AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #1 Skrevet 8. mars 2023 Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget, men jeg må bare få det ut. Jeg har to barn i barnehagen, en på 5 år og en på 2år. I løpet av de siste fire månedene har dette skjedd: ambulansen måttet rykke ut til det ene barnet mitt i barnehagen pga et uhell. Fink telefon på jobb at barnet hadde slått seg kraftig og at ambulansen var på vei. Heldigvis gikk dette bra. Jeg tenkte at dette er jo noe som kan skje. Kun en måned etter får jeg telefon om at det andre barnet mitt også hadde vært utfor et uhell, og at ambulansen var på vei. Barnet ble denne gangen med ambulansen, så etter og akkurat ikke ha rukket frem til barnehagen, så måtte vi kjøre 30 min til sykehuset før vi så barnet. Heldigvis gikk dette også bra, og ingen varige skader. Så for 3 uker siden var det igjen ny telefon. Denne gangen ble barnet kjørt til legevakten, og dette gikk jo også bra. Problemet er at jeg er helt ødelagt etter dette her. Jeg klarer ikke konsentrere meg på jobb når barna er i barnehagen. Jeg ser for meg at neste er luftambulanse og begravelse. Og det er ingenting barnehagen kunne gjort annerledes, alt har bare vært uflaks. Går bare og venter på telefon fra barnehagen om neste ulykke. Anonymkode: d87a3...948 8
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #2 Skrevet 8. mars 2023 Enten veldig uheldige barn eller noe barnehagen kunne gjort annerledes! Har jobbet i barnehage i snart ti år, 3 forskjellige barnehager. Har sett ambulanse tre ganger - ene var anafylaktisk sjokk (allergi på det tidpunktet ukjent) og andre var et barn som hadde satt noe (mat under måltid) i halsen (gjenstanden var ute til ambulanse kom, men de ønsket å ta med barnet for sjekk i tilfelle uansett). Tredje tilfellet var et barn med alvorlige feberkramper. Kun en av tilfellene var på en avdeling jeg selv har jobbet på. Høres ut som denne barnehagen har mange ulykker? Og på kort tid? Forstår godt at du er bekymret. Anonymkode: d7d6f...873 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #3 Skrevet 8. mars 2023 Skjer dette på grunn av underliggende sykdommer eller liknende hos barna? Hvis disse ulykkene har skjedd på grunn av fall/ytre skader vil jeg si at barnehagen bør endre rutinene sine. At barnehagen må ringe ambulanse/kjøre til legevakten så ofte vitner om at de burde følge mer med, eller passe bedre på miljøet rundt barna slik at de ikke skader seg. Anonymkode: ea8f9...6cf 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #4 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skjer dette på grunn av underliggende sykdommer eller liknende hos barna? Hvis disse ulykkene har skjedd på grunn av fall/ytre skader vil jeg si at barnehagen bør endre rutinene sine. At barnehagen må ringe ambulanse/kjøre til legevakten så ofte vitner om at de burde følge mer med, eller passe bedre på miljøet rundt barna slik at de ikke skader seg. Anonymkode: ea8f9...6cf Om et barn snubler i løpefart er det nok til å havne hos legevakta eller sykebil hvis man er uheldig. De kan faktisk ikke fly rundt barna og si hver forsiktig hver gang de er ute. Anonymkode: 2b439...b1d 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #5 Skrevet 8. mars 2023 Jobba i stor barnehage 3 år og på den tiden skjedde det aldri en eneste alvorlig ulykke, høres dermed veldig unormalt ut for meg… Anonymkode: 3a4b3...38a 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #6 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Om et barn snubler i løpefart er det nok til å havne hos legevakta eller sykebil hvis man er uheldig. De kan faktisk ikke fly rundt barna og si hver forsiktig hver gang de er ute. Anonymkode: 2b439...b1d Det er sant, men tre alvorlige ulykker på kort tid er ikke akkurat normalen i barnehager altså. Anonymkode: 2b45a...29f 4
Jadaomatte Skrevet 8. mars 2023 #7 Skrevet 8. mars 2023 Er det bare dine barn som er utsatt for ulykker? Høres skremmende ut, er ikke normalt.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #8 Skrevet 8. mars 2023 Hadde kontaktet FAU, bydel/kommune og styrer - og bedt om en tilbakemelding på hva det er som har skjedd her. Dette forekom aldri i barnehagen til mitt barn - det var noen potensielle nestenulykker og uansvarlige hendelser. Men ikke 3 ambulanseturer på kort tid liksom. Anonymkode: a799a...321
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #9 Skrevet 8. mars 2023 Ja, dette høres skremmende ut. Du skriver ikke noe om hva slags ulykker det var, men umiddelbart så tenker jeg jo at barnehagen her ikke kan ha passet godt nok på, siden det har vært så mange skader på kort tid ? Anonymkode: 4c409...12a 1
snillochsøt Skrevet 8. mars 2023 #10 Skrevet 8. mars 2023 Jeg hadde også vært stressa. Kan du kreve mer innsyn i hva som har skjedd hvem sitt ansvar det var å passe på osv?
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #11 Skrevet 8. mars 2023 Enkelte ganger er det bare barn som har max uflaks. I fjor opplevde vi at et av barna på avdelingen ble sendt hjem og til tannlegesjekk 2 ganger på en uke. Første gang hadde barnet falt mens hen løp ute på tur, og andre gang det skjedde hadde hen krasja inn i en sykkel pga bråbrems. I begge tilfellene falt barnet rett på munnen. Vi kan ikke skjerme barna for alt, og lage rutiner for å hindre at alle mulige slags småskader skal skje... Anonymkode: 68efe...c70 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #12 Skrevet 8. mars 2023 Jeg har jobbet syv år i barnehage og det eneste som har utløst legevaktbesøk var et fingerkutt. To ambulansetilkallinger på dine barn? Hvor mange uttrykkninger har de hatt totalt på hele barnehagen, mon tro? Sykt. Anonymkode: b8b32...22f
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #13 Skrevet 8. mars 2023 På mine 7 år i barnehage har jeg vært borti tre hendelser av større betydning. Mitt eget barn har jeg måtte ta med til legevakt en gang pga skade i barnehage. Hva sier skademeldingsskjema om ulykkene da? Og kan du be om å få tilgang til rapport om avvik? Der skal det jo opplyses om hva som skjedde og evt tiltak man kan gjøre for å forhindre dette i å skje flere ganger. Anonymkode: 41732...c47
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #14 Skrevet 8. mars 2023 Forstår at det føles skummelt og litt traumatisk å ha stått i disse situasjonene. Jeg har flere erfaringer med å få slike telefoner selv, både for samboer og barn, og det er en voldsom opplevelse følelsesmessig. Jeg kan fremdeles huske både telefonsamtalene og turene til sykehuset, selv om det har gått fint alle gangene. Det er en liten trøst at det er verst når opplevelsene var ferske, det blir enklere å leve med etterhvert. For min del har det hjulpet å fortelle om opplevelsene til absolutt alle som skulle måtte finne på å lytte, for debriefing. Og trøst deg med at barnehagen tydeligvis er flinke til å kontakte helsepersonell raskt ved skade, det er en fordel. En av årsakene til at ansatte i barnehage og skole opplever ambulanse sjeldent er jo fordi foreldrene som oftest blir kontaktet først, og bringer barnet selv til legevakt. Jeg har selv hentet et barn i barnehage etter fall med hodeskade, og tatt med til legevakt. Det var en helt ok vurdering av barnehagen, men de kunne like gjerne kontaktet ambulanse, barnet hadde hjernerystelse. Så jeg tenker du er heldig med barnehagen jeg (du skriver at alt har handlet om uflaks)- skader skjer uansett, men for mange sitter det langt inne å ringe 113. Anonymkode: 141ac...ed8 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #15 Skrevet 8. mars 2023 Er barna dine svært uheldige? Det er ikke fryktelig mange farer i bhg. Anonymkode: 8a0c1...c33
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #16 Skrevet 8. mars 2023 Har jobbet 6 år i barnehage, aldri opplevd å måtte ringe ambulanse. Har vært 2 tilfeller med legevakt og det ene tilfelle var meg selv🙈 Ellers bare opplevd småskader som fall fra egen høyde, ramla ned fra huske, tryna på asfalt osv.. altså helt normale fall. Her hadde jeg nok meldt ifra til kommunen så de kan føre tilsyn, og begynt å se meg om etter annen barnehage🙄 Anonymkode: 73642...751
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #17 Skrevet 8. mars 2023 Noen ganger er ting bare maks uflaks, vi hadde et barn som snublet i egne ben, falt mot et helt vanlig lekebord og traff rett under øyet, ble hoven, blå og gul og tatt med til lege. (Det gikk jo bra, men så veldig ille ut) noen ting kan man ikke forhindre. Men jeg har jobbet i stor barnehage i 14 år, kun opplevd ambulanse en gang, og det var på en ansatt som fikk alvorlig allergisk reaksjon. Anonymkode: ac6e3...cdf
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #18 Skrevet 8. mars 2023 Krevde noen av skadene egentlig ambulanse/legevakt? Eller er det slik at barnehagen har unormalt lav terskel for å ringe ambulanse/legevakt? Anonymkode: 8604a...391 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå