Gå til innhold

Vanskelig å få ned fettprosent med styrketrening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk ned fra 98kg til 75 på 1,5 år, og ble fornøyd med vekta. Men begynte å trappe opp  styrketreningen fordi jeg synes det både er gøy og jeg liker følelsen det gir meg etter en god økt. 

Når jeg var på slankern gikk jeg på ulike dietter for å gå ned i vekt og kombinerte det med kondisjonstrening samt styrke med egenvekt. Vekta gikk raskt ned i begynnelsen og saktere nå mot slutten. Prøvde både keto og lavkarbo i kombo med kaloriunderskudd (1300-1500 inntak pr dag) og jeg følte meg vel med det men sluttet nå nettop da jeg følte at kroppen trengte med karbo for å fungere optimalt under den harde styrketreningen som jeg begynte med. 

Problemet mitt er at vekta har begynt å bevegd seg oppover og jeg føler meg oppblåst hver dag (mulig pga karbohydrater jeg igjen har begynt å spise). Magen ser ut som en kul og den er ikke like flat som den var under lavkarbo/keto. Og dette plager meg. 
Vekta sier nå 78-78,5 kg og i kombinasjon med at jeg føler fettprosenten har stagnert og den oppblåste magen så mister jeg gradvis motivasjon for hver dag som går. Etter 2mnd har jeg altså gått opp 2,5 - 3 kg. Kan alt dette være muskler+vann (vann pga karboinntaket) eller har jeg rett og slett blitt tjukkere etter jeg begynte å spise mer og trene hard styrketrening? Må sies at jeg har økt kaloriinntak i det siste pga jeg ønsker å gi kroppen mer næring (er nå oppe i 1800-2200pr dag), men var det et dumt trekk? For jeg tror kroppen fikk for lite næring tidligere da jeg lå rundt 1500, for jeg føler jeg har mer å gå på nå og styrkeøktene mine er bedre.
Ønsker jo å gi kroppen næring til å øke styrke og muskelmasse men ikke på bekostning av buksestørrelse.  

Noen med noen tanker om dette? Er det slik at musklene bygges først, og fettet forsvinner etterpå? For jeg vil jo ned i fettprosent og opp i muskelmasse, jeg bare vet ikke hvordan. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

3 kg vann er ikke uvanlig, så jeg ville ikke stresset for mye med dette. Har du gått opp i buksestørrelse da? 😊

Skrevet (endret)
Sandum.PT skrev (4 timer siden):

3 kg vann er ikke uvanlig, så jeg ville ikke stresset for mye med dette. Har du gått opp i buksestørrelse da? 😊

Nei det har jeg ikke egentlig. Men har vært voldsomt oppblåst de siste dagene. Men mulig det er karbohydratene sin feil 🤷‍♀️ Men har jo ikke lyst å gå på lavkarbo resten av livet heller. 

Men et spørsmål, du som er PT. Det er mulig å trene seg ned i fettprosent med nesten kun styrketrening? Har litt vel mye overskuddsfett enda synes jeg selv, og vil nok trives mer med meg selv som en bittelitt smalere/strammere versjon. Jeg trener intervall 1 gang i uka nå, på sommerhalvåret 1-3 ganger. 

Ville du tenkt at jeg spiser for mye? Jeg er litt usikker på dette, da jeg har bedrevet jojoslanking hele mitt voksne liv, og det er først nå det siste året jeg har greid å holde koken så lenge, med tanke på trening. Så er jo redd jeg har «drept» forbrenningen min, da jeg har hørt om at dette kan forekomme. Jeg har heller aldri hatt anlegg for muskler (ei heller mine foreldre) og vet jeg må jobbe rimelig hardt for å skaffe meg bare en anelse tydelig muskulatur. 

For man vil jo ikke bare være godt trent, men vil jo gjerne at det skal vises også når man har jobbet så hardt 😅

Endret av Sizz-
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trente mye styrke da jeg gikk ned i vekt. Ble raskt mye sterkere. Men musklene var ikke synlige før jeg kom under en viss fettprosent. Rundt 25%, eller en BMI på rundt 23. Da så jeg virkelig tegn på innsatsen jeg hadde gjort, sånn estetisk. Jeg hadde jo bygget muskler, men de var ikke synlige før vekt og fettprosent var lavere. 

Kalde fakta. Se bare på strong man konkurranser. De løfter utrolige antall kilo, men de har ikke synlige muskler før de går ned i vekt. Ref, The Mountain-image.thumb.png.9b956a21e8a6b424c1d49de522bef776.png

Anonymkode: 3fda6...ed9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Meg over: den innsatsen gjør du med kostholdet først og fremst. Du må være i kaloriunderskudd. 

Anonymkode: 3fda6...ed9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiser du nok fiber for å holde magen i gang? Mer brokkoli, mer grønne erter. Gjerne ferske grønnsaker

Pass på makroene. Protein til lette måltider kan være 1/4 av kaloriene (10g protein x 4kcal = 40 kcal), større måltid minst 1/3. Proteinpulver hjelper gi deg nok protein, uten å gi deg andre kalorier kroppen kan lagre som fett. Proteinpulver blir i stor grad tisset ut om du spiser for mye, det lagres ikke som fett. Så lenge du drikker rent proteinopulver i vann. Noen liker shaker med smak, da kan det raskt være mer kalorier i det som kroppen ikke trenger

Kroppen kan bygge muskler og miste fett, men det kan være vanskelig spise optimalt for det. Så lenge du får i deg nok protein, spiser lett i kalorier og trener styrke, så vil du nok se forbedring på sikt

Det kan være lurt ta bilde av kroppsformen din, for etter noen uker er det sånn du enkles ser om du har hatt forbedring. Når du har fremgang vil du se at armene og lår er større, mens midjen er mindre. Vekten kan være ganske lik, men vekten vil være fordelt annerledes på kroppen. Istedetfor å for eks være veldig rund rundt magen, vil du ha fått mindre midje og blitt mer "rund" rundt armer og lår (muskler). Vekten gjenspeiler ikke alltid endring i vektfordeling på kropp.

Anonymkode: 5ccb6...a11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...