290...a90
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #8 Skrevet 9. mars 2023 Ettervirkninger etter korona tror jeg Anonymkode: 2305e...1b0
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #9 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei. Har i et år vært plaget med ekstremt dårlig hukommelse. Blodprøver etc er fine. Dette kan innebære at jeg glemmer viktige rutiner på jobb, nøkler, hvor jeg parkerte bilen. Ellers kan jeg få små "black outs" i edru tilstand der det står stille i hodet mitt. Feks at jeg ikke aner hva jeg skal svare eller at jeg glemmer noe jeg egentlig kan. Sånn som idag: Plutselig skjønte jeg ikke hvordan jeg skulle sette stolen oppå et bord.. Selv om jeg nettopp hadde gjort det med 4 andre stoler. Dette skremmer meg. Psykologen jeg gikk til mente jeg var deprimert. Etter jul startet jeg på antidepressiver uten særlig effekt. Har nylig byttet preparat men opplever foreløbig kun at jeg er ekstremt sulten eller sint. Skal la de virke noen måneder før jeg bestemmer meg. Fastlegen mener jeg kan ha ptsd (etter et traume for 17 år siden) og han henviste meg til Dps (de avviser meg da jeg er i jobb). Avtalespesialister har det så fullt at de ikke tar meg inn. Kan traumer gjøre sånn at man får SÅ dårlig hukommelse?? Har ellers problemer med konsentrasjon, beslutninger, indre uro ++. Anonymkode: f6290...a90 Sover du mye? Anonymkode: 880f2...0df
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #10 Skrevet 9. mars 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, var corona syk januar i fjor. Men på samme tidspunkt som jeg ble dårligere, sto jeg i konflikt med forrige jobben, sa opp jobb uten noe å gå til ++. Så tydelig tenker jeg stress utløser mine dårlige perioder. Jeg er 34 år, hva er sannsynlighet for Alzheimer?! Tenker jeg egentlig den er lav da men.. Kanskje jeg kan be fastlege om henvisning til nevropsykologisk utredning? Anonymkode: f6290...a90 Selv den tidlige formen for alzheimer starter gjerne ikke før 40-50 årene. Det er langt mer sannsynlig at det kommer av de(n) sykdommen(e) vi vet at du allerede har. Anonymkode: 2763f...900
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #11 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sover du mye? Anonymkode: 880f2...0df Ja sover ganske godt etter å ha begynt på antidepressiv. Så den har hjulpet meg der. Alt fra 7-9 timer. Anonymkode: f6290...a90
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #12 Skrevet 9. mars 2023 Hvor gammel er du? Ikke for å skremme deg men å glemme tidligere "kunster" eksempelvis hvordan sette en stol oppå et bord, spise med kniv og gaffel osv, kan være et tegn på demens. Har selv hatt (og har det til dels fortsatt) store utfordringer med hukommelse og til og med hatt dement tilstand, men årsaken er kronisk autoimmun sykdom. Men har aldri opplevd å glemme hvordan ting gjøres, men mer generell glemsk (hva som ble sagt, hva jeg leste, ikke finne igjen saker m.m) Anonymkode: 39bb8...fb0
Andro Skrevet 9. mars 2023 #13 Skrevet 9. mars 2023 (endret) Det kan være noe så "enkelt" og vanlig som utbrenthet. Jeg har gått gjennom dette, og det medførte forbigående kognitiv svikt til jeg kom meg på fote igjen. Jeg holdt ut for lenge i en dårlig arbeidssituasjon, ignorerte symptomene på utbrenthet, og gikk på en skikkelig smell mtp. fysisk helse. Kroppen stoppet meg siden vettet ikke gjorde det... Jeg er enig med den som lenger oppe i tråden her sier at du kan ha nytte av kommunal psykiatritjeneste. De har ofte flinke folk som f.eks. er psykiatriske sykepleiere. Et annet element her er å vurdere hva som gjør deg stresset og glemsk. Er det forhold på jobben, i forholdet, hjemme? Tenk og kjenn etter. Et relativt nytt uttrykk er forresten boreout, som er broren til burnout, men som betegner en tilstand der livet blir for ensformig, og lite motiverende til at man greier å holde fokus og framdrift. Omvendt årsak av burnout, men ganske likt utfall. https://www.kk.no/livet/utbrenthet-fikk-drastiske-folger-for-elin-hun-mistet-hukommelsen/67842414 Endret 9. mars 2023 av Andro
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #14 Skrevet 9. mars 2023 Pillene skal ikke være løsningen...så viktig å ta problemene på alvor. Døgnrytme, hvile, kosthold etc....ta vare på deg selv. Anonymkode: 25938...108 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #15 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, var corona syk januar i fjor. Men på samme tidspunkt som jeg ble dårligere, sto jeg i konflikt med forrige jobben, sa opp jobb uten noe å gå til ++. Så tydelig tenker jeg stress utløser mine dårlige perioder. Jeg er 34 år, hva er sannsynlighet for Alzheimer?! Tenker jeg egentlig den er lav da men.. Kanskje jeg kan be fastlege om henvisning til nevropsykologisk utredning? Anonymkode: f6290...a90 Antakelig ikke tidlig Alzheimer når du er så ung. Men synes det er rart det hoppes rett til stress, antidepressiva osv uten å gjøre noen undersøkelser av tydelige nevrologiske symptomer. Med long covid (om det er det) eller andre nevrologiske tilstander er det også helt vanlig med forverring ved stress. Du burde jo minimum fått gjort MR og sikkert CT også, og vurdering hos nevrolog. Det finnes også ting som autoimmun betennelse i hjernen. Mitt råd - sørg for mest mulig somatisk utredning før du blander inn psykologer/nevropsykolog. De vil stort sett fortolke alle symptomer som psykologiske, uavhengig av om du kan ha fysisk tilstand eller skade i bunn. Anonymkode: eca66...76e 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 9. mars 2023 #16 Skrevet 9. mars 2023 Jeg ville først og fremst bedt om fullstendig utredning av kroppen/hjernen, ikke bare blodprøver, men også andre former for helsesjekk, som CT og MR. Jeg har inntrykk av at mange leger prøver å feie bort sånt med at det er noe psykisk. Det er lite sannsynlig at du har demens i og med at du er så ung. Men det kan være andre nevrologiske ting, som svulst på hjernen, MS, epilepsi, Tourettes... En masse tilstander som påvirker hukommelsen. Vil absolutt råde deg til å få en grundigere sjekk av det nevrologiske før du evt. begynner med terapi.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #17 Skrevet 9. mars 2023 Min ME - som ca 50 % av de med long covid oppfyller kriteriene til - startet også med nevrologiske symptomer veldig likt det du beskriver. Uansett hva årsaken til akkurat dine symptomer, så ville jeg bedt om nevrologisk utredning først. Du har symptomer som tilsier at ting burde vært sjekka. Anonymkode: eca66...76e
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #18 Skrevet 10. mars 2023 Andro skrev (19 timer siden): Det kan være noe så "enkelt" og vanlig som utbrenthet. Jeg har gått gjennom dette, og det medførte forbigående kognitiv svikt til jeg kom meg på fote igjen. Jeg holdt ut for lenge i en dårlig arbeidssituasjon, ignorerte symptomene på utbrenthet, og gikk på en skikkelig smell mtp. fysisk helse. Kroppen stoppet meg siden vettet ikke gjorde det... Jeg er enig med den som lenger oppe i tråden her sier at du kan ha nytte av kommunal psykiatritjeneste. De har ofte flinke folk som f.eks. er psykiatriske sykepleiere. Et annet element her er å vurdere hva som gjør deg stresset og glemsk. Er det forhold på jobben, i forholdet, hjemme? Tenk og kjenn etter. Et relativt nytt uttrykk er forresten boreout, som er broren til burnout, men som betegner en tilstand der livet blir for ensformig, og lite motiverende til at man greier å holde fokus og framdrift. Omvendt årsak av burnout, men ganske likt utfall. https://www.kk.no/livet/utbrenthet-fikk-drastiske-folger-for-elin-hun-mistet-hukommelsen/67842414 Jeg har en ganske rolig jobbhverdag. Trener når jeg klarer. Sover normalt (7 timer pluss). Ingenting nevneverdig stresser meg. Men burde kanskje fått det sjekka ut videre. Virker som om både lege og psykolog er rask å konstantere at det skyldes stress. Jeg er fysisk aktiv daglig og er ikke sliten pga det. Mistenkte først begynnende utbrenthet i fjor. Mistet bla. mye hår over en lengre periode, sov dårlig +. Men alt dette er mye bedre nå. Nå er det jo ikke umulig at antidepressiv i seg selv gir hukommelsesvikt evt bare opprettholder det. Anonymkode: f6290...a90
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå