AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #1 Skrevet 8. mars 2023 Jeg går andre året på vgs. Har vært syk og hjemme i én uke+. Har legeerklæring altså. Men det jeg lurer på er om jeg må sende melding til lærerne hver dag. På skolen min er det nemlig slik at vi sender en teams melding til de lærerne vi har den dagen om at vi ikke kommer. Må jeg gjøre dette hver dag? Føler det blir litt sånn «kommer ikke i dag heller», gjentatt hver dag. Eller holder det å sende melding at man er syk den første dagen, også vet de grunnen til hvorfor jeg ikke er der de påfølgende dagene? Anonymkode: af92f...f33
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #2 Skrevet 8. mars 2023 Hos oss er det slik at elevene gir beskjed til kontaktlærer på morgenen (meldingen må komme fra foresatte om eleven ikke har fylt 18). Kontaktlærer legger det inn i fraværssystemet, og da vil faglærerne se det når de tar opprop. Her er det beskjed hver dag som gjelder, bortsett fra om det foreligger en legeerklæring. Den sier jo noe om forventet varighet på fraværet. Det er nok ulik praksis på ulike skoler, så jeg ville ha sendt en melding til kontaktlærer for å høre hva som gjelder hos dere. God bedring! Anonymkode: a4f3d...59a 1
stan Skrevet 8. mars 2023 #3 Skrevet 8. mars 2023 Det bør være nok å gi beskjed til kontaktlærer. Med kopi av legeerklæring og et anslag av varighet. Da bør det ikke være nødvendig med å gi beskjed hver dag. Selv om man er syk, kan man jo fortsatt ha arbeidskapasitet. Da kan være fornuftig å ta kontakt med faglærere, så man ikke blir hengende etter faglig. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #4 Skrevet 8. mars 2023 Hos oss skal elever gi beskjed til faglærer og kontaktlærer første dag. Dersom man gir beskjed at fraværet vil vare 2-3 dager, trenger man ikke å gi beskjed hver dag. Om man ikke gjør det, forventer jeg beskjed hver dag. Hører jeg ingen ting innen 3 dager blir elever ringt, det samme gjelder foresatte dersom eleven er under 18 år. Er man i jobb, gir man beskjed til arbeidsgiver for hver dag man ikke kommer. Anonymkode: 61cc9...830 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #5 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hos oss skal elever gi beskjed til faglærer og kontaktlærer første dag. Dersom man gir beskjed at fraværet vil vare 2-3 dager, trenger man ikke å gi beskjed hver dag. Om man ikke gjør det, forventer jeg beskjed hver dag. Hører jeg ingen ting innen 3 dager blir elever ringt, det samme gjelder foresatte dersom eleven er under 18 år. Er man i jobb, gir man beskjed til arbeidsgiver for hver dag man ikke kommer. Anonymkode: 61cc9...830 Oki. Ja, har hørt flere ganger at «man skal øve seg til arbeidslivet» og alt det der. Det er bare så slitsomt og føles så unødvendig å dra opp pcen når man føler seg helt elendig, for å skrive den samme meldingen til fem ulike lærere i tre dager i strekk, for så å skru av pcen og ikke få sove igjen fordi skjermstyrken påvirker hjernen. Hvis det er forståelig Anonymkode: af92f...f33
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #6 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Oki. Ja, har hørt flere ganger at «man skal øve seg til arbeidslivet» og alt det der. Det er bare så slitsomt og føles så unødvendig å dra opp pcen når man føler seg helt elendig, for å skrive den samme meldingen til fem ulike lærere i tre dager i strekk, for så å skru av pcen og ikke få sove igjen fordi skjermstyrken påvirker hjernen. Hvis det er forståelig Anonymkode: af92f...f33 Du lager en melding og legger alle lærerne inn i samtalen. Det klarer du nok. Vet du at du blir borte over flere dager, gir du beskjed om det. Går også an å sende melding kvelden før. Har full forståelse for at det er kjipt å være syk, men noen regler må man forholde seg til. Det er dessverre en del ting som føles unødvendig som man allikevel må forholde seg til Anonymkode: 61cc9...830
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #7 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du lager en melding og legger alle lærerne inn i samtalen. Det klarer du nok. Vet du at du blir borte over flere dager, gir du beskjed om det. Går også an å sende melding kvelden før. Har full forståelse for at det er kjipt å være syk, men noen regler må man forholde seg til. Det er dessverre en del ting som føles unødvendig som man allikevel må forholde seg til Anonymkode: 61cc9...830 Det var jo nettopp det dette innlegget handlet om da. Om det virkelig er nødvendig å sende den samme meldingen hver dag, fordi det føles unødvendig. men nå har jeg fått svar på det. Jeg tenkte det var lurt å forklare min situasjon og hvorfor jeg valgte å spørre spørsmålet i utgangspunktet. Anonymkode: af92f...f33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå