Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forstår jo at en bank forsøker å tjene så mye penger de kan på folk. Men når det kommer til fastrente virker det som det er heftig forskjellsbehandlig rundt hvilke "tilbud" på fastrente man blir tilbudt. Bant renta selv i vår på 4,55% i 5 år. Hadde LOfavør Boliglån Ung med flytende rente på rundt 2,5% eller no. Ser i ettertid at jeg fikk et veldig dårlig tilbud. Etter at jeg sa ja til fastrenten så leste jeg mange steder at folk fikk fastrentetilbud på både 3,5 3,8 og 3,9 %. Altså rundt sommertid/høst (etter jeg fikk mitt tilbud).

Ville hatt en rente på 3,98% eff nå viss jeg enda hadde hatt flytende, og selv om styringsrenten har økt siden jeg bandt renta får folk tilbudt samme fastrente som jeg ble tilbudt nesten et helt år etter jeg fikk mitt tilbud.

Er mitt første boliglån og tenkte ikke på at jeg skulle bedt om tilbud fra flere banker enn bare den banken som først ga meg lån.

Foresten er det slik at den ansatte som lander en gunstig fastrenteavtale for banken får provisjon/bonus for dette?

Anonymkode: 43c4f...210

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er nå slik det fungerer med fastrente da, hva mer kan en egentlig si? Det er jo ingen forskjellsbehandling. Det er likt for alle, forsøke å få lavest rente som mulig. Ja, en kan komme dårlig ut. 

Når en binder renta over 2% høyere enn hva den flytende renta ligger på så må en jo ta høyde for at det tar en stund for at den flytende renta kommer opp på fastrente-nivået, eller at den ikke i det hele tatt kommer så høyt.

At en ikke har erfaring er jo en helt ærlig sak det, men da burde en kanskje oppsøkt råd eller satt seg litt bedre inn i det? Men da vet en jo det til neste gang, selv om det kanskje ble en kostbar lærdom 🙁

Anonymkode: e737a...ea0

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Foresten er det slik at den ansatte som lander en gunstig fastrenteavtale for banken får provisjon/bonus for dette?

Nei det er det ikke

Anonymkode: b98a8...c5c

AnonymBruker
Skrevet

Hørt om kapitalisme? De som selger noe prøver å presse prisen opp, de som kjøper noe prøver å presse ned og bør undersøke konkurrenter og få flere tilbud. Dette funker for de fleste, men så klart vil naive gå på en smell eller ti.

Anonymkode: 9c7e9...acb

AnonymBruker
Skrevet

Klager du på samme måte om du kjøper en vare i en butikk og oppdager etterpå at du kunne fått den på tilbud i en annen butikk? Eller på tilbud i den butikken du kjøpte den to måneder senere?

Anonymkode: 48105...dd7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Forstår jo at en bank forsøker å tjene så mye penger de kan på folk. Men når det kommer til fastrente virker det som det er heftig forskjellsbehandlig rundt hvilke "tilbud" på fastrente man blir tilbudt. Bant renta selv i vår på 4,55% i 5 år. Hadde LOfavør Boliglån Ung med flytende rente på rundt 2,5% eller no. Ser i ettertid at jeg fikk et veldig dårlig tilbud. Etter at jeg sa ja til fastrenten så leste jeg mange steder at folk fikk fastrentetilbud på både 3,5 3,8 og 3,9 %. Altså rundt sommertid/høst (etter jeg fikk mitt tilbud).

Ville hatt en rente på 3,98% eff nå viss jeg enda hadde hatt flytende, og selv om styringsrenten har økt siden jeg bandt renta får folk tilbudt samme fastrente som jeg ble tilbudt nesten et helt år etter jeg fikk mitt tilbud.

Er mitt første boliglån og tenkte ikke på at jeg skulle bedt om tilbud fra flere banker enn bare den banken som først ga meg lån.

Anonymkode: 43c4f...210

Renta kommer til å gå over 5% på slutten av året uansett. Og kommer til å holde seg over 5% i det neste tiåret. 

Anonymkode: 952df...477

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...