Gå til innhold

Trendy med svarte/mørke hus?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er mye brunt som kommer nå. Gult ville jeg aldri ha hatt, men hver sin smak.

Når det gjelder huset til TS, ville jeg ha beholdt det hvitt når taket er rødt. Synes ikke sort hus med rødt tak er noe fint.

Anonymkode: 1b319...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor ikke se litt praktisk på det?

Maler du panelet i en mørk farge, trekker det til seg varme. Da tørker panelet opp etter en lang og fuktig vinter. Hus med lys panel reflekterer varmen. Da er det vanskeligere å få tørka treverket. 

Hvitmalt panel råtner fortere enn mørkt panel. 

Anonymkode: d7426...7ed

Dette er vel ikke helt riktig. Er huset malt eller beviset så beskytter dette mot bl.a vanninntrenging i bordene. Hvis bordene er søkkvåte etter en «lang og fuktig vinter» så vil jeg påstå at det er noe galt med produktet du har brukt eller vedlikeholdet, for dette er ikke noe som skal skje.

Mørke farger bidrar til økt temperatur som du sier. En effekt av dette er mye større temperatursvingninger i treverket, noe som bl.a fører til større sjans for oppsprekking og slitasje på kledningsbordene (spesielt om de er slitt eller i dårlig stand til å begynne med).

Anonymkode: 49fe1...763

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenker er man kan jo ikke velge farge utifra hva evt. ny kjøper vil ha. Man må jo ha en farge man selv vil ha og som gjør at man liker huset sitt. 

Det neste er på jotun.no kan man legge inn bilde av huset sitt og legge på forskjellige farger for å se hva som passer akkurat ditt hus best.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.3.2023 den 19.46):

Huset ser per dags dato cirka slik ut. Synes dere det er finere med hvit maling til rødt tak?

bilde fra https://www.obsbygg.no/tips-og-rad/maling-og-tilbehor/hvilken-hvitmaling-kler-ditt-hus

husmaling-jotun-optimal.webp

Anonymkode: 88efb...d15

Hvis huset ditt er klassisk i stilen, med smårutete vinduer,  ville jeg valgt en tradisjonell farge: hvitt, gul, grønn eller rød. Til denne stilen synes jeg ikke svart blir fint.

Anonymkode: 32d6a...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis bordene er søkkvåte etter en «lang og fuktig vinter» så vil jeg påstå at det er noe galt med produktet du har brukt eller vedlikeholdet, for dette er ikke noe som skal skje.

Maling og beis handler ikke først og fremst om å hindre vanninntrenging i panelet. Det ser du ved å besøke et bonderomantisk folkemuseum og kikke på gamle trehus. Der kan du se trehus som har stått umalt i 3-400 år og som står like godt, uten tegn til fuktskade. 

Trepanel trekker fukt om vinteren uansett om det er malt eller ikke. Spørsmålet er hvor enkelt det kan kvitte seg med fukta når våren kommer. Her hindrer maling fordamping og stenger fuktigheten inne. Det er derfor panel har lufting på baksida. 

Når panelet er malt mørkt, øker sola temperaturen i treet og dermed avdampinga fra treverket.

Maling skal ikke være tett, slik at den hindrer fuktighet i å passere. 

Anonymkode: d7426...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...