Gå til innhold

Burde jeg dra til legen og sjekke for MS?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller er symptomene for vage?

Jeg har i løpet av det siste året hatt monoukleose. Har akkurat vært hos lege og fått påvist alvorlig vitamin D mangel.

Og har fått høre at den kombinasjonen kan være uheldig med tanke på MS... Så da ble jeg sittende å google (fydda) og tenke litt. Og jeg innser jo at jeg faktisk har noe symptomer, men de er jo veldig vage, og egentlig filleting... 

De er:

Ekstrem tretthet og hukommelsestap (kommer nok også av D-vitamin)

Kribling i huden. Kjenner støtt og stadig at noen kiler meg oppover halsen, på innsiden av huden. 

Har siste måneden hatt et 20 min anfall hvor synet mitt delvis forsvant, fordi synsfeltet bare flimret.

Har også hatt andre ganger jeg synes det er litt ekkelt å se, pga følelse av flimring. Men jeg ser altså, det er bare litt forstyrrende og slitsomt. 

Har litt vondter i ledd som kommer og går, men det er"filleting" i mine øyne. Selv om jeg egentlig ikke har noe forklaring på det. Og det er helt levelig og ikke noe hinder i hverdagen. Bare litt rart. 

Så.... Burde jeg ta enda en tur til legen (selv om jeg akkurat har vært der og fått påvist denne vitaminmangelen) bare for å starte en utredning eller... eller bare vente og se om det kommer flere og mer alvorlige symptomer? 

Anonymkode: b254c...6a9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eller er symptomene for vage?

Jeg har i løpet av det siste året hatt monoukleose. Har akkurat vært hos lege og fått påvist alvorlig vitamin D mangel.

Og har fått høre at den kombinasjonen kan være uheldig med tanke på MS... Så da ble jeg sittende å google (fydda) og tenke litt. Og jeg innser jo at jeg faktisk har noe symptomer, men de er jo veldig vage, og egentlig filleting... 

De er:

Ekstrem tretthet og hukommelsestap (kommer nok også av D-vitamin)

Kribling i huden. Kjenner støtt og stadig at noen kiler meg oppover halsen, på innsiden av huden. 

Har siste måneden hatt et 20 min anfall hvor synet mitt delvis forsvant, fordi synsfeltet bare flimret.

Har også hatt andre ganger jeg synes det er litt ekkelt å se, pga følelse av flimring. Men jeg ser altså, det er bare litt forstyrrende og slitsomt. 

Har litt vondter i ledd som kommer og går, men det er"filleting" i mine øyne. Selv om jeg egentlig ikke har noe forklaring på det. Og det er helt levelig og ikke noe hinder i hverdagen. Bare litt rart. 

Så.... Burde jeg ta enda en tur til legen (selv om jeg akkurat har vært der og fått påvist denne vitaminmangelen) bare for å starte en utredning eller... eller bare vente og se om det kommer flere og mer alvorlige symptomer? 

Mange av de symptomene kan komme av D vitamin mangel. Spørsmålet er vel egentlig mer hvorfor du har mangel? Er det dårlig kosthold, dårlig tarm som ikke tar opp vitaminene tilstrekkelig eller annen underliggende sykdom👀 

Anonymkode: 887d6...635

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mange av de symptomene kan komme av D vitamin mangel. Spørsmålet er vel egentlig mer hvorfor du har mangel? Er det dårlig kosthold, dårlig tarm som ikke tar opp vitaminene tilstrekkelig eller annen underliggende sykdom👀 

Ja det kanskje sant. Ble anbefalt kontrollprøver igjen om 3 måneder så kan jo drøye til da. 

Spiser sunt og trener, men har ikke akkurat vært flink til å ta tran. Har ingen andre mangler enn D-vitamin, så tror egentlig ikke det går på kosthold.  Men nå bøtter jeg innså med divisun og tran, så kan jo se om det hjelper. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja det kanskje sant. Ble anbefalt kontrollprøver igjen om 3 måneder så kan jo drøye til da. 

Spiser sunt og trener, men har ikke akkurat vært flink til å ta tran. Har ingen andre mangler enn D-vitamin, så tror egentlig ikke det går på kosthold.  Men nå bøtter jeg innså med divisun og tran, så kan jo se om det hjelper. 

Ta litt solarium så får du opp vitamin lageret. Typ 10 min x 2 i uka over en liten periode, altså ikke overdrevet mye… 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ta litt solarium så får du opp vitamin lageret. Typ 10 min x 2 i uka over en liten periode, altså ikke overdrevet mye… 

Ja det burde jeg nok gjort. Men jeg tåler ikke sola i det hele tatt. Lys hud og rødt hår og blir solbrent av å se på sola. Men kan sikkert prøve bittelitt solarium. 

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har ms. Frisk og rask, så hadde han kribling i bena et par dager, før han dag 3 våknet og ikke kunne gå. Ble hentet i ambulanse og fikk diagnosen raskt på sykehuset. 
Han satt i rullestol et års tid, men lærte å gå igjen. Dette er 8 år siden. Han får medisiner.

Jeg har endel av samme som du beskriver, bortsett fra dette med synet. Jeg har hatt nevrografi på sykehuset hvor de kan påvise blant annet ms. Dette er for å se reaksjoner mellom nerver/hjernen. Jeg har også tatt mr av hjernen. Ingen funn, og det er konkludert med å være bivirkning/ettervirkning av covid og vaksine.

Hvis du er oppriktig bekymret så må du snakke med lege om dette, ikke Google!

Optikere kan også se tegn til MS, sånn med tankende synet ditt.

Anonymkode: d27f1...a8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...