AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #1 Del Skrevet 8. mars 2023 Jeg står i et samlivsbrudd og vi har en rettsak gående om barnefordeling. Jeg er helt på felgen og tok kontakt med kommunens "Rask psykisk helsehjelp", og trodde jeg skulle bli tilbudt samtaleterapi, men fikk tilbud om å melde meg på kurs. Enten kurs om "Livsutfordringer" eller et kurs om "Nedstemthet". Har noen erfaringer med disse kursene? Hjalp de deg? Anonymkode: 369ea...9ee 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #2 Del Skrevet 8. mars 2023 Min kommune har noen slike digitale kurs. Ellers synes jeg det kommunale tilbudet er veldig dårlig. Jeg synes de bør legge det ned. Anonymkode: 9b6ea...293 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #3 Del Skrevet 8. mars 2023 Jeg har fått hjelp via rask psykisk helsehjelp, men for meg personlig var det samtaler med psykiatrisk sykepleier som hjalp mest. Kursene har nok mye bra materiell, men for meg ble det for krevende å forholde meg til de andre til at jeg fikk så mye ut av de. Anonymkode: 19fc5...3f2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #4 Del Skrevet 8. mars 2023 Ingen erfaring med kurs, men med samtaler (psyk sykepleier og vernepleier). Samtalene var ubrukelige for meg, bare prating om følelser. Ingen verktøy til hjelp, ingenting. Heldigvis var dette bare i en måned mens jeg ventet på behandling hos dps. Anonymkode: d051b...7bf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #5 Del Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har fått hjelp via rask psykisk helsehjelp, men for meg personlig var det samtaler med psykiatrisk sykepleier som hjalp mest. Kursene har nok mye bra materiell, men for meg ble det for krevende å forholde meg til de andre til at jeg fikk så mye ut av de. Anonymkode: 19fc5...3f2 De sa de kunne tilby 5-8 t samtale terapi i visse tilfeller, men jeg forstod det sånn at jeg måtte på kurs hvis jeg skulle få hjelp Ts Anonymkode: 369ea...9ee 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #6 Del Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): psykiatrisk sykepleier Min kommune har ikke det. Tror de jeg snakket med var barnehagelærere. Anonymkode: 9b6ea...293 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #7 Del Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): De sa de kunne tilby 5-8 t samtale terapi i visse tilfeller, men jeg forstod det sånn at jeg måtte på kurs hvis jeg skulle få hjelp Ts Anonymkode: 369ea...9ee Ja, jeg fikk også kun tilbud om kurs først. Måtte gjennom det før jeg kunne få en-til-en. Kurset var helt greit altså, sikkert flinke folk og slik - men ikke så nyttig for meg. Klarte ikke å nyttegjøre meg av det rett og slett. Anonymkode: 19fc5...3f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #8 Del Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg fikk også kun tilbud om kurs først. Måtte gjennom det før jeg kunne få en-til-en. Kurset var helt greit altså, sikkert flinke folk og slik - men ikke så nyttig for meg. Klarte ikke å nyttegjøre meg av det rett og slett. Anonymkode: 19fc5...3f2 Kurset er 2 timer ukentlig i 6 uker, mens jeg har mer behov for å prate om hvordan jeg har det nå, siden jeg står midt i en livskrise. Ts Anonymkode: 369ea...9ee 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #9 Del Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kurset er 2 timer ukentlig i 6 uker, mens jeg har mer behov for å prate om hvordan jeg har det nå, siden jeg står midt i en livskrise. Ts Anonymkode: 369ea...9ee Jeg forstår det. Dessverre er nok ikke den offentlige psykiske helsehjelpen de fleste steder rigget for at man kan få samtale-terapi «på dagen», med mindre man er veldig syk. Da må du eventuelt gå privat. Håper det løser seg for deg, TS. Anonymkode: 19fc5...3f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #10 Del Skrevet 8. mars 2023 Ville kontaktet en privat psykolog. Uten tvil. Anonymkode: 798a5...f02 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #11 Del Skrevet 8. mars 2023 Fikk god hjelp med en gang i min kommune. Fikk i tillegg verktøy med meg videre. Anonymkode: 1525b...a10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #12 Del Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kurset er 2 timer ukentlig i 6 uker, mens jeg har mer behov for å prate om hvordan jeg har det nå, siden jeg står midt i en livskrise. Ts Anonymkode: 369ea...9ee Da hadde jeg nesten heller kontaktet presten enn å måtte gå på et slikt kurs når du er helt på felgen ❤️ Anonymkode: f736c...647 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #13 