Gå til innhold

Trendy med svarte/mørke hus?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har svart hus medhvite karmer. Det er dritstilig! Etter vi malte dette for 5 år siden (fra døl lysegrå farge9 har vi fått masse komplimenter av mange. I tillegg har 5 andre i nabolaget malt i samme farge i etterkant. Det er utrolig fint!

Anonymkode: 0dfbf...731

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke svarte hus litt passé?

Konkret i ditt tilfelle, så syns jeg personlig at kontrasten mellom røde (orange) takstein og helt mørkt hus er litt slitsom. Lyse hus med den typen tak er mer behagelig å se på, da kontrasten ikke blir like skarp. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er fint, men det passer ikke på alle hus. Som bl.a mitt.

Anonymkode: 636df...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes svart kun passer funkis-stilen. Grå hus er triste. Ville absolutt gått for hvitt eller gult.

Anonymkode: 4a0d6...c01

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.3.2023 den 19.42):

Mørk maling og svart tak sammen, altså.

Anonymkode: dd945...1cd

Enig. Jeg har samme type hus med samme farge på taket. Det setter noen begrensinger for fargevalget, med mindre man velger å male taket. Jeg synes heller ikke den type hus passer så godt i mørk brun/svart, det egner seg best til funkishus.

Anonymkode: 27c56...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På grunn av taket ville jeg absolutt ha valgt lyst/hvitt. Blir litt grelt med mørkt til det taket. 

Anonymkode: cda17...4a5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.3.2023 den 19.46):

Huset ser per dags dato cirka slik ut. Synes dere det er finere med hvit maling til rødt tak?

bilde fra https://www.obsbygg.no/tips-og-rad/maling-og-tilbehor/hvilken-hvitmaling-kler-ditt-hus

husmaling-jotun-optimal.webp

Anonymkode: 88efb...d15

Jeg er veldig glad i brunsvart panel og hvite kanter (og har det selv), men til denne stilen synes jeg det passer mye bedre med hvitt av ett eller annet slag. 

Angående svarte hus og røde tak er jeg enig i at det blir for hardt, i alle fall med taket i startinnlegget. Ditt ser litt mer nøytralt ut, TS. :)  Men jeg synes antikkrødt er mye mykere og lettere å kombinere med andre farger, og også passer fint til brunsort. Som f.eks. dette (fra Zanda): 

produktbilde-zanda-arktis-normalstein-an

Anonymkode: 95e3d...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det så overraskende fint ut med sorte vegger! Skulle jeg bare svart uten å ha sett bildene, ville jeg ha anbefalt hvitt. Men nå syns jeg dere kan gå for det sorte.

Gå for det dere liker. Med mindre dere har tenkt å selge i løpet av et par år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes ikke sort hus og rødt tak er noe fint. Foretrekker hvitt fremfor svart, men aller helst grønt eller gult. 

8741607F-85C3-4320-9C07-7F92AB82CB1C.jpeg

06B14FAA-2071-45B3-AB89-7F836FB00862.jpeg

EAF5F314-4BAF-47CF-8F69-A3FC09FBC90D.jpeg

7AF9537B-AD41-435A-A3ED-5F067F056C08.jpeg

360C5E8B-2170-4636-AFC4-B95A2AEE8F22.jpeg

8C82FEA7-3352-4C7B-A831-2727E831C7D3.jpeg

Anonymkode: 25a82...b28

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg mye mer sans for svarte enn hvite hus spesielt i strøk med mye løvtrær der hvite hus blir seende litt stusslige ut når løvet faller og snøen/slapset kommer. Men alt er en smakssak.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på omgivelsene rundt syns jeg. 
Noen steder er det finere å beholde det hvite, andre steder er det finere med mørk husfarge

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes ikke sort hus og rødt tak er noe fint. Foretrekker hvitt fremfor svart, men aller helst grønt eller gult. 

8741607F-85C3-4320-9C07-7F92AB82CB1C.jpeg

06B14FAA-2071-45B3-AB89-7F836FB00862.jpeg

EAF5F314-4BAF-47CF-8F69-A3FC09FBC90D.jpeg

7AF9537B-AD41-435A-A3ED-5F067F056C08.jpeg

360C5E8B-2170-4636-AFC4-B95A2AEE8F22.jpeg

8C82FEA7-3352-4C7B-A831-2727E831C7D3.jpeg

Anonymkode: 25a82...b28

Smaken er som baken. Det grønne der var helt grufullt. Det grå, fersken og øverste gule var heller ikke noe særlig. 

Anonymkode: e8431...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har sort hus, med rødt tak, rød karmer rundt vinduer/dører/garasjeporter og grønne dører/sprosser og garasjeporter.

Elsker fargen!

Typisk sveitservilla stil.

Anonymkode: 85f3c...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har mørkt hus med røde takstein og synes det er superfint. Det var sånn når vi kjøpte det. Ikke helt sort, men en lun mørkegrå farge som jeg liker veldig godt. Synes ikke hvitt hus er fint, og skitt synes utrolig godt! Hadde plaget meg veldig. Tror overhodet ikke folk lar være å kjøpe huset utelukkende pga farge og tror mange liker mørke hus. Dere kunne jo gått for en mellomting isteden da, finnes sikkert en del fine beige eller lysegrå toner å velge i.

Anonymkode: 2d9e9...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svarte og grå yttervegger er definitivt en trend på retur, så hvis dere skal tenke på fremtidig salg ville jeg ikke gått for det. Hvitt, eventuelt beige, sandfarget, lys puddergrønt o.l. er også finere til rødt tak. 

Anonymkode: e7948...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 10.3.2023 den 19.13):

Jeg synes svart kun passer funkis-stilen. Grå hus er triste. Ville absolutt gått for hvitt eller gult.

Anonymkode: 4a0d6...c01

Det er jeg uenig i. Det er mange tilnærmet eldre, lafta hus (og driftsbygninger) bortover i f.eks Gudbrandsdalen som er tilnærmet svarte. Det er meget pent. Nå skal det sies at de ikke er ren svarte, men de fremstår som tilnærmet svarte etter x antall strøk med tjære (eller i moderne tid noe med tjærefarge). På den annen side er det sjeldent å se moderne hus som er rent svarte også - svartfargen er som regel litt dempet eller brekket med litt gult i så den skal bli lunere å se til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tripptrapp1 skrev (50 minutter siden):

Det er jeg uenig i. Det er mange tilnærmet eldre, lafta hus (og driftsbygninger) bortover i f.eks Gudbrandsdalen som er tilnærmet svarte. Det er meget pent. Nå skal det sies at de ikke er ren svarte, men de fremstår som tilnærmet svarte etter x antall strøk med tjære (eller i moderne tid noe med tjærefarge). På den annen side er det sjeldent å se moderne hus som er rent svarte også - svartfargen er som regel litt dempet eller brekket med litt gult i så den skal bli lunere å se til.

Enig i at de husene er fine, men det er jo noe HELT annet enn TS sitt hus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Enig i at de husene er fine, men det er jo noe HELT annet enn TS sitt hus..

Det jeg kommenterte på var påstanden om at det kun passer funkishus. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor ikke se litt praktisk på det?

Maler du panelet i en mørk farge, trekker det til seg varme. Da tørker panelet opp etter en lang og fuktig vinter. Hus med lys panel reflekterer varmen. Da er det vanskeligere å få tørka treverket. 

Hvitmalt panel råtner fortere enn mørkt panel. 

Anonymkode: d7426...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...