Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp vaert hos legen for aa maale progesteronnivaaet. Skal ringe i slutten av neste uke for aa faa resultatet. Er det vanlig aa bare sjekke progesteron, skal ikke andre ting sjekkes hvis det er mistanke om PCO(S)? Eller maa jeg inn til nye proever hvis ikke alt er normalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er kankskje en av de første testene du har tatt? Har legen sakt at det er mistanke om POC(S) da? Eller er det noe du mistenker selv? Og ja, det er andre og langt mer kompliserte undersøkelser om man mistenker POC(S)

Dersom progesteron nivået ditt er for lavt er dette en enkel ting å gi ekstra støtte for.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har uregelmessige sykluser og legen mente det kunne vaere pcos. Men jeg har lest at det er mye annet man ogsaa sjekker da. Saa hva kan det vaere om det ikke er pcos?? "Kun" progesteron-mangel?? Faar man ekstra progesteron, da eller? Det er foerste test siden jeg var hos legen pg.a uregelmessige menstruasjoner (28 dager, 34 dager, 32 dager, 60 dager osv.).

Skrevet

Ingen som vet?

Skrevet

Det kan jo rett og slett være at dette er det som er normalt for deg.

Uregelmessige sykluser kan skyldes for lavt østrogennivå, høyt prolaktinnivå, for lavt/høyt thyroksinnivå, prematur aldring av eggstokker, for høyt FSH-nivå (follicle stimulating hormone), for lavt/høyt TSH-nivå (thyroid stimulating hormone), for høyt testosteronnivå (ofte i forbindelse med PCOS), høyt nivå av DHEAS (dehydroepiandrosterone sulfate) (ofte i forbindelse med PCOS) og sikkert mange andre ting.

Skrevet

PCOS ser man gjerne enkelt på ultralyd.

Skrevet
Det kan jo rett og slett være at dette er det som er normalt for deg.

Uregelmessige sykluser kan skyldes for lavt østrogennivå, høyt prolaktinnivå, for lavt/høyt thyroksinnivå, prematur aldring av eggstokker, for høyt FSH-nivå (follicle stimulating hormone), for lavt/høyt TSH-nivå (thyroid stimulating hormone), for høyt testosteronnivå (ofte i forbindelse med PCOS), høyt nivå av DHEAS (dehydroepiandrosterone sulfate) (ofte i forbindelse med PCOS) og sikkert mange andre ting.

Hvis det er saa mange forskjellige potensielle aarsaker, hvorfor har ikke legen beordret at det skal undersoekes? Uregelmessige sykluser er nok "normalt" for meg, ja, for det har jeg hatt helt siden jeg fikk mensen som 13-aaring. Jeg er naa snart 27...

Tusen takk for svar!

Skrevet
Hvis det er saa mange forskjellige potensielle aarsaker, hvorfor har ikke legen beordret at det skal undersoekes?

Det må du spørre han/henne om.

Skrevet

Skal spoerre i morgen. Legekontoret er stengt i dag.

Skrevet

Har faatt resultatene av testen, og fikk bekreftet at jeg har lavt progesteron-nivaa. Skal snakke med legen om et kvarter for aa diskutere naermere....kan man faa tilskudd av progesteron, mon tro?

Skrevet
Har faatt resultatene av testen, og fikk bekreftet at jeg har lavt progesteron-nivaa. Skal snakke med legen om et kvarter for aa diskutere naermere....kan man faa tilskudd av progesteron, mon tro?

Ja, det er noe av det enkleste å fikse.

Skrevet

Legen sier naa at flere andre ting skal sjekkes, inkludert gonadtrophin, prolactin og thyroid. Pluss jerninnholdet og noen andre ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...