Del Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Fikk god hjelp med en gang i min kommune. Fikk i tillegg verktøy med meg videre. Anonymkode: 1525b...a10 Hva slags hjelp fikk du? Ts Anonymkode: 369ea...9ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #14 Del Skrevet 8. mars 2023 Forresten ts, har du forsøkt livskrisehjelp (om nødvendig)? De finnes på legevakt. Anonymkode: 798a5...f02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #15 Del Skrevet 8. mars 2023 Har fått god hjelp i mange år i min kommune, gode samtaler som er hjelp til selvhjelp. Får verktøy som hjelper meg til å takle ting. Trenger jeg en prat så er det bare å kontakte så får jeg samtale samme uke. Anonymkode: d509a...140 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #16 Del Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har fått god hjelp i mange år i min kommune, gode samtaler som er hjelp til selvhjelp. Får verktøy som hjelper meg til å takle ting. Trenger jeg en prat så er det bare å kontakte så får jeg samtale samme uke. Anonymkode: d509a...140 Hvilken kommune er det? Ts Anonymkode: 369ea...9ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #17 Del Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Forresten ts, har du forsøkt livskrisehjelp (om nødvendig)? De finnes på legevakt. Anonymkode: 798a5...f02 Der kan man vel bare gå én gang? Ts Anonymkode: 369ea...9ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #18 Del Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Der kan man vel bare gå én gang? Ts Anonymkode: 369ea...9ee Det avhenger av hvor du bor. Noen tilbyr oppfølgingssamtaler over en tidsavgrenset periode, og kan samtidig kartlegge «terrenget» for ev videre hjelp. Anonymkode: 798a5...f02 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #19 Del Skrevet 8. mars 2023 Fikk god hjelp i min kommune. Fikk en til en samtaler på en ukes varsel begge gangene. De jeg har fått hjelp av var spesialsykepleiere som hadde kursing i kognitiv terapi. Kurs type livsutfordringer var uavhengig av dette og noe jeg fant frem til selv. Har ikke vært der ennå men har hørt mye bra om det. Det varierer nok mye hvor god kapasitet det er fra sted til sted. Hvis du tror at kurs ikke er tingen for deg nå så går det jo an å si det? At du tror du er for nedkjørt for det akkurat nå men at du kan prøve det senere når du føler deg bedre f.eks. Kan hende de ikke har forstått hvor dårlig du er. Anonymkode: ecfd0...22e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #20 Del Skrevet 8. mars 2023 37 minutter siden, AnonymBruker said: Ingen erfaring med kurs, men med samtaler (psyk sykepleier og vernepleier). Samtalene var ubrukelige for meg, bare prating om følelser. Ingen verktøy til hjelp, ingenting. Heldigvis var dette bare i en måned mens jeg ventet på behandling hos dps. Anonymkode: d051b...7bf Jeg har faktisk helt motsatt erfaring. Etter et svært tungt liv generelt, og mange svært negative og tunge hendelser etter hverandre, ønsket jeg noen å snakke med, å jobbe gjennom opplevelsene mine, og godta at ting ble som de ble, osv. I stedet fikk jeg bare verktøy, både online og offline, og samtaler der vi snakket for det meste om disse verktøyene. Jeg har også gått på et kurs. Jeg har alltid vært en person som kan sitte i timesvis å lære om diverse helseproblemer på egen hånd hjemme (både på godt og vondt), og følte ikke jeg lærte noe nytt i hverken kurset eller de teknikkene jeg fikk beskjed om å bruke. Alt kunne jeg egentlig fra før. Så istedet for å snakke om ting, og i mine øyne da rense opp i sårene mine, fikk jeg bare et plaster på toppen som skulle hjelpe meg å fungere i det daglige. Dette er noen år siden, og jeg var for ung og sjenert til at jeg klarte å presse på om hva jeg faktisk ønsket og at jeg ikke trengte flere verktøy for å mestre hverdagen. DPS var på samme måte. De insisterte på å bare gå rett på å få meg til å takle hverdagen bedre, og akseptere det jeg slet med, og bare fungere likevel. Når jeg egentlig ønsket å snakke med et annet menneske om min barndom, mine traumer, mine tunge perioder, osv. Så kan verktøyene og kursene komme når problemene er "snakket ihjel" og man føler seg klar for å gå videre. Så det varierer nok ut i fra hva man selv ønsker, og hva akkurat den kommunen tilbyr av hjelp. Trådstarter, du kan jo sikkert spørre de på nytt om de har noen du kan ha samtaler med spesifikt, da det er noen å snakke med som du egentlig ønsker, ikke generelle kurs. Anonymkode: 1870d...e93 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå