Gå til innhold

Går opp fort i vekt (gravid) til tross for sunt kosthold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er veldig sårt og flaut for meg.

Forrige graviditet la jeg på meg nesten 30 kg, men spiste mye og usunt. Så ikke rart jeg gikk opp alle de kg.

Denne gangen har jeg vært veldig innstilt på å ikke gå opp så mye som sist. Spiser sunt til måltidene, mye frukt og grønt. Mye sunnere enn før jeg ble gravid. Spiser selvfølgelig noe usunt innimellom, men mine enn jeg gjorde før jeg ble gravid og da var vekta veldig stabil.

Er 18+3 og har lagt på meg 6,5 kg. Hadde en bmi på 25 når jeg ble gravid, så skal vel egentlig ikke gå opp mer enn 12 kg totalt.

Er dette vanlig? Føler jeg leser at "alle" ikke har lagt på seg noe, eller til og med gått ned I vekt på denne tiden.

Hva kan jeg gjøre annerledes? Er redd for å gå opp like mye denne gangen😒

Anonymkode: 385a6...298

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De fleste jeg kjenner har lagt på seg mer med nummer to 😜 jeg gikk opp 11 kg med førstemann. Nå er jeg 29 uker på vei med andremann og har gått opp 14 kg, reger med jeg kommer til å legge på meg rundt 20 kg hvis vektøkingen skal fortsette i nesten 3 mnd. til 😜 

så lenge du spiser sunt og prøver å være litt aktiv er det ikke så mye mer du kan gjøre. Kan jo ikke akkurat faste når man er gravid heller 😜 

Anonymkode: 20b8e...de1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Virker som om noen er mer «heldige» her enn andre, i mangel på bedre ord.

Venninnen min spiste sunt og trente regelmessig i svangerskapet, og la på seg nesten 20 kg. 

Jeg var kvalm og spydde nesten daglig fra uke 6 og til fødsel, overlevde på blant annet pommes frites, pasta carbonara fra frysedisken, gorbys pirog (huff…), potetgull og sur brus. Hadde også bekkenløsning og ikke sjans til å trene, lå mye på sofaen pga kvalmen også, men gikk likevel opp bare 7-8 kg før fødsel. 

Blir dumt å kalle det «heldig» for så vidt og bare se på kg, for det beste hadde jo definitivt vært å fått til å spise sunt og mosjonere, både for meg og baby. Ikke bare for kroppens skyld men også for å føle seg bedre. Men gravidkroppene og hva man får av symptomer og hvordan man endrer seg i de månedene er så forskjellig. 

Anonymkode: 3ca1b...1b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg la på meg 30 kg. Spiste sunt og trente helt til uke 40. Spiser det samme nå og trener det samme nå. Har gått ned 29 kg. Barnet er 2 år

Anonymkode: c10a4...446

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ekstrem svangerskaps kvalme til uke 12, så vanlig kvalme etter det. Gikk først ned 14 kg, de kom veldig fort på igjen, så 20 kg til på. Og jeg spiste sunt. Men 2 uker etter fødselen var all vekten av.

Andre svangerskap gikk jeg opp 35 kg, da tok det meg 9 mnd å miste all vekten. Spiste litt usunt da, men mest sunt.

Anonymkode: f22a1...2e3

AnonymBruker
Skrevet

Ganske likt meg. Gikk opp mye fort, men nesten ikke noe på slutten. Gikk opp 13 kg totalt. 

Anonymkode: 475bc...01b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syntes det hørtes ut som ganske normal vektoppgang i uke 18 jeg! 

Du sier du spiser sunt, men bare husk at sunt ikke nødvendigvis betyr at det er kalorifattig. Ikke at jeg oppfordrer til kaloritelling. Graviditeter er forskjellig, jeg og søsteren min hadde likt utgangspunkt, hun la på seg 30 kg, jeg omtrent halvparten. 

Anonymkode: 2e8f9...e2f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er bedre for barnet at du legger på deg, enn at du tærer på dine fettreserver. 

Jeg har gått opp maks 3kg i hver graviditet (grunnet konstant oppkast), så har kommet hjem fra føden veiende rundt 12 kg mindre enn jeg gjorde før jeg ble gravid.  Det er ikke gunstig for hverken meg eller ungen.  

Jeg var sliten og avmagra. Barnet hadde fått i seg unormalt mye miljøgifter.

Du har lagt på deg en helt fin mengde! 

Anonymkode: b960d...d39

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er også sånn at noen går opp majoriteten i starten, mens andre mot slutten. Synes du bør prøve å unngå å problematisere 6,5kg, da det faktisk ikke er spesielt mye og du straks er halvveis. 

Anonymkode: 3604e...db2

Skrevet

Synes ikke det høres så mye ut. Jeg er i uke 14 og har gått opp 10 kg allerede. Jeg liker det ikke, men jeg føler at kroppen min virkelig har skreket etter mat. Det ekstra matinntaket skyldes i hovedsak nattspising, da jeg har våknet om natta og ikke fått sove før jeg har spist et lite fjell. I tillegg er jeg konstant kvalm og det hjelper ofte å spise. Jeg føler kroppen min er fast bestemt på at jeg skal opp i vekt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du spiser normal og variert mat og ikke spiser veldig mye mer mat (man skal ikke spise for to, selv ikke sunn mat) er det ikke så mye mer du kan gjøre. Du skal ikke slanke eller sulte deg, bare ha et normalt kosthold i normale mengder. Ikke bekymre deg. 

Anonymkode: 11cf5...107

AnonymBruker
Skrevet

Er også redd for å ende som et lite berg etter dette. Er konstant sinnsykt kvalm, og det eneste som hjelper er å småspise hele tiden. 

Anonymkode: ed3b6...30b

AnonymBruker
Skrevet

Huff, må lære meg å slutte med å gå inn på slike tråder. Jeg har lagt på meg mer enn deg (mitt første barn), så får litt vondt i meg når du skriver du synes din vektøkning er sårt og flaut. Det er imidlertid min egen feil som gikk inn på tråden...

Når det er sagt så har jeg altså lagt på meg mer enn deg, og verken lege eller jordmor har vært det minste bekymret for vektøkningen, siden jeg spiser sunt og er aktiv. Hvis du vet at det siste gjelder deg også, så kan du nok slå deg til ro med at vektøkning er individuelt og du kan ikke kun se på en tabell for å se hvor du "burde" vært. :)

Anonymkode: 1697d...14d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er like langt på vei som deg, og appen min sier at vektøkning denne uka bør ligge mellom 3,5 -5,5 kg. Så tenker du er ikke så langt unna det. Dessuten så er det stor variasjon i når man legger på seg under graviditeten, noe legger mest på seg i begynnelsen, noen mest på slutten og noen legger på seg jevnt gjennom hele. 

Jeg la på meg 20+ kg i første graviditet og selv om jeg prøvde å spise sunnere og være i mer aktivitet med nr 2 , så ente vekta på +20 kg da også. 

Anonymkode: d8426...a99

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar dere, godt vi er flere😊 da skal jeg prøve å slappe av.

Jeg mente ikke at det var sårt og hadde gått opp de kgene jeg har til nå, men at vekt generelt er et litt ømt tema for meg og at jeg etter forrige fødsel satt igjen med mange flere kg enn før jeg ble gravid! Skrev det bare fordi jeg ikke ville ha stygge kommentarer på det. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har født tre barn. Første gikk jeg opp fra 60-90 kg. Så gikk jeg ned 20 av dem før jeg ble gravid igjen og gikk opp til 90. Deretter gikk jeg ned 10, før jeg ble gravid på ny og gikk opp til … 90 kg. Uansett hva jeg gjør, ender jeg på 90 kg som høygravid. Nå er jeg tilbake på 65. 

Anonymkode: 26fd9...0d5

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har født tre barn. Første gikk jeg opp fra 60-90 kg. Så gikk jeg ned 20 av dem før jeg ble gravid igjen og gikk opp til 90. Deretter gikk jeg ned 10, før jeg ble gravid på ny og gikk opp til … 90 kg. Uansett hva jeg gjør, ender jeg på 90 kg som høygravid. Nå er jeg tilbake på 65. 

Anonymkode: 26fd9...0d5

Akkurat samme med meg og min mor før meg. Alltid 30kg økning uansett hva vi gjør. 

Anonymkode: 7e088...2fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.3.2023 den 21.21):

Dette er veldig sårt og flaut for meg.

Forrige graviditet la jeg på meg nesten 30 kg, men spiste mye og usunt. Så ikke rart jeg gikk opp alle de kg.

Denne gangen har jeg vært veldig innstilt på å ikke gå opp så mye som sist. Spiser sunt til måltidene, mye frukt og grønt. Mye sunnere enn før jeg ble gravid. Spiser selvfølgelig noe usunt innimellom, men mine enn jeg gjorde før jeg ble gravid og da var vekta veldig stabil.

Er 18+3 og har lagt på meg 6,5 kg. Hadde en bmi på 25 når jeg ble gravid, så skal vel egentlig ikke gå opp mer enn 12 kg totalt.

Er dette vanlig? Føler jeg leser at "alle" ikke har lagt på seg noe, eller til og med gått ned I vekt på denne tiden.

Hva kan jeg gjøre annerledes? Er redd for å gå opp like mye denne gangen😒

Du har da ikke gått opp så mye. Du er nesten halvgått, og har jo 5,5 kg å gå på. Om det blir litt mer,så er det ikke krise. Noe v den ekstra vekten vil jo forsvinne umiddelbart eller raskt etter fødsel:

SLIK FORDELER VEKTEN SEG:
Barnet: ca. 3,5 kilo
Fostervann: ca. 0,8 kilo
Bryster: ca. 0,4 kilo
Væske i vevet: ca. 1,2 kilo
Morkake: ca. 0,6 kilo
Livmor: ca. 1,0 kilo
Blodvolum: ca. 1,2 kilo
Fettreserver: ca. 3,5 kilo
TOTALT: ca. 12,2 kilo

(Fra babyverden https://www.babyverden.no/gravid/slik-fordeler-vektokningen-seg-i-svangerskapet/)

Anonymkode: 1f540...6c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...