AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #1 Skrevet 8. mars 2023 Er så drittlei. Hver eneste dag, og da spesielt om kveldene fra ca 16.00 - midtnatt så sitter jeg inne i eget hjem og sliter med å puste. Lungekapasiteten min ligger mellom 60 og 70 % når jeg er medisinert og ikke blir utsatt for irritanter som parfyme og røyk. Blir jeg utsatt synker kapasiteten til rundt 30 %. Disse naboer, hadde de enda bare greid å fyre riktig så kunne det Kanskje vært levelig. Men neida, her er det tjukk, svart røyk som lukter skikkelig surt. Jeg er fange i eget hus om vinteren om ettermiddagene, kan ikke åpne døra, og alle ventiler er stengt av for å unngå problemet mest mulig. Skulle ønske det var mulig å forby vedfyring i tettbygde strøk. Her vi bor er det nesten aldri minusgrader på dagtid i løpet vinteren heller, burde vært helt unødvendig å fyre med ved da. (Ja jeg vet at strømmen er dyr, men det må da kunne gå an å fyre mest mulig miljøvennlig hvis man først skal gjøre det). Hjertesukk fra meg. Anonymkode: 35bcd...20d 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #2 Skrevet 8. mars 2023 Ringe brannvesen og be de komme på inspeksjonen slik ettermiddag? Tjukk, svart røyk, da høres det ut som om de brenner ting sm ikke skal brennes.... Anonymkode: d3649...c7e 35 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 Populært innlegg #3 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er så drittlei. Hver eneste dag, og da spesielt om kveldene fra ca 16.00 - midtnatt så sitter jeg inne i eget hjem og sliter med å puste. Lungekapasiteten min ligger mellom 60 og 70 % når jeg er medisinert og ikke blir utsatt for irritanter som parfyme og røyk. Blir jeg utsatt synker kapasiteten til rundt 30 %. Disse naboer, hadde de enda bare greid å fyre riktig så kunne det Kanskje vært levelig. Men neida, her er det tjukk, svart røyk som lukter skikkelig surt. Jeg er fange i eget hus om vinteren om ettermiddagene, kan ikke åpne døra, og alle ventiler er stengt av for å unngå problemet mest mulig. Skulle ønske det var mulig å forby vedfyring i tettbygde strøk. Her vi bor er det nesten aldri minusgrader på dagtid i løpet vinteren heller, burde vært helt unødvendig å fyre med ved da. (Ja jeg vet at strømmen er dyr, men det må da kunne gå an å fyre mest mulig miljøvennlig hvis man først skal gjøre det). Hjertesukk fra meg. Anonymkode: 35bcd...20d Flytt til skogen. Herregud, folk må da få fyre i eget hus 😂 Å stenge alle ventilene i huset er hvertall ikke bra for helsa, får vel ratt fukt og mugg i hele huset Anonymkode: 798d0...264 53 7
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #4 Skrevet 8. mars 2023 Er du naboen min😉 med disse strømprisene, så må man nesten fyre med ved om man har det tilgjengelig. kjipt for deg, men ikke noe andre kan ta hensyn til Anonymkode: 4208e...520 19
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #5 Skrevet 8. mars 2023 De må ha problemer med pipa eller brenne med ting som ikke skal i ovnen. Jeg fyrer hele vinteren med bjørkeved og opptenningsbriketter og det er aldri svart røyk som plager andre. Samme med mine naboer Anonymkode: 2475b...585 15 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #6 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Flytt til skogen. Herregud, folk må da få fyre i eget hus 😂 Å stenge alle ventilene i huset er hvertall ikke bra for helsa, får vel ratt fukt og mugg i hele huset Anonymkode: 798d0...264 Som du kan se så har jeg ikke nektet noen å fyre i eget hus selv om jeg ønsker et forbud i tettbygde strøk. Problemet er ikke at de fyrer, men med hva og hvordan de fyrer. Du visste at vedfyring er farligere enn utslipp fra biltrafikk? Anonymkode: 35bcd...20d 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #7 Skrevet 8. mars 2023 Da du kan ikke bo sånn til. Ved må man få fyre med i disse korrupte mafiastrømpris tider. Flytt ut i skogen eller på landet, der er luften mer tilpasset deg ellers også. Anonymkode: 7276f...68e 12 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #8 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er du naboen min😉 med disse strømprisene, så må man nesten fyre med ved om man har det tilgjengelig. kjipt for deg, men ikke noe andre kan ta hensyn til Anonymkode: 4208e...520 Nei det må man ikke, ikke her vi bor som det er så mildt. Vi har varmepumpe f.eks, og bruker nesten aldri strøm utenom det. Bruker under 1500 kwh i de verste vintermånedene. Å ta hensyn til andre folk er noe alle kan gjøre. Anonymkode: 35bcd...20d
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #9 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som du kan se så har jeg ikke nektet noen å fyre i eget hus selv om jeg ønsker et forbud i tettbygde strøk. Problemet er ikke at de fyrer, men med hva og hvordan de fyrer. Du visste at vedfyring er farligere enn utslipp fra biltrafikk? Anonymkode: 35bcd...20d Hvorfor ringer du da ikke brannvesenet for å få dem til å sjekke denne tjukke, svarte røyken, som flere her har foreslått? Eller er det viktigere for deg å kose deg med egen misnøye? Anonymkode: d3649...c7e 28 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #10 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De må ha problemer med pipa eller brenne med ting som ikke skal i ovnen. Jeg fyrer hele vinteren med bjørkeved og opptenningsbriketter og det er aldri svart røyk som plager andre. Samme med mine naboer Anonymkode: 2475b...585 Ja er sånn jeg tenker også, de fleste hus rundt her er litt gamle, typisk fra 1950 - 1970 tallet, så er nok ikke snakk om noen rentbrennende ovner hvertfall. Og de fyrer nok med hva som helst ja. Anonymkode: 35bcd...20d
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #11 Skrevet 8. mars 2023 Det der høres jo mildt sagt helt spesielt ut og overhodet IKKE vanlig… Hvis det virkelig er slik du beskriver ville jeg tatt kontakt med feiertjenesten i din kommune, forklart hva du opplever og hvilke hus du opplever det fra. selv bor jeg kun blandt hus som fyrer og kan telle på en hånd siste 10 årene hvor jeg har opplevd å i det heletatt lukte naboens vedfyring😅 Anonymkode: 9cdb8...513 6 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #12 Skrevet 8. mars 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Skulle ønske det var mulig å forby vedfyring i tettbygde strøk. Det håper jeg ALDRI blir en realitet. Det er for dyrt å varme boligene sine med strøm, uansett "krisetilstand" eller ei..... Jeg anbefaler deg å flytte ut av tettbygde strøk. Anonymkode: 1ec44...b56 17
tussi680 Skrevet 8. mars 2023 #13 Skrevet 8. mars 2023 Du får flytte. Naboen kan du ikke kreve skal flytte fordi du har den helsa du har. Så: Råder deg til å skaffe deg et annet bosted. 12 1
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 8. mars 2023 #14 Skrevet 8. mars 2023 https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/luftkvalitet/luftrenser/dyson-hot-and-cool-luftrenser-hp00/436561?gclid=Cj0KCQiAgaGgBhC8ARIsAAAyLfGzT2rINjwkzO7i_emlAP43XUMY3WUqpaabi7oQ_eDbpVxV-6g-1CQaAtITEALw_wcB kjøp en slik, helt genial. Du kan jo også prøve å snakke med naboene, men siden du bor i tettbebyggelse må du nok ta ansvar selv. Jeg har en slik vifte, hjelper mot alt mulig 😉
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #15 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det der høres jo mildt sagt helt spesielt ut og overhodet IKKE vanlig… Hvis det virkelig er slik du beskriver ville jeg tatt kontakt med feiertjenesten i din kommune, forklart hva du opplever og hvilke hus du opplever det fra. selv bor jeg kun blandt hus som fyrer og kan telle på en hånd siste 10 årene hvor jeg har opplevd å i det heletatt lukte naboens vedfyring😅 Anonymkode: 9cdb8...513 Det har jeg allerede gjort. Feieren skulle snakke med de. Syns det har blitt litt bedring fra 1 av husene, men ikke de andre 4 - 5. Hunden stinker røyk etter bare å ha vært ute i noen få minutter i hagen, så jo dette er et stort problem akkurat her. Anonymkode: 35bcd...20d
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #16 Skrevet 8. mars 2023 tussi680 skrev (1 minutt siden): Du får flytte. Naboen kan du ikke kreve skal flytte fordi du har den helsa du har. Så: Råder deg til å skaffe deg et annet bosted. Jeg krever ingenting fra noen, men vurderer sterkt å tilbringe deler av vinteren i Syden fra nå av. Anonymkode: 35bcd...20d 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #17 Skrevet 8. mars 2023 IneT skrev (1 minutt siden): https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/luftkvalitet/luftrenser/dyson-hot-and-cool-luftrenser-hp00/436561?gclid=Cj0KCQiAgaGgBhC8ARIsAAAyLfGzT2rINjwkzO7i_emlAP43XUMY3WUqpaabi7oQ_eDbpVxV-6g-1CQaAtITEALw_wcB kjøp en slik, helt genial. Du kan jo også prøve å snakke med naboene, men siden du bor i tettbebyggelse må du nok ta ansvar selv. Jeg har en slik vifte, hjelper mot alt mulig 😉 Takk for tips 🩷 Anonymkode: 35bcd...20d
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #18 Skrevet 8. mars 2023 I nyere ovner skal det kun fyres med opptenningsved, opptenningsbriketter og vanlig ved. Der er to rør som går inn i pipa. Ett til røyk og ett til trekk. Papir og engangskubber er ikke godkjent pga det kan bli pipebrann. Dette fikk jeg opplest og vedtatt av firmaet som leverte ovnen. Svart røyk er ikke normal fyring, og du kan klage på det Anonymkode: b2701...ccc 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #19 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I nyere ovner skal det kun fyres med opptenningsved, opptenningsbriketter og vanlig ved. Der er to rør som går inn i pipa. Ett til røyk og ett til trekk. Papir og engangskubber er ikke godkjent pga det kan bli pipebrann. Dette fikk jeg opplest og vedtatt av firmaet som leverte ovnen. Svart røyk er ikke normal fyring, og du kan klage på det Anonymkode: b2701...ccc Problemet er bare at ingen av husene her er nye, så de har nok gamle ovner alle sammen. Jeg bodde et annet sted før hvor jeg nesten ikke merket noe til fyring så dette er et veldig spesielt strøk akkurat her... Anonymkode: 35bcd...20d
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #20 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det har jeg allerede gjort. Feieren skulle snakke med de. Syns det har blitt litt bedring fra 1 av husene, men ikke de andre 4 - 5. Hunden stinker røyk etter bare å ha vært ute i noen få minutter i hagen, så jo dette er et stort problem akkurat her. Anonymkode: 35bcd...20d Da hadde jeg tatt bilder av den tykke, svarte røyken og ringt brannvesenet og informerte at det ikke har blitt noe bedre etter at feieren var innom. Det høres jo svært brannfarlig ut. Anonymkode: d3649...c7e 3 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå