AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #1 Skrevet 8. mars 2023 Hei dere, Så de siste årene har jeg vært sengeliggende med ekstrem utmattelse. Jeg har mistet alle vennene mine fordi jeg er en drittsekk som saboterer alle vennskap, har kun foreldrene mine igjen. Jeg bor også hjemme, noe som tar på psyken noe ekstremt, men jeg har ikke energi eller råd til å finne leilighet/flytte. Jeg er 28 år og det er helt krise, er på bristepunktet. Jeg har prøvd samtaleterapi på DPS i tre år og et par medikamenttyper, ble bare verre. Innleggelse takler jeg ikke på grunn av unnvikende pf. Har alvorlig depresjon så strever med helt elementære ting som mat og dusj. En del av meg mener jeg ikke fortjener å bli bedre, men jeg prøver kjempe mot. Det hjelper ikke akkurat at jeg ikke klarer gå tur mer enn en dag i uka, skulle ønske jeg klarte det hver dag. Hater å være med mennesker.. Nå er jeg så gammel at det er vel egentlig for sent for alt? Hva gjør jeg når psykiatrien har gitt meg opp? Kunne tenkt meg å hatt psykolog med driftsavtale, eventuelt manne meg opp til et opphold på traumespesifikk avdeling, men de mener alt er prøvd. Dette er ikke et liv jeg ønsker å leve mer. Anonymkode: 02f04...93e 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #2 Skrevet 8. mars 2023 Hvor lenge er det siden du snakket med fastlegen om situasjonen? Er det mulig å bli henvist til medisinvurdering? Så kan du se om medisiner kan få funksjonsnivået ditt opp? Anonymkode: 0aaac...493
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #3 Skrevet 8. mars 2023 Hvis det kun er forsøkt samtaleterapi på DPS og noen få medisiner, så høres det jo litt merkelig ut å konkludere med at behandling er fånyttes. Har du traumer/PTSD? Et opphold på et sted som er spesialisert på din (hoved)lidelse høres jo ut som et fornuftig grep. Tror også psykolog med driftsavtale er å foretrekke over DPS. Jeg går til privat psykolog, og har inntrykk av at det er 1000 ganger mer stabilt enn hos DPS hvor behandlere blir sykemeldt titt og ofte pga stress og det er et enormt press på å få pasienter «ferdigbehandlet». Jeg går til psykolog pga traumer fra barndommen, og når jeg blir frustrert fordi jeg «ikke blir bra» så minner hun meg på at dette er sakte (men intensivt) arbeid som tar TID. Hun jobbet på DPS før, og sier at for 90% av pasientene de hadde så var det urealistisk at de skulle bli bra på den avsatte tiden. Men pasientforløpene må jo følges for at køene ikke skal bli enda lengre, så da ender man opp med halvveis behandling, som i verste fall kan forverre pasientens situasjon. Anonymkode: 2f4d2...701
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #4 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvis det kun er forsøkt samtaleterapi på DPS og noen få medisiner, så høres det jo litt merkelig ut å konkludere med at behandling er fånyttes. Har du traumer/PTSD? Et opphold på et sted som er spesialisert på din (hoved)lidelse høres jo ut som et fornuftig grep. Tror også psykolog med driftsavtale er å foretrekke over DPS. Jeg går til privat psykolog, og har inntrykk av at det er 1000 ganger mer stabilt enn hos DPS hvor behandlere blir sykemeldt titt og ofte pga stress og det er et enormt press på å få pasienter «ferdigbehandlet». Jeg går til psykolog pga traumer fra barndommen, og når jeg blir frustrert fordi jeg «ikke blir bra» så minner hun meg på at dette er sakte (men intensivt) arbeid som tar TID. Hun jobbet på DPS før, og sier at for 90% av pasientene de hadde så var det urealistisk at de skulle bli bra på den avsatte tiden. Men pasientforløpene må jo følges for at køene ikke skal bli enda lengre, så da ender man opp med halvveis behandling, som i verste fall kan forverre pasientens situasjon. Anonymkode: 2f4d2...701 Åå takk for fint svar hadde forventet å få litt voksenkjeft, da jeg kanskje virker litt tafatt. Har cPTSD, spiseforstyrrelse og angst i tillegg. Ønsker egentlig opphold på traumeavdeling, men jeg må stabiliseres først fordi jeg er jo ikke fungerende nok til et slik opphold nå. Psykologen din har nok helt riktig, føler kanskje man også får litt bedre tid hos psykolog med driftsavtale? AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvor lenge er det siden du snakket med fastlegen om situasjonen? Er det mulig å bli henvist til medisinvurdering? Så kan du se om medisiner kan få funksjonsnivået ditt opp? Anonymkode: 0aaac...493 Takk for svar. Fastlegen bare henger seg på DPS sin vurdering, det var i september/oktober Får ikke prøve mer medisin av hverken psykiater på DPS da jeg gikk der eller av fastlege, så da vet jeg ikke hvor jeg kan gå for medisinvurdering? Har prøvd Zoloft og Wellbutrin. ts Anonymkode: 02f04...93e
