Gå til innhold

Rare «anfall» dagen etter alkohol.. Utrolig ekkelt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt får jeg noen merkelige «anfall» dagen derpå nesten hver gang jeg drikker alkohol. Jeg fikk det aldri før men det er kommet de siste to årene. Det som ofte skjer er at jeg får et slags merkelig press i hodet, trykk. Nummenhet og prikking i hele kroppen, hjertebank, svimmelhet. Kjennes ut som jeg skal besvime.. Det hjelper alltid å spise noe og da går det som oftest over. Hva kan dette være for noe? Det er utrolig ubehagelig og av og til har det gått så langt at jeg tror jeg skal svime av og dø.. Pustevansker får jeg også. Utrolig ekkelt. Fikk det nå på søndag etter jeg var ute lørdagen. Noen som har opplevd lignende?

Anonymkode: bd535...a89

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke et anfall. Det kalles å være fyllesjuk.

Anonymkode: e085b...a7f

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor fortsetter du å drikke alkohol når du opplever dette?

Anonymkode: 5a538...184

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke et anfall. Det kalles å være fyllesjuk.

Anonymkode: e085b...a7f

Jeg vet jo hva fyllesyke er, men greia er at disse anfallene kommer i puljer. De kommer vanligvis om morgenen når jeg våkner og gir seg hvis jeg spiser noe mat etc med engang jeg står opp.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Angst, fylleangst er en vanlig men ubehagelig effekt av alkohol.

Anonymkode: db65c...dd3

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Kan godt hende det er angst ja. Men det ekle presset/trykket i hodet er så sykt ubehagelig.. Kan angst virkelig foråsake det? Vurderer å kutte sterkt ned på alkohol. Drikker bare 1-2 ganger i måneden men likevell.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her

Kan godt hende det er angst ja. Men det ekle presset/trykket i hodet er så sykt ubehagelig.. Kan angst virkelig foråsake det? Vurderer å kutte sterkt ned på alkohol. Drikker bare 1-2 ganger i måneden men likevell.

Hvis du har glemt å drikke vann kan du få hodepine, eller hvis du blander all mulig rart av drikkevarer. 

Anonymkode: 7a8e4...11d

Skrevet

Drikk litt mindre, så blir du mindre sjuk. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vet jo hva fyllesyke er, men greia er at disse anfallene kommer i puljer. De kommer vanligvis om morgenen når jeg våkner og gir seg hvis jeg spiser noe mat etc med engang jeg står opp.

TS

Jepp, fortsatt så er dette altså ettervirkninger av å ha drukket alkohol.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du har glemt å drikke vann kan du få hodepine, eller hvis du blander all mulig rart av drikkevarer. 

Anonymkode: 7a8e4...11d

Gammel myte.

Anonymkode: 87a2a...3e1

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Gammel myte.

Anonymkode: 87a2a...3e1

Det med vann eller å blande...? At man får hodepine av å være dehydrert er i alle fall absolutt ingen myte.

Anonymkode: 22105...2ab

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som føling. Har du diabetes eller er du slankeoperert? 

Anonymkode: 6876e...a58

• Liker 1
Skrevet

Søk opp blodtrykksfall

Skrevet

JEg får også veldig lett det du beskriver dagen derpå, samt heteslag. Henger nok greit sammen med alkoholinntak kvelden før, dårlig søvn, generell fyllesyke og fylleangst. For meg hjelper det å roe helt ned dagen derpå, evt ha en hyggelig og rolig plan med en venninne (feks cafe eller gå en tur), frisk luft, ro, spise noe godt og næringsrikt, se på en bra serie eller gjøre små ting som gir en slags "mestringsfølelse" men som ikke er for anstrengende, som å ta en god og lang dusj eller sette på en klesvask. 

Har flere venner som sliter med det samme dagen derpå, samt vet om flere som blir skikkelig lei seg eller nedfor dagen derpå. Er nok helt normalt at kroppen er i et merkelig modus dagen etter man har drukket alkohol. Se en bra serie, slapp av, få frisk luft og finn roen er mitt tips.

AnonymBruker
Skrevet

Ubalanse i væske/salt kanskje. Å drikke mye hjelper ikke, man må få i seg litt salter også. Noe til å binde væsken. Det meste av salter forsvinner av fylle-tissing. Farris&fries!

Anonymkode: 5e9a3...cfb

AnonymBruker
Skrevet

Dette er i hvert fall den enkleste sak i verden å unngå ved ikke å drikke alkohol.

Hvorfor i alle dager skal man fortsette å utsette seg for noe så ubehagelig når man bare kan drikke alkoholfritt.

Anonymkode: b2913...b35

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ubalanse i væske/salt kanskje. Å drikke mye hjelper ikke, man må få i seg litt salter også. Noe til å binde væsken. Det meste av salter forsvinner av fylle-tissing. Farris&fries!

Må legge til at pga saltmangel går mye drikke rett igjennom. Du må få i deg salt før det hjelper å drikke vann. Uten salt/væske-balanse er man ikke på stell. Du kan drikke som en gud, men uten bindemiddel så hjelper det ikke.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 8.3.2023 den 14.52):

Kort fortalt får jeg noen merkelige «anfall» dagen derpå nesten hver gang jeg drikker alkohol. Jeg fikk det aldri før men det er kommet de siste to årene. Det som ofte skjer er at jeg får et slags merkelig press i hodet, trykk. Nummenhet og prikking i hele kroppen, hjertebank, svimmelhet. Kjennes ut som jeg skal besvime.. Det hjelper alltid å spise noe og da går det som oftest over. Hva kan dette være for noe? Det er utrolig ubehagelig og av og til har det gått så langt at jeg tror jeg skal svime av og dø.. Pustevansker får jeg også. Utrolig ekkelt. Fikk det nå på søndag etter jeg var ute lørdagen. Noen som har opplevd lignende?

Symptomene er like symptomer på panikkanfall. Det vil si diagnosen panikkangst.  Hos mange med såkalt fylleangst kan det være likedan, da alkohol gjør at nivået «lykkehormoner» stiger. Når rusen forsvinner, hender det at kroppen (hjernen) ikke produserer nok «lykkehormoner» rett etterpå, på grunn av at rusen hadde gjordt jobben.

Kan sammenlignes med at man aldri må slutte brått med antidepressiva. Det tar tid før kroppen «skjønner» den plutselig må stå for all produksjon av «lykkehormoner» selv. 

Endret av MyMichelle
AnonymBruker
Skrevet
MyMichelle skrev (1 time siden):

Symptomene er like symptomer på panikkanfall. Det vil si diagnosen panikkangst.  Hos mange med såkalt fylleangst kan det være likedan, da alkohol gjør at nivået «lykkehormoner» stiger. Når rusen forsvinner, hender det at kroppen (hjernen) ikke produserer nok «lykkehormoner» rett etterpå, på grunn av at rusen hadde gjordt jobben.

Kan sammenlignes med at man aldri må slutte brått med antidepressiva. Det tar tid før kroppen «skjønner» den plutselig må stå for all produksjon av «lykkehormoner» selv. 

Ubalansen rettes stort sett opp etter 24 t da. Men ja, droppen i lykkehormoner kan oppleves som en dropp mentalt. Egentlig er det en tilbakestilling til normalt nivå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...