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #5 Skrevet 8. mars 2023 Jeg ville undersøkt mulighetene for å få Ketaminbehandling. Privat, om nødvendig. Håper du finner noe som kan gjøre dagene dine bedre. Høres helt forferdelig ut å ha det sånn. Anonymkode: 85f6c...038 2
Grüner Skrevet 8. mars 2023 #6 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Åå takk for fint svar hadde forventet å få litt voksenkjeft, da jeg kanskje virker litt tafatt. Har cPTSD, spiseforstyrrelse og angst i tillegg. Ønsker egentlig opphold på traumeavdeling, men jeg må stabiliseres først fordi jeg er jo ikke fungerende nok til et slik opphold nå. Psykologen din har nok helt riktig, føler kanskje man også får litt bedre tid hos psykolog med driftsavtale? Takk for svar. Fastlegen bare henger seg på DPS sin vurdering, det var i september/oktober Får ikke prøve mer medisin av hverken psykiater på DPS da jeg gikk der eller av fastlege, så da vet jeg ikke hvor jeg kan gå for medisinvurdering? Har prøvd Zoloft og Wellbutrin. ts Anonymkode: 02f04...93e Uff. Det skal ikke være lett. Når du har både spiseforstyrrelser, angst, depresjon og personlighetsforstyrrelse, så sliter du ganske kraftig. Helt utrolig at de kan erklære deg behandlingsresistent i en alder av 28 år etter 3 år på dps med en så sammensatt problematikk, og selv om du er erklært behandlingsresistent, har du rett på nødvendig helsehjelp. Når du er så dårlig som nå, trenger døgninnleggelse. På Modum bad har de en kombinert traume/spiseforstyrrelsesavdeling som kanskje kunne passet deg, men det er mulig du trenger en ordinær innleggelse på psykiatrisk sykehus først for å komme deg litt til hektene før du er klar for å jobbe med deg selv på Modum. 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #7 Skrevet 8. mars 2023 Jeg var rundt 28/29 da ting snudde for meg. Fra å være en alvorlig syk pasient i psykiatrien er jeg nå 38 år, har samboer, eier hus to barn, to biler, bachelor, master og holder på med en doktorgrad. Ikke minst er jeg lykkelig og harmonisk. Jeg kan ha tøffe dager som følge av dagliglivet, men det går over og jeg tåler å ha det dårlig på en helt annen måte enn når jeg var syk. MYE kan skje på et tiår, med andre ord! Jeg er så uendelig glad for at jeg ikke gav opp. En dag av gangen - eller som du kanskje må (og som jeg måtte) ti minutter av gangen. Anonymkode: c61db...682 1 6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #8 Skrevet 8. mars 2023 Grüner skrev (3 minutter siden): Uff. Det skal ikke være lett. Når du har både spiseforstyrrelser, angst, depresjon og personlighetsforstyrrelse, så sliter du ganske kraftig. Helt utrolig at de kan erklære deg behandlingsresistent i en alder av 28 år etter 3 år på dps med en så sammensatt problematikk, og selv om du er erklært behandlingsresistent, har du rett på nødvendig helsehjelp. Når du er så dårlig som nå, trenger døgninnleggelse. På Modum bad har de en kombinert traume/spiseforstyrrelsesavdeling som kanskje kunne passet deg, men det er mulig du trenger en ordinær innleggelse på psykiatrisk sykehus først for å komme deg litt til hektene før du er klar for å jobbe med deg selv på Modum. Tusen takk for svar! Det hjelper å få litt andre innspill. Kanskje jeg må starte med å skifte fastlege som er litt mer på ballen når det kommer til psykiske lidelser. Får jeg søkt meg inn på Modum nå som det ikke er fritt behandlingsvalg? AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg var rundt 28/29 da ting snudde for meg. Fra å være en alvorlig syk pasient i psykiatrien er jeg nå 38 år, har samboer, eier hus to barn, to biler, bachelor, master og holder på med en doktorgrad. Ikke minst er jeg lykkelig og harmonisk. Jeg kan ha tøffe dager som følge av dagliglivet, men det går over og jeg tåler å ha det dårlig på en helt annen måte enn når jeg var syk. MYE kan skje på et tiår, med andre ord! Jeg er så uendelig glad for at jeg ikke gav opp. En dag av gangen - eller som du kanskje må (og som jeg måtte) ti minutter av gangen. Anonymkode: c61db...682 Tusen takk for en fin solskinnshistorie, det gir håp! Har tenkt lenge at ting blir bedre, men så saboterer jeg stadig for meg selv. Det er vel dessverre en del av psykdommen. 10 minutter av gangen ❤️ Ts Anonymkode: 02f04...93e 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #9 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ville undersøkt mulighetene for å få Ketaminbehandling. Privat, om nødvendig. Håper du finner noe som kan gjøre dagene dine bedre. Høres helt forferdelig ut å ha det sånn. Anonymkode: 85f6c...038 Hvor finner man private tilbud om ketaminbehandling? Anonymkode: b3d80...2df
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #10 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg ville undersøkt mulighetene for å få Ketaminbehandling. Privat, om nødvendig. Håper du finner noe som kan gjøre dagene dine bedre. Høres helt forferdelig ut å ha det sånn. Anonymkode: 85f6c...038 Tusen takk for svar. Skal se litt på det, må da eventuelt spare for det er vel ganske dyrt det er forferdelig, og lange tunge dager uten mening ❤️ Anonymkode: 02f04...93e
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #11 Skrevet 8. mars 2023 Enda en solskinnshistorie! Jeg var rundt 40 før ting snudde. Har bachelorgrad, barn, frivillig jobb og noen få men nære venner. Anonymkode: e0b5c...96e 2 1
Grüner Skrevet 8. mars 2023 #12 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tusen takk for svar! Det hjelper å få litt andre innspill. Kanskje jeg må starte med å skifte fastlege som er litt mer på ballen når det kommer til psykiske lidelser. Får jeg søkt meg inn på Modum nå som det ikke er fritt behandlingsvalg? Tusen takk for en fin solskinnshistorie, det gir håp! Har tenkt lenge at ting blir bedre, men så saboterer jeg stadig for meg selv. Det er vel dessverre en del av psykdommen. 10 minutter av gangen ❤️ Ts Anonymkode: 02f04...93e Hei, jeg trodde Modum bad fikk fortsette å ta inn pasienter fra hele landet, siden de har et spesialisert tilbud de ikke har over hele landet, men ser nå at de bare får ta inn pasienter som tilhører Helse Sør-Øst.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #13 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Enda en solskinnshistorie! Jeg var rundt 40 før ting snudde. Har bachelorgrad, barn, frivillig jobb og noen få men nære venner. Anonymkode: e0b5c...96e Så godt å høre ❤️ vet det er aldri for sent, men det er så tungt å holde ut år etter år Grüner skrev (5 timer siden): Hei, jeg trodde Modum bad fikk fortsette å ta inn pasienter fra hele landet, siden de har et spesialisert tilbud de ikke har over hele landet, men ser nå at de bare får ta inn pasienter som tilhører Helse Sør-Øst. Kjempetrist.. ❤️ Ts Anonymkode: 02f04...93e
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #14 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Tusen takk for svar! Det hjelper å få litt andre innspill. Kanskje jeg må starte med å skifte fastlege som er litt mer på ballen når det kommer til psykiske lidelser. Får jeg søkt meg inn på Modum nå som det ikke er fritt behandlingsvalg? Tusen takk for en fin solskinnshistorie, det gir håp! Har tenkt lenge at ting blir bedre, men så saboterer jeg stadig for meg selv. Det er vel dessverre en del av psykdommen. 10 minutter av gangen ❤️ Ts Anonymkode: 02f04...93e sykdommen saboterer for deg. Og du - ingenting har vært skumlere enn å bli frisk. Å gå fra en ulidelig, men kjent og "trygg" rolle som pasient, til å være student, mor, arbeidstaker - så mange muligheter for å feile! (Men - jo lenger tid man har vært stabil, jo mindre skummelt blir det). Jeg pleier å si at det beste med å ikke være deprimert er at jeg kan være litt deppa igjen. Jeg kan ha en dritt dag, kjøpe ben og jerry is, se på alt for mye tv, ligge på sofaen og grine meg i søvn - også er det en dag! Dagen etter er livet litt bedre igjen, og neste dårlige dag er 8 måneder unna! Før varte disse dårligere dagene i måneder - ja år! Anonymkode: c61db...682 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #15 Skrevet 9. mars 2023 Jeg ville ha byttet fastlege. Hadde ikke godtatt at noen mener du ikke kan behandles etter så kort tid. Har du eventuelt råd til en time hos privat psykolog for å få noen råd hvis det er lang ventetid på bytte av fastlege? Hva enn du gjør, ikke gi opp ❤️ Anonymkode: 58fa7...1f0
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #16 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Tusen takk for svar! Det hjelper å få litt andre innspill. Kanskje jeg må starte med å skifte fastlege som er litt mer på ballen når det kommer til psykiske lidelser. Får jeg søkt meg inn på Modum nå som det ikke er fritt behandlingsvalg? Tusen takk for en fin solskinnshistorie, det gir håp! Har tenkt lenge at ting blir bedre, men så saboterer jeg stadig for meg selv. Det er vel dessverre en del av psykdommen. 10 minutter av gangen ❤️ Ts Anonymkode: 02f04...93e Synes det høres rart ut at du skal konkluderes med å være behandlingsresistent etter kun DPS og kun 2 preparatforsøk. Anonymkode: f8aa1...c8d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå